سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حسین ذوالفقاری:

مرزنشینان نباید مجبور به کول‌بری شوند

معاون امنیتی و‌ انتظامی وزارت کشور گفت: ما سعی کردیم که معافیت برای مرزنشینان بگیریم که آبرومندانه از این مرزنشینی استفاده کنند و مجبور به کول بری نشوند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و‌ انتظامی وزارت کشور در آخرین نشست خبری خود که امروز در محل این وزارتخانه برگزار شد، گفت: تلاش همه دستگاه‌ها و‌ سران قوا برای حل مشکلات به‌ویژه مشکلات امنیتی مثال زدنی بود و مسئولان به صورت هوشمندانه و دلسوزانه در تامین امنیت کشور نقش داشتند. استانداری و‌فرمانداری‌های سراسر کشور مرتب شورای امنیت را تشکیل دادند و موضوعات را به طور مناسب مورد بررسی قرار دادند.

وی با بیان اینکه هوشیاری و‌ آگاهی مردم در تامین امنیت عنصر مهمی است، تصریح کرد: مردم در کنار مسائل و مشکلاتی که دارند، به خوبی می‌دانند که امنیت کشور از اساسی‌ترین مسائل کشور است؛ از سویی طبق آمار سنجی‌ها، بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم از امنیت کشور ابراز رضایتمندی داشتند.

ذوالفقاری با اشاره به وضعیت مرزنشینان، یادآور شد: ما سعی کردیم که معافیت برای مرزنشینان بگیریم که آبرومندانه از این مرزنشینی استفاده کنند و مجبور به کول بری نشوند؛ در این زمینه برای هر خانوار تا سقف ۲ میلیون ۸۰۰ هزار تومان در سال ۹۶ در نظر گرفته شد.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور ادامه داد: با وجود اینکه  اعتبارات کمی  در حوزه مرزی کشور وجود دارد، اما اعتبارات برای سال ۹۸، ۳۷۵ میلیارد تومان است که نهایتا مبلغ ۱۷۵ میلیارد تومان در مجلس تصویب شد و امیدواریم این عدد  نهایی و تخصیص داده شود.

ذوالفقاری تصریح کرد: سال ۹۷ جزو سال‌های خاص کشور بود، آمریکایی‌ها هر کاری می‌توانستند تاکنون انجام دادند که می‌توان به تحریم، عملیات روانی، هماهنگ کردن اپوزیسیون، حمایت مالی از گروهک‌های تروریستی با کمک رژیم صهیونیستی و عربستان و همچنین تحریک برای تحصن تا تحریکات قومی در مسابقات ورزشی اشاره کرد.

معاون امنیتی، انتظامی وزارت کشور با اشاره به زمان بندی‌های آمریکا علیه ایران، ادامه داد: همه شاهد بودند آمریکایی‌ها اذعان داشتند که ایران چهلمین سال خود را نمی‌تواند جشن بگیرد، همه این‌کار‌ها به اتاق فکر‌ها بود به همین خاطر تمام اقدامات آمریکا ایجاد بحران در کشور و به هم ریختن ثبات کشور بود.

ذوالفقاری افزود: مانع این شدیم که افرادی  از تجمعات اقشار مختلف و مردم سوءاستفاده کنند.  در کنار همه برنامه ریزی‌های دستگاه‌ها برای حفظ امنیت کشور، هدایت راهبری مقام معظم رهبری یکی از عوامل اصلی امنیت کشور به حساب می‌آید از این رو همه دستگاه‌ها هم برای حل مشکلات اقشار جلوگیری لازم را انجام دادند.

ذوالفقاری در خصوص اقدامات تروریستی سال جاری، گفت: اقدام انتحاری ساده‌ترین مرحله اقدامات تروریستی به حساب می‌آید.

معاون امنیتی، انتظامی وزارت کشور تصریح کرد: بخشی از مشکلات مردم مربوط به نوع خدمات رسانی و کار‌های اداری است. فرآیند بروکراسی در کشور نیازمند بازنگری است و یکی از مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند مسائل مربوط به به نوع بروکراسی است اینکه هر کاری به ۱۰ دستگاه سپرده شود، موضوع مناسبی نیست و ریشه این موضوع هم در قوانین و مقررات است که موجب شده فرآیند‌هایی را به وجود آورد که معطلی مردم از سوی دیگر فساد را به دنبال دارد.

وی با اشاره به مرز‌های آسیب پذیر کشور، یادآور شد: عمده آسیب پذیری مرز‌های کشور، در درجه اول مرز مشترک با پاکستان است و در درجه دوم در مرز‌های مشترک با کردستان عراق آسیب پذیری وجود دارد.

ذوالفقاری با اشاره به آمار اتباع خارجی در کشور خاطرنشان کرد: مشکلی که در زمینه ورود اتباع خارجی به داخل کشور داریم، این است که برخی‌ها ادعا دارند که هزینه ورود قانونی به ایران چند برابر از هزینه ورود غیرقانونی به داخل کشور است و کسانی که  به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شده‌اند این بهانه را داشتند؛ در حالی که ما در کمیسیون ساماندهی که مسئولیت آن بر عهده وزارت کشور است در چند جلسه این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم در حال حاضر هم هزینه ورود قانونی و هزینه ورود غیرقانونی به داخل کشور تقریبا یکسان است. یک میلیون و ۴۰۰ هزار تبعه افغانی در کشور داریم و حدود ۷۵۰ هزار نفر غیر مجاز شناسایی و ثبت نام شده‌اند، ۴۸۰ هزار محصل افغانستانی که در ۱۷ هزار کلاس درس و هزار و ۴۰۰ مدرسه تحصیل می‌کنند، ۲۵ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی از بین برادران افغانی داریم، ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو هم در حال حاضر در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند.

