سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برایان بیکر: دیدگاه‌های ترامپ، فاشیست‌ها را در غرب تقویت کرده است

هماهنگ‌کننده ائتلاف ضد جنگ آمریکا «انسر» معتقد است دیدگاه‌های فاشیستی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور باعث تقویت فاشیست‌ها در کشور‌های غربی شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، برایان بیکر، هماهنگ کننده ائتلاف ضد جنگ آمریکا «انسر»، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، در پاسخ به این سوال که آیا کشتار نیوزیلند نشانه گسترش نژادپرستی و نفرت پراکنی در غرب است، گفت: در واقع، من تا حدودی نگاه متفاوتی به این مسئله دارم. به اعتقاد من، برنتون تارنت (عامل جنایت) نشانه موج فاشیسم در کشور‌های غربی است. فکر نمی‌کنم او در جنایت خود از داعش الگو گرفته باشد. در دهه سی قرن گذشته، ایدئولوژی نازیسم بر اروپا حاکم بود. ما امروز در غرب فقط شاهد نفرت از مسلمانان نیستیم، بلکه فاشیست‌ها به دنبال ضربه زدن به مسلمانان هستند. شاید به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، حامل این پیام برای آن‌ها بود که زمان فعالیتشان فرا رسیده است.

وی افزود: ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی اش در پنجم دسامبر سال ۲۰۱۵ گفت می‌توانیم در چشمان مسلمانانی که در مساجد نماز می‌خوانند، نفرت و تمایل به قتل را ببینیم. این حرف را فردی زد که یک سال پس از آن رئیس جمهور آمریکا شد. یک روز پس از این سخنرانی، ترامپ گفت ورود همه مسلمانان به آمریکا را ممنوع خواهد کرد. ترامپ در دو سال و نیم گذشته به تقویت فاشیسم و افراط گرایی کمک کرد.

او تصریح کرد: فاشیست‌ها از بحران آوارگان که در نتیجه ویرانی لیبی و جنگ‌های عراق، افغانستان و سوریه رخ داد، سوء استفاده کردند. ترامپ هم همین کار را کرد، زیرا همواره تلاش می‌کند از بحران‌ها برای تبلیغ اندیشه‌های خود استفاده کند. دو سال پیش زمانی که فاشیست‌ها یک نفر را در کارولینای شمالی کشتند، دونالد ترامپ گفت در بین این طرفداران نازیسم، افراد خوب وجود دارند. بنابراین کشتار نیوزیلند، نتیجه رواج فاشیسم و افراط گرایی است که به طور اساسی علیه مسلمانان است، اما همچنین سیاه پوستان و شهروندان آمریکای جنوبی را هم شامل می‌شود.

بیکر درباره استقبال بعضی افراد در شبکه‌های اجتماعی از کشتار نیوزیلند افزود: بدون شک ما شاهد تقویت گسترده راستگرایان افراطی در آمریکا، اروپا، استرالیا و نیوزیلند هستیم. این مسئله جدی است. قاتل نیوزیلند انگیزه دینی نداشت و خود را مسیحی یا مسیحی صهیونیست در برابر مسلمانان معرفی نکرد. بیانیه‌ای که او منتشر کرد نشان می‌دهد او طرفدار گروه‌های فاشیستی است. برای آن‌ها مسلمان، یهودی، عرب یا رنگین پوستان تفاوتی ندارند. به همین علت، سخنان این فاشیست به هیچ وجه غیرمنتظره نیست. آن‌ها معتقدند مهاجران در حال از بین بردن فرهنگ کشور‌های غربی هستند که در آن نژاد سفید برتری دارد. درست است که آن‌ها در اسلام ستیزی پیشرو هستند، اما خصومتشان محدود به اسلام نیست، بلکه به برتری نژاد سفید باور دارند. اندیشه‌های آن‌ها بسیار شبیه نازی‌ها است که قومیت آریایی را برترین قومیت می‌دانستند که باید بر دیگران حکومت کند.

وی در ادامه گفت: آمریکا از هر جنایت اسرائیل حمایت می‌کند. شاهد آن هستیم که اسرائیل به جنایت‌های هر روز خود علیه فلسطینی‌ها ادامه می‌دهد. شاهد آن هستیم که در غرب تلاش می‌کنند اسرائیل را از هر نوع انتقادی دور نگه دارند. هر نوع انتقاد از اسرائیل، یهودی ستیزی محسوب می‌شود. من تظاهرات گسترده‌ای علیه جنگ آمریکا در عراق و برای حمایت از حقوق فلسطینی‌ها برگزار کردم، ائتلاف ما از تعامل با مطبوعات اصلی در آمریکا منع و به یهودی ستیزی متهم شد. در حالی که نیمی از اعضای ائتلاف ما خودشان یهودی هستند. شمار بیشتری از یهودیان و جوانان آمریکایی از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند؛ اما در کشور ما هر کسی که از اسرائیل انتقاد کند، مجازات می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.