سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رای الیوم: تصمیم ترامپ درباره جولان اشغالی، سیلی محکم دیگری به متحدان عرب آمریکا بود

روزنامه رای الیوم با اشاره به تصمیم آمریکا درباره به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی، این تصمیم را سیلی محکم واشنگتن به متحدان عرب خود در منطقه توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رای الیوم در مقاله‌ای نوشت: اسرائیل در سطح رسمی و مردمی در خصوص تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم اسرائیل بر بخش اشغالی بلند‌های جولان عربی سوریه جشن و شادی برگزار کرد. اما روزنامه هاآرتص با تلاش برای کاستن از اهمیت این تصمیم آمریکا، تاکید کرد به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر این منطقه چیزی جز اظهارات تبلیغاتی نبود.

این در حالی است که یوسی فرتر، کارشناس مسائل حزبی و سیاسی این روزنامه، گفت ترامپ با تصمیم اخیر خود بار دیگر تاکید کرد همچون بابانوئل برای بنیامین نتانیاهو است و ترامپ که با هماهنگی کامل با نخست وزیر اسرائیل، برای این تصمیم برنامه‌ریزی کرد، عملا وارد حزب لیکود شد که به رهبری نتانیاهو بر اسرائیل حاکم است. وی افزود این تصمیم به منزله هدیه دیگر ترامپ برای نتانیاهو در آستانه انتخابات کنست است.

در همین راستا، کانال نیمه رسمی اسرائیلی «کان» به نقل از برخی منابع در مسکو که آن‌ها را بسیار بلندپایه خواند، گزارش داد: روسیه به طور کامل با به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان مخالفت می‌کند و از آنجا که این تصمیم در شورای امنیت اتخاذ نشده است، تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان باطل است.

از سوی دیگر، برخی رسانه‌های عبری‌زبان به نقل از منابع خود در روسیه گفتند این تصمیم آمریکا که ترامپ در کمپین انتخاباتی خود، به اجرای آن وعده نداده بود و همچنین به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت همیشگی اسرائیل و انتقال سفارت واشنگتن به این شهر، پیام قاطعانه‌ای برای روسیه دارد؛ بر این مبنا که آمریکا به رغم دور بودن از خاورمیانه در برهه اخیر، همچنان در خصوص مسائل اصلی تصمیم‌گیری می‌کند و واشنگتن با تصمیم اخیر خود برای همگان تاکید کرد آمریکا اسرائیل متحد راهبردی خود را به هیچ وجه رها نخواهد کرد و به حمایت و دفاع از آن در محافل مختلف بین‌المللی ادامه خواهد داد.

افزون بر آن، هنوز دو هفته از سفر لیندسی گراهام، عضو حزب جمهوری خواه آمریکا، به جولان اشغالی به همراه نتانیاهو نمی‌گذرد، که رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت حاکمیت اسرائیل را بر جولان اشغالی به رسمیت بشناسد. نکته قابل توجه این است که پس از ارائه پیش‌نویس قانونی در آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بخش اشغالی بلندی‌های جولان، گراهام یکی از طراحان آن با سفر به بلندی‌های مشرف بر القنیطره، گفت عقب‌نشینی اسرائیل از جولان، به منزله کابوسی راهبردی خواهد بود.

نویسنده این مطلب در پایان نوشت: تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان، به منزله سیلی محکم دیگری به متحدان آمریکا در کشور‌های عربی است. این تصمیم آمریکا گواهی است بر آنچه واشنگتن بار‌ها تاکید کرده است مبنی بر این که آمریکا برای این کشور‌های «متحد» ارزشی قائل نمی‌شود؛ به طوری که بر اساس همه شاخص ها، نشانه‌ها و شواهد، منافع اسرائیل در گذشته و برهه کنونی، مهم‌ترین قضیه سیاست خارجه آمریکا در خاورمیانه، به زیان منافع کشور‌های عربی و همچنین فلسطین بوده است و در آینده نیز همین گونه خواهد بود و منافع کشور‌های عربی و فلسطین برای ترامپ بیش از پیش، به مسائل حاشیه‌ای تبدیل شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.