سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به شماره افتادن نفس گونه‌های جانوری در حال انقراض + تصاویر و فیلم

نفس گونه‌های جانوری در حال انقراض مازندران با شکار بی رویه به شماره افتاد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، این روز‌ها شکار از حالت تفریحی و سرگرمی خارج شده و فرد شکارچی با بی رحمی حتی به گونه‌های در حال انقراض هم رحم نمی‌کند.

شکار در مازندران از قدیم برای نوجوانان و جوانان یک سرگرمی و تفریح به حساب می‌آمد و در فصل بیکاری دامنه این سرگرمی به بزرگتر‌هایی که شغل اصلیشان کشاورزی بود، گسترش می‌یافت.

البته این سرگرمی در تراز سنی نوجوانی و جوانی بیشتر با ابزار‌های دست ساز شکار مانند سنگ انداز یا به گویش محلی رزین انجام می‌شد و وقتی به بزرگسالان می‌رسید به دام اندازی با تور یا چوب و تخته و کندن گودال تغییر شکل می‌داد.

در آن زمان علاوه بر فصل شکار، رسم شکار هم از سوی پیر و جوان رعایت می‌شد که مهم‌ترین آن شکار نکردن پرندگان یا حیوانات ماده دارای بچه، کمیاب و حرام گوشت بود.

در سال‌های اخیر علاوه بر از بین رفتن رسم شکار و تبدیل شدن تمام روز‌های سال به فصل شکار برای شکارچیان غیرمجاز و حتی در بعضی موارد شکارچیان مجاز، هدف شکار هم از سرگرمی فراتر رفته و به محل دائمی برای کسب درآمد عده‌ای در آمد.

یکی از شکارچیان دستگیر شده در محدوده پارک ملی کیاسر می‌گوید: این سومین باری است که دستگیر شده و دو بار دیگر هم به علت شکار مرغابی و قرقاوول دستگیر شده بود.

وی افزود: هر دو بار جریمه را پرداخت کرد و برایش کنار گذاشتن شکار سخت است.

این شکارچی غیرمجاز که سلاحش دارای مجوز است، گفت: چند بار اقدام به شکار شوکا کردم که با حضور محیط بانان در منطقه موفق به شکار نشدم.

مرگ ۳ قلاده پلنگ و ۲۰ راس مرال و شوکا امسال در مازندران

مسلم آهنگری فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه ۳ قلاده پلنگ و ۲۰ راس مرال و شوکا تا پایان دی ماه پارسال در مازندران تلف شدند، گفت: مرگ گونه‌های جانوری کمیاب تهدیدی برای حیات وحش مازندران است.

وی با بیان اینکه شکار، صید، آلودگی و زنده گیری حیوانات عمده دلایل دستگیری متخلفان بوده است افزود: هزار و ۶۲۷ نفر تا پایان دی ماه پارسال در مازندران دستگیر شدند.

وی گفت: ۱۰ محیط بان در مازندران امسال به علت درگیری با شکارچیان و حوادثی مانند پرت شدن از صخره زخمی شدند.

آهنگری با بیان اینکه ۳ هزار و ۹۲۲ قطعه آبزیان، ۹۷۷ قطعه پرندگان، ۱۲۸ راس پستانداران، ۳۵۷ قطعه پرنده زنده و ۲۷ راس پستاندار زنده در مازندران کشف شد، افزود: ۵۷۰ متخلف قبل از شروع شکار در مازندران دستگیر شدند و سلاح شکاری آن‌ها نیز ضبط شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران گفت: ۱۸۸ قبضه سلاح غیرمجاز و ۷۴۴ قبضه سلاح مجاز با شکار غیرمجاز تا پایان دی ماه پارسال در مازندران کشف و ضبط شد.

وی با بیان اینکه ۶۹ مورد نگهداری، خرید و فروش حیوانات حیات وحش به صورت زنده و غیرزنده در مازندران کشف شد، افزود: ۶۸۵ مورد آلودگی‌های محیط زیست، ۱۳۸ مورد تخریب محیط زیست، ۴۸ مورد آتش سوزی و ۸ مورد تعلیف غیرمجاز دام تا پایان دی ماه پارسال در مازندران کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران گفت: ۱۱ هزار و ۷۹۴ مورد ادوات و وسایل شکار و ۵ هزار رشته دام هوایی در مازندران کشف شد.

جای خالی رد پای مرال، شوکا و پلنگ

سعیدی یکی از محیط بانان منطقه چهاردانگه ساری می‌گوید: تعداد گونه‌های در حال انقراض مانند شوکا، مرال و پلنک در گذشته بیشتر بود و حالا رد پای آن‌ها را کمتر مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: تجهیزات ما برای دستگیری شکارچیان مناسب است، اما نیاز به خودروی بهتری برای تعقیب و گریز شکارچیان داریم.

این محیط بان می‌گوید: اگر تعداد محیط بان‌ها بیشتر شود، می‌توانیم قبل از شکار در صحنه حاضر شویم.

کمبود محیط بان، علت جرات شکارچیان برای اقدام به شکار

ابراهیمی رئیس اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کیاسر با بیان اینکه مازندران دارای چهار منطقه حفاظتی میانکاله، دشت ناز، فریدونکنار و کیاسر است، گفت: تعداد نیرو‌های پارک ملی کیاسر با توجه به وسعت و اهمیت منطقه بسیار کم است و در برنامه ۵ ساله سازمان محیط زیست برای جذب نیرو یک محیط بان سهم پارک ملی کیاسر است.

وی افزود: تقاضای ما حداقل دو نیرو است تا بتوانیم شکارچیان را قبل از اقدام به شکار دستگیر کنیم.

صدور بی چون و چرای مجوز برای شکار

یکی از محیط بانان منطقه چهاردانگه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: متاسفانه مجوز برای شکار بسیار زیاد صادر شده و اکنون در بیشتر منازل سلاح شکاری مجاز و غیرمجاز وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از موارد دستگیری‌های محیط بانان منطقه ما استفاده اسلحه شکاری برای فرد غیر دارای مجوز است، افزود: برای مثال پسر از سلاح پدر برای شکار استفاده می‌کند و متاسفانه سن خاصی هم برای شکار مطرح نیست.

شکار بی رویه زنگ خطری برای گونه‌های جانوری در حال انقراض است و شاید روزی فقط تاکسیدرمی و عکس این گونه‌ها را بتوانیم ببینیم.

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
باید بیشتر به محیط زیستمون توجه کنیم
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
اخی الهی
فرهاد
۱۲:۰۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
امیدوارم مجلس شورای اسلامی به قضیه شکار حیات وحش ورود کند وبا سخت گیری و مجازات بیشتر همچنین جمع آوری سلاح مانع از انقراض حیات وحش کشورمان شود چون پتانسیل شکار درکشور ما اصلا وجود ندارد و همه حیوانات درحال انقراض هستند