سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر آموزش و پروش مطرح کرد؛

انحراف آموزش و پرورش از ماموریت‌های اصلی/ در کلاس‌های ابتدایی به شیوه اساتید دانشگاه تدریس می‌کنیم

بطحایی با انتقاد از انتقال بخشی از ماموریت های آموزش عالی به آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش عمومی از ماموریت‌های اصلی منحرف شده است.

به گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نشست با روسای ادارات سازمان استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان استان‌های یزد، خراسان رضوی، قم، شهر تهران، البرز و سمنان؛ روسای کمیته‌های علمی المپیاد و اعضای شورای مرکزی اندیشکده دانش‌پژوهان جوان با اشاره به ویژگی‌ها و شرایطی که جامعه امروز با آن مواجه است، اظهار کرد: باید جامعه نخبگان با روش درست شناسایی، تربیت و در خدمت جامعه قرار گیرد.

وی با طرح این پرسش که «در حوزه آموزش‌وپرورش عمومی باید با چه سیاست و رویکردی حرکت کنیم که آموزش‌وپرورش عمومی را با تهدید مواجه نکند»، اظهار کرد: دانش آموزان در مدرسه باید مهارت‌های زندگی را آموزش ببینند و بتوانند مسائل زندگی را شناسایی و حل کنند و این، از مأموریت‌های اصلی آموزش‌وپرورش عمومی است و هر عاملی که این مأموریت اصلی را تحت‌الشعاع قرار دهد با آن مقابله خواهد شد.

انتقاد از انتقال بخشی از ماموریت های آموزش عالی به آموزش و پرورش

بطحایی افزود: متاسفانه بخشی از مأموریت آموزش عالی به آموزش‌وپرورش منتقل شده است و برخی هم به این روند می‌بالند، اما این نادرست است، زیرا آموزش و پرورش عمومی را با تهدید مواجه کرده و باعث انحراف از مسیر اصلی اش شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: در آموزش ابتدایی و متوسطه اول دچار انحراف از ماموریت اصلی این حوزه شده‌ایم به همین دلیل  در کلاس‌های ابتدایی به شیوه اساتید دانشگاه تدریس می‌کنیم؛ لذا با این الگوبرداری‌ها تربیت و آموزش در مدارس برای دانش آموزان حاصل نمی‌شود.

وزیرآموزش و پرورش  با اشاره به اینکه باید به تربیت نخبگان توجه کرد، گفت: حجم سبد آموزش در مدارس باید به میزان درست خود کاهش یابد و در عوض، مدارس بر مهارت و تربیت تمرکز بیشتری داشته باشد.

رقابت‌های فردی در دنیای امروز جایی ندارد

وی با اشاره به اینکه رقابت‌های فردی در دنیای امروز جایی ندارد و باید فعالیت‌های گروهی جایگزین آن شود، اظهارکرد: کودکان باید طعم شکست و پیروزی را با همدیگر تجربه کنند و نباید با ایجاد رقابت‌های فردی یک نفر طعم پیروزی و ده‌ها نفر طعم شکست را تجربه کنند همچنین باید روش شناسایی نخبگان تغییر یابد و در شرایطی که تفکر کودکان هنوز انتزاعی نشده است آن‌ها را وارد رقابت و تجارب پیروزی و شکست نکنیم.

بطحایی گفت: پس از افتتاح طرح کلاس‌های بازی و یادگیری کودکان در مدارس برخی افراد انتقاد کردند که انجام این کار‌ها ارزشی ندارد و چرا انجامش می‌دهید؛ پاسخ من به آنان این بود که مگر می‌توان کودکان را در پشت نیمکت‌های زمخت نشاند و آنان را از طبیعت کودکی شان جدا کرد و آموزش داد و تربیت کرد.

وی با اشاره به اهمیت اندیشکده‌ها برای جامعه به لحاظ بررسی‌های علمی گفت: در این جلسه نیز مسائل زیادی توسط حاضرین محترم مطرح شد که لازم است تا اندیشکده‌ها با بررسی این پرسش‌ها و مسائل برای آن‌ها راه‌حل ارائه دهند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
یه معلم ایرانی
۲۲:۲۹ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
جناب اقای وزیر وقتی ارزشیابی از کلاس درس توسط افرادی انجام می شود که الفبای اموزش را هم نمی دانند از طرفی اکثر معلمین از موادی غیر رسمی واستاندارد استخدام شده واموزش لازم ندیده اند چه انتظاری می توان داشت وقتی مدیر ومعاون مدرسه از معلم می خواهد که مصورسازی وظاهرسازی نماید معلم غیر متخصص مجبوراست کورکورانه اطاعت کند ومعلم اموزش دیده هم به علت انگ نخوردن وترس از ارزشیابی پایین مجبوراست برخلاف میل باطنیش همان روشهای اشتباه را ادامه دهد واقعا بعضی اوقات مدیریا معاونین وحتی راهبران اموزشی یا افراد مسول در اموزش ادارات هیچ اطلاعی از تغییرات وروشهای نوین اموزشی نداشته وبه جای کمک به اموزش وتربیت باعث اختلال در امر اموزش با بازدیدشان می گردند چون نمی توانند ارزشیابی درستی داشته باشند مجبورند براساس ظواهر مثل ارزشیابی حافظه محور وپوشه کار وبرگه های امتحانی که معلم هم فقط به انها توجه می کند درصورتی که ارزشیاب متخصص از ظاهر بچه ها وصحبت کردن وانگیزه ی دانش اموزان می تواند بفهمد که در کلاس چه خبر است واموزش چگونه پیش می رود اما حیف که همه ی انچه در دانشگاهها کتب دینی وعلمی هست فقط در کتابهاست وعملیاتی نمیشود یعنی اجازه ی اجرا در همه ی مدارس داده نمی شود نه عمدا بلکه سهوا این اتفاق می افتد وواقعا جای بسی تاسف است که در انتخاب مدیرومعاون ومسولین اموزشی ادارات مناسفانه اصلا به تخصص وتوان وداشتن برنامه وایده توجه نمی شود ای کاش به جای انتساب مدیران با معیارهای ظاهری ونخ نما فراخوان داده می شد که هر کسی با دادن برنامه ی اجرایی مشخص وپیشنهادی داوطلب مدیریت مدارس مختلف شود وبعد دریک گروه کارشناسی بهترین برنامه اجرایی شود به جای انتخاب مدیر یا معاون کاش برنامه ها وراهکارهای عملیاتی وصحیح انتخاب می شدند کاش دست معلم در اجرای برنامه های خودش بازبود ومی توانست نقش اساسی در تعلیم وتربیت بازی کند اما اکنون معلم سالها درس خوانده واموزش دیده بعد یک نفر با اطلاعات کمتر ونداشتن تخصص به او دیکته می کند که چه کار کند ایا واقعا مسولین نمی دانند چرا اینگونه هست یا نمی خواهند تغییر کنند البته عادتها وقتی زیاد تکرار شوند به اصل تبدیل می شوند وفکر می کنم ما دچار چنین وضعیتی شده ایم.
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
بعد از ششم ابتدایی دیگر آموزش وپرورشی ونظارتی ودرسی وسوادی وجود ندارد.