سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونمایی از تندیس امیرکبیر در کاشان

با حضور مسوولان تندیس امیرکبیر در خیابان امیرکبیر شهرستان کاشان نصب و رونمایی شد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمد علی پیراسته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری کاشان گفت: این تندیس از جنس فایبر گلاس و با ارتفاع سه متر و ۲۰ سانتی متری نسخه دوم اثر ارزنده استاد ابوالحسن خان صدیقی است که بر اساس تفاهم نامه‌ای در سازمان زیباسازی شهرداری تهران ساخته و به کاشان منتقل شد.

 
وی افزود: نسخه اصلی این تندیس در سال ۱۳۵۶ از جنس برنز توسط استاد ابوالحسن خان صدیقی در فلورانس ایتالیا ساخته شد و پس از ۳۲ سال به همت جمعی از دوستداران هنر ایران به کشور بازگردانده شد و در پارک ملت تهران نصب شد.
 
میرزا محمد تقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، یکی از صدراعظم‌های دربار ناصری بود که در حدود سال ۱۱۸۷ شمسی در روستای هزاوه در اراک متولد و پس از طی مراحل پیشرفت و ترقی علمی و سیاسی به صدر اعظمی حکومت ناصرالدین شاه قاجار برگزیده شد.
 
دشمنی‌های دولت‌های استعماری به خصوص دولت انگلیس و درباریان علیه امیرکبیر، ناصرالدین شاه وی را از صدارت خلع کرده وچند روز بعد او را به حکومت کاشان منصوب کرد و در حقیقت او را تبعید نمود.
 
سرانجام این صدراعظم لایق و با کفایت، در روز جمعه ۲۰ دی ماه ۱۲۳۰ در ۴۳ سالگی به قتل رسید و بدنش را در کربلا به خاک سپردند.
 
کالبد امیر را ابتدا در همان کاشان دفن کردند، اما به اصرار همسرش عزت الدوله جسد او را چند ماه بعد به کربلا حمل کردند و در اتاقى که در آن به سوى صحن امام حسین (ع) باز مى‌شود به خاک سپردند. 
 
انتهای پیام/م
 

رونمایی از تندیس امیرکبیر در کاشان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.