سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نایین شهر آب انبار‌ها / ۴۶ آب انبار برای مقابله با بحران آب، در نایین آبگیری شد

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان نایین گفت: بیش از ۱۳۰ آب انبار درشهر نایین وجود دارد که ۴۶ آب انبار برای استفاده ۲۰ هزار نفر از مردم شهرستان آبگیری شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، حسن میری مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان نایین گفت: این تعداد آب انبار با تنوع معماری به دلیل اقیلم خشک و بیابانی و به منظور تامین آب مورد نیاز کویر نشینان در تابستان احداث شده است.

وی با بیان اینکه تعداد و تنوع آب انبار‌ها این منطقه، نایین را به شهر آب انبار‌ها مشهور کرده است افزود: تنوع اجرای مختلف آب انبار‌ها در شکل و نوع ساخت آن از جمله در پاشیرها، بادگیر‌ها و مخازن آب جذابیت بسیار زیبایی را به آب انبار‌ها داده و باعث شده گردشگران، محققان و پژوهشگران زیادی ازنقاط مختلف جهان و کشور برای بازدید از این شاهکار‌های معماری به شرق استان سفر کنند.

این کارشناس آب و فاضلاب در نایین گفت: آب مورد نیاز این بنا‌ها در گذشته از آب‌های سطحی باران و برف تامین می‌شده که اکنون با ذخیره سازی آب لوله کشی شهری در زمستان تامین می‌شود.

میری در ادامه بیان نمود: با توجه به نقش مهم آب انبار‌ها و نیاز آبگیری آن‌ها طبق سنوات گذشته مقدمات آبگیری ۴۶ باب آب انبار به میزان ۲۳ هزار مترمکعب در دستور کار قرار گرفت.

وی در پایان گفت: هر ساله آب انبار‌های شهرستان برای آبگیری مجدد نیاز به شستشو و گند زدایی داشته که آبفا نایین با ارسال نامه از مسئولین و هیأت امنای آب انبار‌های سطح شهر در خواست شروع عملیات شستشو و گند زدایی را با هماهنگی این امور انجام می‌دهند.

آب انبار‌های نایین بعد از گذشت قرن‌ها هنوز هم قابل بهره برداری است و در سال‌های اخیر برای استفاده راحتر مردم برای استفاده از آب این انبار از پمپ‌های برقی استفاده می‌شود.

۱۲ آب انبار این شهرستان به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/م

نایین شهری پر از آب انبار‌ها

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.