سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترمه یزد صنایع دستی بی نظیر هنرمندان دیار کویر+تصاویر

ترمه، نوعی پارچه گران‌بهای بافته شده از الیاف بسیار لطیف ابریشم یکی از صنایع دستی نساجی نفیس ایران است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، ترمه با طرح‌های بسیار متنوعی در ایران، در یزد و کرمان بافته می شده ولی امروزه تنها در یزد تولید می شود و ترمه یزد به زیبایی، بسیار معروف است.

نخ‌ها با رنگ‌های گیاهی و مواد مصنوعی طبیعی، و بیشتر به رنگ‌های عنابی، قرمز، سبز، نارنجی و مشکی رنگریزی می‌شوند و برای ترمه‌ بافی از ابریشم و پشم مرغوب با الیاف بلند استفاده می‌کنند.

از نقش‌های متنوع ترمه بافی می توان به : بته جقه، گل‌های شاه عباسی، بته خرقه، شاخ گوزنی، امیری، راه راه ،محرمات، بته سروی و بته بادامی نام برد.

امروزه در دوخت کوسن و بالشت‌های گرد، پشتی،‌ رومیزی، روپشتی، جانماز و سجاده و مانتو و جلیقه و کفش و کیف و غیره از ترمه استفاده می‌شود.

یزد قطب صنعت نساجی کشور

محمدرضا دهقان مهرجردی معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان یزد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، گفت: صنعت نساجی یکی از هنر صنعت‌های اصیل ایرانی است شاید نام‌دارترین شهر در زمینه صنعت نساجی در ایران، شهر یزد باشد چرا که از گذشته‌های دور ترمه‌ها و پارچه‌های فاخر و دستمال‌های زیبای این شهر از جاده ابریشم به تمام جهان فرستاده می‌شد.

وی افزود: یزد به عنوان قطب صنعت نساجی کشور دارای دو هزار واحد نساجی است که با اشتغال ۲۰ هزار نفر، ۲۵ درصد سهم اشتغال این استان را به خود اختصاص داده است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان ادامه داد: هنر‌های دستی زیبا و جذابی مانند زیلو، ترمه و پارچه‌های رنگین از محبوب‌ترین سوغاتی‌های یزد به شمار می‌روند.

 دهقان مهرجردی گفت: هنر ترمه دوزی در استان یزد به دوران زندگی زرتشتیان در این شهر باز می‌گردد که از سوی مردمان محلی به وسیله دست انجام می‌ دادند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان یزد گفت: تار‌های ترمه از ابریشم و پودش از نخ استفاده می‌شود در طراحی این نوع ترمه از بته جقه، طرح شاه عباسی و غیره استفاده می‌کنند که جلوه زیبا و پر رنگ و لعابی به این نوع پارچه داده است.

افزایش صادرات صنایع دستی استان یزد

محمدرضا علمدار یزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  گفت: استان یزد با صادرات ۴۲۰ قلم کالا از جمله کاشی و سرامیک، پسته، مقاطع فولادی و شیشه در دو سال گذشته به ۸۰ کشور دنیا جزء هشت استان برتر صادر کننده غیر نفتی کشور قرار گرفته و رشد صادرات غیر نفتی استان را به دو برابر کشوری رسانده است.

علمدار افزود: ۱۰۰ درصد ترمه و روفرشی کشور، ۶۶ درصد پارچه رومبلی و ۵۰ درصد کاشی و سرامیک کشور در استان یزد تولید می‌شود.



رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همچنین ادامه داد: استان یزد با تولید ۲۷ درصد نساجی رتبه دوم کشور و با تولید ۱۵ درصد از فولاد کشور رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و توانسته خود را به عنوان چهارمین استان توسعه یافته صنعتی کشور معرفی کند.

وی عنوان کرد: در استان یزد ۴۲ هزار واحد صنفی پروانه دار فعال است و حدود ۳ هزار و ۲۰۰ پروانه بهره برداری و ۸۰۰ کارت بازرگانی فعال صادر شده و زمینه اشتغال حدود ۲۰۰ هزار نفر را فراهم کرده است.

ترمه نفیس‌ترین سوغات دیار کویریزد

سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفتگو با خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان ازیزد ،  گفت: اصالت و تنوع ترمه یزد را نمی‌توان در هیچ کجای کشور پیدا کرد و همه ترمه‌هایی که در سایر شهر‌ها به فروش می‌رسد نیز از یزد صادر شده است تنوع در طراحی و رنگ ترمه و ترمه‌های به اصطلاح کار شده، باب همه سلیقه‌ها در بازار موجود است .

وی افزود: صنایع دستی در ایران سابقه تاریخی دارد و قدمت آن با بیش از ۶ هزار سال پیش از میلاد مسیح به عصر حجر میانه می‌رسد.

فاطمی گفت: ترمه سوغات فاخر و دست بافته‌ای که اکنون صنعتی شده، همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است و به عنوان تحفته‌ای از شهر میراث جهانی یزد به نقاط مختلف ایران و جهان برده می‌شود.

وی ادامه داد: اوج ترمه بافی در دوره شاه عباس صفوی و همزمان با رونق نساجی در این دوره بود، طوری که هنرمندان سراسر کشور در کارگاه سلطنتی در اصفهان گردهم می‌آمدند و غیاث الدین نقشبند یزدی به عنوان مسئول این کارگاه افزون ۶۰۰ نفر هنرمند را آموزش داد.

پیشه اکثر هنرمندان یزد در گذشته بافندگی بود و کارگاه‌های ترمه به عنوان دست بافته فاخر در اکثر محلات قدیمی این استان وجود داشت و اغلب در هر کارگاه ۲ هنرمند با کمک یکدیگر به بافت ترمه مشغول بودند.

در استان یزد اکنون سه هزار هنرمند در ۴۰ رشته صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

استان یزد با داشتن ۴۰ رشته صنایع دستی زنده و فعالیت افزون بر سه هزار هنرمند در این بخش از جایگاه ممتازی در این حوزه برخوردار است.

انتهای پیام/ی

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.