سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توصیه به پدر و مادر‌ها برای مراقبت از فرزندان در چهارشنبه آخر سال

کارشناس واحد سلامت مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز با ارائه توصیه‌های ایمنی به خانواده‌ها در آستانه چهارشنبه سوری تاکید کرد که در این شب فرزندان خود را همراهی کرده و آنها را تنها نگذارند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، برگزاری مراسم سنتی چهارشنبه سوری در سال‌های اخیر با بازی‌های خطرناک و استفاده از مواد منفجره و محترقه همراه بوده است، به طوری که هر ساله شاهد آسیب‌های جدی در ناحیه صورت و چشم بوده ایم، آسیب‌هایی که حتی منجر به تخلیه چشم و نابینایی شده است.

کارشناس واحد سلامت جوانان مرکز بهداشت شهدای انقلاب با اشاره به اجرای مراسم سنتی چهارشنبه آخر سال گفت: برپایی تمامی آیین‌ها و یادمان‌های ایران زمین، بخشی از فرهنگ این سرزمین است که با منش، اخلاق و خرد نیاکان ما در آمیخته شده و یادآور اعتقاد به پروردگار، امید به زندگی، نبرد با اهریمن در قالب نماد‌ها و آیین‌های گوناگون است.

الهام کاووسی با بیان اینکه رفتار خشونت آمیز و مغایر با عرف و منش جامعه در مراسم امروزه چهارشنبه سوری در هیچکدام از این آیین‌ها دیده نمی‌شود، افزود: افرادی که با رفتاری آمیخته به هرج و مرج روحی با انفجار ترقه و پراکندن آتش، سلامتی مردم را هدف می‌گیرند، آیین چهارشنبه سوری را تحریف کرده اند.

او آیین شب چهارشنبه سوری در گذشته را آیینی همراه با برافروختن آتش در فضایی مناسب و همچنین پریدن از روی آتش عنوان کرد و ادامه داد: در این مراسم مردم بیماری‌ها و ناراحتی‌های سال کهنه را به آتش می‌سپردند، به امید اینکه سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند.

این کارشناس سلامت با توصیه به صاحبان فروشگاه‌های مواد شیمیایی و رنگ فروشی ها، پرهیز از فروش هرگونه مواد آتش زا و مواد شیمیایی به کودکان و نوجوانان را یاد آور شد و به پدر و مادر‌ها توصیه کرد: در این آیین سنتی در کنار فرزندان خود حضور داشته باشیم و به آن‌ها برای پرهیز از ترقه بازی و ساخت مواد منفجره دستی و عواقب ناخوشایند آن هشدار دهیم.

او قرار دادن یک کپسول خاموش کننده آتش نشانی پودری در نزدیک محوطه آتش را از جمله اقدامات ضروری برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری عنوان کرد و ادامه داد: باید قبل از ترک محل، از خاموش بودن آتش اطمینان یافته و با مخزن آب، باقیمانده آن را سرد و جمع آوری کنیم.

کاووسی یادآور شد: در صورت بروز هرگونه حریق و یا حادثه، ضمن حفظ خونسردی در سریع‌ترین زمان ممکن با تلفن ۱۲۵ ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهیم؛ همچنین در صورت آسیب دیدگی فرد یا افراد مراتب را با اورژانس ۱۱۵ در میان گذاشته و از تجمع در این گونه محل‌ها خودداری کنیم.
انتهای پیام/م

توصیه‌های لازم برای چهارشنبه آخر سال

برچسب ها: حوادث ، اخبار سلامت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.