سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بی‌اختیاری اجابت مزاج در کودکان/ اجابت مزاج چگونه درمان می‌شود؟

یک متخصص اطفال گفت: برای درمان اجابت مزاج به کودک اجازه دهید خود در مورد زمان مناسب رفتن به توالت تصمیم بگیرد.

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کودک طبیعی کنترل کامل اجابت مزاج را تا حداقل  ۲ و نیم سالگی به دست نمی‌آورد و اگر کودکی پس از این سن در اجابت مزاج خود کنترل داشته و عادت کرده است که به توالت برود و هم اکنون نیز اسهال یا یبوست ندارد،‌ بی‌اختیاری اجابت مزاج در او رخ داده است.

علایم شایع اجابت مزاج چیست؟

این متخصص اطفال گفت: بروز بحران جسمی یا عاطفی در زندگی کودک، مانند تولد خواهر یا برادر یا بروز یک بیماری که با اسهال همراه بوده از علل شایع اجابت مزاج در کودکان است.


بیشتر بخوانید: بهترین راه اجابت مزاج/ با این ۷ روش خانگی یبوست خود را درمان کنید


وی افزود: مقاومت در برابر توالت رفتن به علت فشار آوردن زیاد والدین به کودک برای انجام این کار از دیگر دلایل اجابت مزاج کودکان است؛ اگر مشکل کودک طول کشید، علت اولیه ممکن است فراموش شود و این رفتار کودک به شکل عادت درآید، در موارد کمی این مشکل کودک ممکن است به علت اختلال در دستگاه عصبی باشد.

محتشمی بیان کرد:  استرس‌، بیماری که موجب زیاد شدن توجه به کودک شود و سوء رفتار از عوامل تشدید کننده این اختلال است؛ برای پیشگیری از این عارضه به هنگام بروز بیماری در کودک، توجه بیش از اندازه به او نکنید؛ از تأکید بیش از اندازه در مورد عادت رفتن به توالت خودداری کنید، به این مسأله رویکردی تدریجی و انتظاراتی واقع‌بینانه داشته باشید، در صورت وقوع تصادفی بی‌اختیاری اجابت مزاج، مایه خجالت کودک خود نشوید و او را سرزنش نکنید.

وی افزود: به موقعیت‌هایی که برای کودک استرس‌زا هستند حساسیت نشان دهید و با او در مورد احساساتش صحبت کنید؛ کودک خود را در برابر رفتار نادرست جسمی و جنسی محافظت کنید، به تغذیه مناسب کودک خود توجه نشان دهید.


بیشتر بخوانید: درد شکم همراه با تغییر اجابت مزاج نشانه چیست؟


عواقب مورد انتظار

این متخصص اطفال تشریح کرد: اجابت مزاج به‌طورمعمول قابل معالجه است، مگر اینکه یک مشکل جسمی جدی وجود داشته باشد؛ شقاق مقعدی‌، بثور پوستی در ناحیه مقعدی‌، گیر کردن مدفوع و ایجاد انسداد از عوارض احتمالی‌ این بیماری است.

اجابت مزاج چگونه درمان می‌شود؟

محتشمی گفت: به کودک اجازه دهید خودش در مورد زمان مناسب رفتن به توالت تصمیم بگیرد؛ به او یادآوری نکنید و او را مجبور نکنید برخلاف اراده خود به توالت برود، این کار موجب پدید آمدن یک دیدگاه منفی در کودک می‌شود، در صورت اجابت مزاج در توالت او را تحسین کنید، کودک نیازمند تقویت مثبت برای موفقیت است، دیگر اعضای خانواده نیز بهتر است کودک را تحسین کنند.

این متخصص اطفال افزود: از قبل قول و قرار با کودک بگذارید که اگر تمام روز تمیز ماند به او جایزه خواهید داد؛ جایزه‌ای که بسیاری از کودکان دوست دارند عبارت است از اختصاص نیم ساعت وقت با هر کدام از والدین برای انجام هر کاری که کودک دوست داشته باشد، می‌توان از برچسب‌های مورد علاقه کودکان نیز استفاده کرد، در کل در نظر گرفتن جایزه باعث ایجاد انگیزه در کودک برای موفقیت می‌شود.

محتشمی افزود: در صورت کثیف کردن اتفاقی، عکس‌العملی ملایم داشته باشید؛ کودک باید خودش را تمیز کند و لباس زیر تمیز بپوشد، اگر کودک کوچکتر از پنج سال باشد، احتمالاً والد خود باید این کار را انجام دهد، در صورت کثیف کردن اتفاقی، کودک را مورد سرزنش، انتقاد، یا مجازات قرار ندهید و برای او محدودیت ایجاد نکنید، این کار ممکن است باعث بدتر شدن مشکل و نیز بروز مشکلات عاطفی ثانویه شود.

وی گفت: به هیچ عنوان اجازه ندهید که خواهران یا برادران کودک یا دیگران وی را مسخره کنند؛ هیچگاه مجدداً از پوشک استفاده نکنید، با مدرسه در این مورد صحبت کنید و همکاری معلم و مسؤولان را جلب کنید، کودک در مدرسه باید دسترسی سریع به توالت داشته باشد، به‌خصوص اگر خجالتی باشد یا تازه به مدرسه رفته باشد، به کودک یادآوری کنید که در مورد ترک کلاس و رفتن به توالت هیچ احساس خجالت نکند.

این متخصص اطفال ادامه داد: عواملی که باعث استرس در زندگی کودک شده‌اند را پیدا کنید و برای رفع آن‌ها هرگونه تلاشی که لازم است انجام دهید،‌ به کودک یادآوری کنید که در مورد ترک کلاس و رفتن به توالت هیچ احساس خجالت نکند؛ امکان دارد نرم کننده‌ها و حجیم کننده‌های مدفوع برای درمان کمک کننده باشند، در صورت گیر کردن مدفوع و ایجاد انسداد، استفاده از تنقیه یا شیاف ممکن است ضروری باشد.

رژیم غذایی مناسب برای اجابت مزاج

این متخصص اطفال یادآوری کرد: از مصرف بیش از اندازه شیر، موز، سیب، و ژلاتین باید خودداری شود؛ میزان فیبر غذایی باید زیاد شود؛ اگر کودکتان بی‌اختیاری اجابت مزاج  دارد، و بیش از دو ماه طول کشیده است حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.