سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

۶ نشانه که خبر از بیماری کلیوی می‌دهد

یک اورولوژیست گفت: بسیاری از بیماری‌های کلیوی تا مراحل پیشرفته بدون نشانه هستند، اما حداقل ۶ نشانه هشدار وجود دارد که بیانگر ابتلا به ناراحتی کلیوی است.

حسین محمدی‌نیا اورولوژیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بیماری‌های کلیوی به اختلالاتی گفته می‌شود که به اندامی مانند کلیه‌ که تولید کننده هورمون‌های معین و تنظیم کننده میزان مواد شیمیایی خون است، آسیب می‌زند.

این اورولوژیست  گفت: ناراحتی کلیه به‌طور معمول هر ۲ کلیه را درگیر خواهد کرد و در صورت اختلال در توانایی کلیه برای دفع و تنظیم آب و مواد شیمیایی، مایع اضافی و مواد زائد در بدن جمع شده و علائمی مانند ورم شدید اورمی (نارسایی کلیه) نمایان خواهد شد؛ بیماری کلیه  انواع و عللی متفاوت دارد که در سه دسته ارثی، مادرزادی یا اکتسابی تقسیم می‌شود.


بیشتر بخوانید: باید‌ها و نباید‌های تغذیه‌ای در بیماران کلیوی/ وقتی «قاتل خاموش» سلامت «پالایشگاه بدن» را هدف قرار می‌دهد


اختلال‌های ارثی گریبان چه کسانی می‌شود؟

محمدی نیا اظهار کرد: امکان انتقال اختلال‌های ارثی به هر ۲ جنس مونث و مذکر وجود دارد؛ این نوع بیماری کلیوی به‌طور معمول با علائم بالینی از دوره نوجوانی تا بزرگسالی همراه است و شایع‌ترین نوع ارثی آن پلی کیستیک است، سندرم آلپورت، نفریت (التهاب کلیه) ارثی، هیپراگزالوری اولیه و سیستینوری نیز جزو اختلال‌های ارثی کلیوی به شمار می‌آیند.

وی افزود: بیماری مادرزادی کلیه ناهنجاری و بدشکلی مجاری تناسلی ادراری را شامل شده و به نوعی انسداد منجر خواهد شد که به نوبه خود عفونت و یا تخریب بافت کلیه را در پی دارد در ادامه با از بین رفتن بافت کلیه در نهایت نارسایی مزمن کلیه نمایان خوهد شد.


بیشتر بخوانید: این علائم زنگ خطر از بین رفتن کلیه است/ خطر دیالیزی شدن در کمین شماست


بیماری کلیوی اکتسابی شایع‌ترین نوع بیماری کلیوی

این اورولوژیست بیان کرد: بیماری‌های اکتسابی بسیار متعدد هستند و دانش واژه عام نفریت یا التهاب کلیه را برای آن‌ها به کار می‌برد؛ شایع‌ترین نوع نفریت گلومرول نفریت است که عللی متعدد دارد.

محمدی نیا درباره علائم بیماری کلیه، گفت: اگر چه بسیاری از بیماری‌های کلیوی تا مراحل پیشرفته بدون نشانه و علامت هستند اما حداقل ۶ نشانه هشدار وجود دارد که بیانگر ابتلا به ناراحتی کلیوی است؛ سوزش ادرار یا دشواری در دفع ادرار، تکرر ادرار، ادرار خونی، پف کردن دور چشم، ورم کردن دست و پا، درد در ناحیه‌های کوچکی از پشت بدن دقیقاً زیر دنده‌ها و بالا بودن فشار خون جزو نشانه‌های هشدار ناراحتی کلیوی است.

وی گفت: پزشک سابقه پزشکی بیمار را به طور کامل بررسی می‌کند و معاینه دقیقی انجام می‌دهد همچنین برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره عملکرد کلیه دستور آزمایش خون و ادرار را می‌دهد؛ برخی بیماری‌های کلیوی را می‌توان با موفقیت درمان کرد، اما شماری دیگر پیشرفت می‌کنند و به از کار افتادگی کلیه منجر می‌شوند که درمان آن نیاز به دیالیز و یا پیوند کلیه دارد؛ برای مثال عفونت کلیه و سنگ کلیه غالباً با موفقیت درمان می‌شود.

این اورولوژیست یادآوری کرد: التهاب مزمن گلومرول (گلومرولونفریت) شایع‌ترین بیماری کلیوی است که به آهستگی پیشرفت می‌کند و تبدیل به نارسایی کلیه می‌شود، پزشک دارو‌های خاصی را تجویز می‌کند یا رژیم غذایی مخصوصی را توصیه می‌کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.