سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اقدامات ایمنی برای استفاده از خودروهای گرفتار در سیل+ روش راه اندازی مجدد اتومبیل

پس ازفرونشت سیلاب و پیش از روشن کردن خودرو حتماً ایمنی و سلامت قسمت‌های مختلف آن را بررسی کنید تا دچار صدمه نشوید و خودروی شما دچار آسیب دیدگی‌های بیشتری نشود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی که سیل با شدت زیاد جاری می‌شود توان بالای قدرت آب سبب جابه جا شدن اشیا، انسان ها، جانوران، گیاهان، ساختمان ها، پل ها، دکل‌های برق و خودروها می‌شود.
خودرو‌ها در برابر حجم بالای آب بسیار آسیب پذیرهستند و آب می‌تواند سبب آسیب به قسمت‌های مختلف از جمله سیستم الکتریکی و موتور خودرو شود.
 

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد همیشه برای کاهش صدمه و آسیب ناشی از بلایای طبیعی از بیمه‌ استفاده کنند و اموال و خودرو‌های خود را بیمه کنندچرا که در این صورت در زمان بروز حادثه می‌توانند از مزایای بیمه نامه استفاده کنند.
 
درصورتی که خودروی شما در اثر سیل آسیب دیده و دارای بیمه نامه است، پس از فروکش کردن سیل و ایمن شدن مسیر با شرکت بیمه طرف قرارداد خود تماس بگیرید تا در اولین زمان خسارت برآورد شود.
 
اگر پس از سیل می‌خواهید خودروی خود را به سرعت و بدون بررسی میزان صدمه و آسیب روشن کنید،باید بدانید  این کار می‌تواند سبب آسیب دیدن بیشتر موتورخودرو شود و باید ابتدا کفپوش‌ها و پوشش صندلی خودرو را خشک و کاملاً آن را بررسی کنید، زیرا احتمال دارد درمسیر سیلاب جاندارانی، چون مار یا سایر حیوان‌های وحشی و خطرناک داخل خودروی شما رفته باشند و به طور ناگهانی غافلگیر شوید.
 
سطح آب رادیاتور و روغن موتور و ترمز خودرو را بررسی کنید و درصورت کاهش یا وارد آمدن صدمه به این بخش‌ها خودرو را به تعمیرگاه ببرید.
 

پس از بررسی تمامی پدال‌ها و اطمینان از عملکرد  آنها، بخش الکتریکی خودرو را کنترل کنید چرا که ورود آب به چراغ‌های ماشین، سیستم تهویه ماشین، رادیو، قفل مرکزی، چراغ‌های داخلی، بخاری و کولر  می‌تواند سبب سوختن کل سیستم الکتریکی ماشین یا حتی آتش سوزی کلی آن شود.
 
بررسی باک بنزین و عملکرد درست اگزوز خودرو هم اهمیت فراوان دارد، زیرا می‌تواند سبب آتش سوزی یا نشت گاز مونوکسید کربن به درون اتاق خودرو و بروز مسمومیت شود.
 
اگر خودرو مدتی در مسیر آب شناور بوده است واکنون قابلیت حرکت و استفاده دوباره را دارد کارشناسان توصیه می‌کنند اجازه دهید فضای موتور و لنت‌های ترمز کاملاً خشک شوند تا خودرو عملکرد طبیعی خود را به دست آورد و آزمایش عملکرد خودرو پیش از حرکت و استفاده از آن ضروری است.
 
بررسی جعبه رایانه خودرو و ECU نیز اهمیت فراوان دارد و  در صورت مرطوب بودن، آن را با یک حوله تمیز خشک کنید و پس از آن به رانندگی بپردازید.
 

درصورت هرگونه شک و تردید درباره درستی عملکرد خودرو، باتری خودرو را قطع و ماشین را به تعمیرگاه انتقال دهید.
 
خیس بودن کفپوش‌های خودرو به ویژه در طرف راننده بسیارخطرناک است و می‌تواند برکیفیت عملکرد راننده و خودرو اثر نامطلوب گذارد زیرا بیشتر ماژول‌های کنترل کننده وسایل نقلیه خودرو زیر صندلی راننده قرار دارند و باید از رطوبت حفظ شوند.
 
خشک کردن خودرو پس از فرونشست سیل اهمیت فراوان دارد، زیرا حتی بهترین خودرو‌ها نیز در زمان تماس بیش از اندازه با رطوبت امکان زنگ زدگی دارند.
 
درصورتی که قسمت موتورخودرو بر اثر برخورد با دیگر اجسام درمسیر سیلاب آسیب دیده است حتماً پیش از روشن کردن خودرو موتور را کنترل کنید، زیرا حتی وجود یک قطره آب درموتور خودرو می‌تواند سبب سوختن آن شود.
 
اگر خودرو درگل و لای فرو رفته است حتماً از افراد متخصص برای خارج کردن آن کمک بگیرید، همچنین اگر خودرو برسطح ناهموار و نامتعادل قرار دارد تا پیش از ایمن شدن وضعیت از نزدیک شدن به آن خودداری کنید.
منبع: thoughtco
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.