سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ویدئویی هیجان انگیز از جراحی ترمیمی تاندون آشیل

پارگی تاندون آشیل اغلب در ورزشکارانی که بدون انجام حرکات کششی و گرم کردن بدن، ورزش می‌کنند، رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، تاندون یا زردپی آشیل قوی‌ترین تاندون بدن است که اتصالات بین عضلات گاسترو کنیمیوس و سولئوس به پشت استخوان پاشنه را بر عهده دارد و با انتقال نیرو از عضلات به استخوان توانایی حرکت را در پا ایجاد می‌کند.

این تاندون همان قسمتی است که هنگام ایستادن به روی پنجه در پشت پا احساس می‌کنید و همانند همه تاندون‌ها بافت فیبر مانندی دارد که در صورت ایجاد کشش بیش از اندازه تحمل تاندون آسیب می‌بیند.

اغلب ورزشکاران رشته‌های فوتبال، بسکتبال، والیبال و دونده‌‌ها به دلیل فشاری که هنگام دویدن و پرش به این تاندون وارد می‌شود، دچار آسیب یا پارگی تاندون آشیل می‌شوند.

پارگی تاندون آشیل اغلب در ورزشکارانی که بدون گرم کردن و انجام حرکات کششی، ورزش می‌کنند، رخ می‌دهد و معمولاً آسیب دیدگی در حدود فاصله ۲ تا ۶ سانتی‌متر بالاتر از مچ پا که نازک‌ترین جای تاندون است.

در مجموع عواملی مثانند استفاده‌‌ طولانی مدت از داروهای کورتونی، تزریق داروهای حاوی کورتون، افزایش سن، التهاب تاندون آشیل و بیماری‌های رماتیسمی منجر به افزایش ریسک پارگی تاندون آشیل می‌شود.

ایجاد پارگی تاندون آشیل به‌طور معمول منجر به بی‌حس شدن و کاهش توانایی حرکت پاها می‌شود، همچنین ممکن است درد شدید و یا ایجاد صدایی ضربه مانند در هنگام پارگی را به همراه داشته باشد اما برای تشخیص قطعی پارگی معمولاً از انجام معاینات بالینی و تست‌های آزمایشگاهی استفاده می‌کند.

درمان پارگی تاندون آشیل باید سریع انجام شود و هرچه زمان شروع درمان کوتاه‌تر باشد اثربخشی آن بهتر خواهد بود، درمان‌های این عارضه به ۲ دسته جراحی و غیر جراحی تقسیم می‌شود.

در روش غیر جراحی پای بیمار به ۸ هفته گچ گرفته می‌شود تا با جلوگیری از حرکت مچ پا تاندون به مرور ترمیم شده و توانایی حرکت را بدست آورد، اما در صورتی که این پارگی خیلی شدید باشد انجام این اقدامات اثردهی لازم را ندارد و بیمار نیاز پیدا می‌کند تا دست به جراحی ببرد.

پس از انجام عمل جراحی ترمیمی پای بیمار باید برای ۵ تا ۷ هفته داخل گچ باشد.

هر یک از روش‌های فوق مزایا و ایرادات خود را دارد؛ مشکل روش غیر جراحی این است که بیمار بهبودی کامل پیدا نمی‌کند و ریسک پارگی مجدد در تاندون وجود دارد که کم‌تر در روش جراحی دیده می‌شود، اما روش جراحی مشکلاتی مثل عفونت در محل جراحی کم حس شدن پوست و احتمال ایجاد پوست اضافه و لخته خون را به همراه دارد که برخی از آنها ممکن است نیاز به جراحی مجدد داشته باشد.

انتهای پیام/

جراحی ترمیمی تاندون آشیل پا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.