سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیینی کهن برای پاسداشت نوروز + فیلم

نوروزخوانان کوچک برای حفظ سنت‌ها مشق آیین‌های کهن را می‌نویسند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، آیین نوروزخوانی یکی از رسوم دیرینه مردم مازندران است که ریشه در تاریخ این سرزمین دارد.

نوروزخوانی ترانه عاشقانه، عارفانه و مدح گونه نوروز خوان است و نوروزخوانان بهاری پر از عشق و امید و برکت را به مردم نوید می‌دهند.

سنت قدیمی نوروزخوانی که از دوران صفویه در مازندران اجرا می‌شد، هنوز هم در کوچه پس کوچه‌های شهر و روستا‌های مازندران در حال اجرا است.

اما امسال کودکان به جای بازی‌های کودکانه به نوروزخوانی پرداختند و این آیین کهن را بسیار پرشور برگزار کردند.

سید جلال محمدی سرپرست گروه موسیقی آوای تبری در حاشیه اجرای مراسم نوروزخوانی در ساری با بیان اینکه سنت نوروزخوانی معمولا از سوی ۲ تا ۵ نفر انجام می‌شود، گفت: برای اولین بار امسال به افراد ۵ تا ۲۰ سال آموزش نوروزخوانی داده شد تا این آداب و رسوم کهن حفظ شود.

وی افزود: نوروزخوانی گونه‌ای از آوازخوانی است که در گذشته در ایران رواج داشته است.

محمدی گفت: خاستگاه این گونه آوازخوانی بیشتر در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان بوده است.

استقبال ساروی‌ها از نوروزخوانان کوچک

نوروزخوانان در مازندران طلیعه سال نو را به مردم بشارت می‌دهند و اغلب به روستا‌ها می‌روند، اما این بار این نوروزخوانان کوچک به میدان ساعت ساری آمدند تا نوید آمدن عید را به همه شهر بدهند.

یکی از نوروزخوانان کوچک می‌گوید: اشعار نوروزخوان‌ها در خصوص آمدن بهار، ستایش خداوند، مدح پیامبر و امامان است.

وی شگفت زده از این همه استقبال مردمی افزود: ما در این سن می‌خواهیم به مردم و هم سن و سال‌های خود این رسم کهن را انتقال دهیم تا فراموش نشود.

نوروزخوانی، سنت خاص استان‌های شمالی کشور

یکی از شهروندان ساروی در حاشیه مراسم نوروزخوانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: برگزاری این آیین سنتی از سوی کودکان برایم جالب است و می‌خواهم فرزندم هم با این آیین کهن آشنا شود.

وی افزود: اجرای نوروزخوانی معمولا از سوی افراد برگ انجام می‌شود و یکی از دلایل استقبال مردم در این مراسم کودک بودن نوروزخوانان است.

عیدی مردم، سهم نوروزخوانان کوچک

یکی از نوروزخوانان کوچک می‌گوید: بیشتر مردم که امروز در بازار هستند به ما عیدی دادند و از ما استقبال کردند.

وی افزود: از سرپرست گروه موسیقی خود تشکر می‌کنم که این رسم کهن را به ما آموخت تا بتوانیم ادامه دهنده راه نوروزخوانان باشیم.

دعای خیر، ارمغان نوروزخوانان به مردم

سید جلال محمدی سرپرست گروه موسیقی آوای تبری در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: نوروزخوان‌ها معمولا یک یا چند نفر هستند که با پوشش‌های سنتی به خانه‌های مردم می‌روند و با خواندن اشعار فی البداهه دعای خیر برای صاحب خانه می‌کنند.

وی افزود: نووزخوان‌ها اشعاری مانند: بادبهارون بیمو، نوروز سلطون بیمو، مژده دهید به دوستان، گل به گلستون بیمو را می‌خوانند.

محمدی با بیان اینکه اشعار نوروزخوانی از شعر شاعران قدیمی و شاعران امروزی گرفته می‌شود، گفت: در برخی از نوروزخوان‌ها اشعاری چون: بهار آمد بهار آمد خوش آمد، علی باذولفقار آمد، خوش آمد، خبر آمدن سال نو و بهار را می‌دهند.

وی افزود: پس از اسلام اغلب اشعار نوروزخوانی پس از ستایش خداوند، در مدح امامان شیعه گفته می‌شد.

نوروزخوانی یا بهارخوانی سنت خاص مردم استان‌های شمالی کشور بهانه‌ای برای شادی و ورود به سال جدید است.

آیین سنتی نوروز خوانی همه ساله ۱۵ روز مانده به عید نوروز از گلوگاه تا رامسر آغاز می‌شود تا آمدن عید به همه مردم شهر‌ها و روستا‌ها نوید داده شود.

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.