معاون امنیتی، انتظامی وزارت کشور با اشاره به انفجار خط لوله گاز در شهر اهواز، یادآور شد: این حادثه بررسی شده، علت آن  نشت گاز بوده  و هیچ اقدام تروریستی هم در کار نبوده است.

وی درباره دیوارکشی بین ایران و پاکستان به دلیل اتفاقات رخ داده در مرز‌های مشترک با ایران خاطرنشان کرد: در حوزه مرز‌ها تمامی مطالعات لازم درباره مرز‌ها از سوی وزارت کشور صورت گرفته است و مقرر شد طبق تصمیمات صورت گرفته بیشتر از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده شود.

ذوالفقاری اضافه کرد: ما به دنبال این هستیم که با احتساب بودجه کشور‌هایی مانند ترکیه به وضعیت مرز‌های خود رسیدگی کنیم، ولی قطعا این موضوع مستلزم هزینه است.

معاون امنیتی، انتظامی وزارت کشور تصریح کرد: نفوذ در مرز‌ها یک موضوع مسبوق به سابقه است به همین خاطر اگر هزینه‌ها مد نظر گرفته شود و از نظر زیست محیطی مشکلی نداشته باشد و طبق طرح امنیت مرز‌ها ما مسئله‌ای نداشته باشیم، ما از دیوار کشی در بخشی از مرز‌های خودمان با کشور پاکستان استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشور ما مناسبت‌های زیادی در طول سال دارد، افزود: خوشبختانه تمامی مراسمات در سال ۹۷ با امنیت مناسبی برگزار شده است ضمن اینکه مراسم اربعین امسال هم در امنیت کامل برقرار شد و حمایت دولت عراق هم افزایش پیدا کرد و امیدواریم با توافقات خوبی که اخیرا با حضور روسای جمهور دو کشور برگزار شد، شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

ذوالفقاری با اشاره به ناامنی‌های ایجاد شده در مرز پاکستان، تصریح کرد: روابط ایران و پاکستان برای دو کشور اهمیت بالایی دارد، اما هنوز آن عزم جدی برای حل مسائل گروهک‌ها در طرف مقابل وجود ندارد این در حالی است که بعد از حوادث تروریستی اخیر و موضوع مرزبانان جلساتی با دولت پاکستان صورت گرفته است و آن‌ها تلاش دارند رضایت ایران را در این زمینه جلب کنند و در مورد مرزبانان هم تلاش مختلفی برای حل مسائل انجام گرفته و دولت پاکستان وعده‌هایی برای حل موضوع داده است.

معاون امنیتی، انتظامی وزارت کشور درباره وضعیت آزادی مرزبانان ربوده شده در میرجاوه، خاطرنشان کرد: گروهک جیش العدل خواهان معامله در این ماجرا و آزادی برخی از عناصر خود است که این روند از سوی ما مورد قبول نیست و ما طبق قول مقامات پاکستانی منتظر حل مشکلات در این رابطه هستیم.

وی در پاسخ به خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون گروهک تروریستی جیش العدل درباره اینکه مرزبانان ربوده شده در میرجاوه با خانواده‌های خود تماس تلفنی داشته‌اند یا خیر، گفت: بنده در این باره اطلاعی ندارم و در این باره خبری را هم دریافت نکردم.

ذوالفقاری با بیان اینکه در روز‌های پایانی سال دستورالعمل‌های گوناگونی درباره نوروز به استانداری‌ها ابلاغ شده است، تأکید کرد: یکی از موضوعات مهم بحث امنیت عمومی مردم شامل؛ اقامت گاه‌ها و امنیت مقاصدی که مردم سفر می‌کنند، است که از استانداران و فرمانداران می‌خواهیم روی این مسئله تأکید ویژه داشته باشند.

معاون امنیتی، انتظامی وزارت کشور افزود: نظارت بر خدمات دهی شبکه بانکی، ایجاد مراکز اطلاع رسانی برای مسافرین و هماهنگی در شورا‌های تأمین از دیگر موارد مورد تأکید برای ایام نوروز است.

وی با بیان اینکه نظارت بر خدمات دهی شبکه بانکی، ایجاد مراکز اطلاع رسانی برای مسافرین و هماهنگی در شورا‌های تأمین از دیگر موارد مورد تأکید برای ایام نوروز است، گفت: با هماهنگی دادستان‌ها هم برای برخورد با مزاحمان مقرر شد برخورد قاطعی با آن‌ها صورت بگیرد و تا پایان تعطیلات در بازداشت خواهند بود همچنین تأکید شده است نیروی انتظامی با همکاری بسیج در محلات حضور داشته باشند تا برای خانه‌های خالی از سکنه پوشش امنیتی صورت بگیرد.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: در پایان از مردم انتظار داریم همانطور که همیشه همکاری آن‌ها عنصر مهمی در تأمین امنیت بوده، باز هم به همکاری خود ادامه دهند، قانون را رعایت و از نیروی انتظامی تبعیت کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
کولبری درمرز ممنوع ونادرست است.
ملکوت
۱۰:۰۶ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
این از بی کفایتی وضعف مدیریت هست که مرزنشینان این همه مشکلات دارند .