جامساز گفت: ۱۷۲۵ میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که ۱۴۰۰ میلیارد تومان تولید ناخالصی است و این فاصله بسیار زیاد نقدینگی با تولید را میتوان با توسعه پروژههای ریلی جبران کرد.
جامساز به آماری از پیشرفت حملونقل در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: ترکیه هم اکنون پروژه ریلی با قطار ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برای وصل کردن تمام شهرهای ترکیه به یکدیگر به مدت ۱۰ سال تا سال ۲۰۲۵ طراحی کرده که به عنوان بزرگترین پروژه ریلی به شمار میرود.
وی اظهار کرد: آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای توسعه یافته جهان حدود ۳ میلیون کیلومتر زیر ساخت آماده کرده است که معادل ۲ بار مسیر رفت و برگشت به کره ماه میشود.
بیشتر بخوانید: تولید بیش از ۹۷۴ واگن باری و مسافری در سال آینده
جامساز با اشاره به اینکه ساخت چنین پروژههایی نشان دهنده اهمیت راهها، شاهراهها و زیرساختهای کشور بر توسعه اقتصادی است، افزود: تا زمانی که زیرساختهای یک کشور متناسب با ظرفیتهای آن حمایت نشود، توسعه اقتصادی ایجاد نمیشود.
وی افزود: ۱۷۲۵ میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که ۱۴۰۰ میلیارد تومان تولید ناخالصی است و این فاصله بسیار زیاد نقدینگی با تولید را میتوان با توسعه پروژههای ریلی و افزایش جابهجایی بار با کالا جبران کنیم.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تقویت زیرساختهای ریلی کشور علاوه بر ایجاد اشتغال در توسعه صنعت، تجارت و کشاورزی بسیار با اهمیت است.
وی بیان کرد: افزایش رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و افزایش رفاه جامعه از مهمترین مزایای توسعه حمل ونقل ریلی بر اقتصاد کشور است.
در تدوین سیاستهای برنامه ششم، مقام معظم رهبری بر ۲ موضوع تأکید کردند؛ یکی بند ۲۴ از سیاستهای کلی تدوین برنامه ششم توسعه اولویت بخش ریلی در توسعه حمل و نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و دیگری بند ۲۵ توسعه حمل و نقل ریلی باری، با اولویت تجهیز شبکه و پایانههای باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری، صنعتی و مبادی ورودی و خروجی بر کشور و شبکههای ریلی منطقهای و جهانی، به ویژه کریدور شمال جنوب، با هدف توسعه صادرات و ترانزیت بار. بنابراین باید مسئولان دولتی هرچه سریعتر اقدامات لازم برای تسریع در روند توسعه بخش ریلی را در دستور کار خود قرار دهند.
انتهای پیام/