علی حسنلو، مدیر فرهنگی، اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از برنامه‌های نوروزی ۹۸ در مناطق آزاد خبر داد و گفت: اولین برنامه‌ای که از ۲۷ اسفند تا ۷ فرودین مصادف با روز تئاتر برگزار شد، همایش تئاتر خیابانی ارس (تخم مرغ رنگی) در منطقه آزاد ارس به اجرا در آمد.

وی افزود: یکی از افتخارات این دوره از جشنواره، ثبت جهانی این تئاتر خیابانی است. برنامه امسال دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد بیشتر به سمت کشف استعداد‌های محلی این مناطق برای ایجاد فرصت‌های اقتصادی بیشتر در نوروز بود، به طور مثال این تئاتر با جذب گردشگران داخلی و خارجی فضا را برای فروش صنایع دستی و دست ساز‌های محلی فراهم کرد. فروشندگان محلی در این ایام بیش از ۵۰ درصد تولیدات خانگی و حتی کارگاهی خود را به فروش رساندند.

حسنلو ادامه داد: ثبت بین المللی این تئاتر منجر به جذب تعداد قابل توجهی توریست از کشور‌های ارمنستان در مناطق آزاد ارس شد. این تئاتر در دو بخش آئینی و موضوعی به نام (یومورتابویماخ) با توزیع تخم مرغ‌های محلی بین مسافران نوروزی برای تزئیین برگزار شد که رنگ و بوی اقتصاد را به خود گرفت، معتقدم نوروز، زمان مناسبی برای رشد بسیاری از استعداد‌های منطقه ای است.

مدیر فرهنگی، اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به ویژگی‌های جشنواره تئاتر خیابانی ارس، بیان کرد: کشف صنایع کوچک محلی و همچنین تبدیل این صنایع به مقر درآمدی برای افراد ساکن در این محل بار و فشار اقتصادی را از دوش ساکنان این مناطق بر خواهد داشت.

حسنلو تاکید کرد: منطقه آزاد ارس در حوزه تئاتر خیابانی ایران شناخته شده و ادامه این مسیر و برگزاری بزرگ‌تر و گسترده‌تر این رویداد حتی می‌تواند نام ارس را در حوزه هنر برند کند.

مدیر فرهنگی، اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: شاید رنگ و بوی این نوه جشنواره‌ها در نوروز هنری باشد، اما قطعا بار اقتصادی خوبی را به دنبال خواهد داشت. دبیرخانه مناطق آزاد با توجه به تحریم‌ها بیشترین حجم تلاش خود را برای ثبت شرکت‌های مشترک فرهنگی و هنری و حتی دانشگاه‌های بین المللی می‌کند.

انتهای پیام/