سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفی رادار‌هایی که در سال ۹۷ رونمایی شدند

سال ۹۷ از چند سامانه بومی راداری توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی شد که به اختصار به معرفی هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرنگارحوزه دفاعی امنیتیگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رادار‌ها جزئی از پد‌افند هوایی هستند و وظیفه رصد و شناسایی دشمن را دارند که به محض شناسایی، موقعیت دشمن را به سامانه‌های دفاعی و پدافندی مخابره می‌کنند؛  ایران بیش از ۴۰ رادار پدافندی دارد که هر کدام کارآیی‌های خاص خودشان را در اعلام خبر حمله دشمن به سامانه‌های دفاعی دارند. سال ۹۷ از چند سامانه بومی راداری توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی شد که به اختصار به معرفی هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

رادار کنترل شکاری بشیر 

۱۵ آبان ماه سال ۹۷ و همزمان با دومین روز از رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت ۹۷، سامانه راداری سه بعدی و کنترل هواپیمای شکاری "بشیر"نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مورد بهره برداری عملیاتی قرار گرفت.

در جریان این رزمایش در کنار انواع سامانه‌های رزمی موشکی و توپخانه‌ای، طیف وسیعی از تجهیزات راداری نیز مورد استفاده قرار گرفت. ازجمله این رادار‌ها می‌توان به رادار‌های جستجوگر مطلع الفجر، کشف الکترواپتیک رعد و سامانه کشف کروز کاوش اشاره کرد.  در این رزمایش برای اولین بار بود که سامانه راداری سه بعدی و کنترل هواپیمای شکاری "بشیر" مورد بهره برداری عملیاتی قرار گرفت.

رادار مراقبت زمینی طارق (۳)

همچنین ۱۳ دی ماه ۹۷ هم سازمان تحقیقات و جهاد خود کفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلخت نظام، دستارد‌های جدید خود در حوزه‌های مختلف دفاعی، الکترونیک و مخابرات را به نمایش گذاشت که یکی از آن‌ها سامانه رادار مراقبت زمینی طارق (۳) بود.  

طارق ویژگی‌های فراوانی دارد کگه به برخی از آن‌ها اشالره می‌کنیم:

۱-قابلیت حمل توسط نفر

۲-قابلیت آشکار سازی اهداف زمینی با آستانه تطبیقی

۴-قابلیت کنترل از راه دور و عملکرد تحت شبکه

۵-دارای قابلیت‌های مقابله با هدف

۶-وزن کمتر از ۲۰ کیلوگرم و دقت اندازه گیری ۳۰ متر

رادار ملی در سایت جدید بیرک زاهدان

حدود دو هفته بعد و در ۳۰ دی ماه ۹۷ بود که امیر خوش قلب معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) از به کارگیری رادار ملی در سایت جدید بیرک زاهدان به منظور نظارت ۲۴ ساعته بر کلیه پرواز‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خبر داد.

وی تصریح می‌کند که با نصب و بکارگیری رادار ملی و بهره گیری از فناوری صددرصد بومی این رادار قابلیت‌هایی نظیر استمرار عملیاتی مطمئن، عدم نیاز به نگهداری دائم و تقلیل سطح نیروی انسانی را شاهد خواهیم بود که با توجه به تدابیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توان داخلی در تامین نیازمندی‌های دفاعی، صرفه جویی در هزینه‌ها و نیروی انسانی، توانمندی بالایی در کشف و شناسایی اهداف خواهیم داشت.

اهمیت راهبردی مرز‌های شرقی کشور و لزوم پایش مداوم پرواز‌های با سرنشین و بدون سرنشین در این منطقه، نیاز به بهره برداری از سامانه راداری مطمئن در این منطقه را دوچندان کرده بود و با استفاده از رادار ملی این نیاز مرتفع شد.

گفته می‌شود رادار ملی در بخش‌های فنی -عملیاتی توانمندی بسیار بالایی در خصوص تبادل اطلاعات راداری با شبکه یکپارچه و هوشمند قرارگاه پدافند هوایی دارد و عملکرد این رادار در حوزه فرستنده، گیرنده و موج بر‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است.  با راه‌اندازی رادار ملی در ایستگاه رادار بیرک و جایگزین کردن آن با رادار قدیمی علاوه بر تداوم و افزایش قدرت کشف در عمق و تسلط راداری، افزایش شعاع کشف در همه ارتفاع‌ها و نظارت دقیق ۲۴ ساعته بر کلیه فعالیت‌های پروازی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را به همراه داشته که موجب ارتقاء سطح تسلط راداری و رادیویی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) در این منطقه حساس شده است.

سامانه راداری و کمک ناوبری «معین ۴۰» و سامانه راداری پسیو «ناصر ۴۰» 

سامانه راداری و کمک ناوبری معین ۴۰ و نیز سامانه راداری پسیو ناصر ۴۰ هم به عنوان دستاوردی دیگر در دهم اسفند ۹۷ با حضور امیر علیرضا صباحی فرد فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) رونمایی شد.

رادار ناصر۴۰ یک سامانه راداری پسیو با قابلیت کشف اهداف در محیط شهری است که توسط سازمان جهاد خودکفایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) و با همکاری معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری طراحی و تولید شده است.

این سامانه قابلیت کشف و اهداف ریز پرنده و موشک‌های کروز را در محیط‌های شهری و پیرامون آن‌ها دارد.

ناصر۴۰ در واقع به رادار غیر فعال و پنهان نیز مشهور است به عبارت دیگر هیچ یک از هواپیما‌ها و نیز سامانه‌های جمع آوری اطلاعات دشمن،   قادر به کشف این رادار نیستند.

سامانه کمک ناوبری معین ۴۰ دومین دستاورد رونمایی شده توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) است که با لحاظ کردن همه­­ الزامات مربوط به سازمان بین المللی هوانوردی (ایکائو) قابلیت بالایی در تعیین موقعیت جغرافیایی اهداف، امکان ارتفاع سنجی و زاویه سنجی دقیق و تبادل هدف و تبادل اطلاعات باسایر رادار‌های کشوری را داراست و می‌تواند همزمان مورد بهره برداری نظامی و تجاری قرار گیرد.

معین۴۰ راداری کمک ناوبری است که همه ­اطلاعات هواپیمای در حال پرواز را نه از خلبان بلکه از خود سیستم هواپیما سوال می‌کند.

برد این سامانه بیش از ۴۰۰ کیلومتر است.

فن آوری ساخت سامانه راداری کمک ناوبری معین۴۰ صرفا در اختیار ۸ کشور پیشرفته جهان است و قرارگاه پدافند هوایی ارتش با تکیه به توانمندی داخلی و براساس نیاز‌های روز­­دفاع هوایی کشور این سامانه مهم را تولید و مورد استفاده قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۱۰ ۰۷ فروردين ۱۳۹۸
زنده باد ارتش وسپاه کشورمان
درود بر شرفتون
ایول