سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادعای برایان هوک: از طریق تحریم‌ها، ایران را از میلیارد‌ها دلار محروم کرده‌ایم

نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور ایران در گفتگویی تلویزیونی مدعی شد واشنگتن از از طریق تحریم‌های مالی و نفتی، کشورمان را از میلیارد‌ها دلار محروم کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «برایان هوک»، نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور ایران، در گفتگو با شبکه «الحره» عراق، بار دیگر با متهم کردن ایران را به «بی‌ثبات کردن» منطقه مدعی شد واشنگتن از از طریق تحریم مالی و نفتی ایران را از میلیارد‌ها دلار محروم کرده است.

او با طرح این ادعا که ایران به دنبال بی‌ثباتی در منطقه است و قصد حمایت از مردم عراق را ندارد، مدعی شد که فکر نمی‌کند رئیس جمهور ایران در سفر اخیر به عراق در دور زدن تحریم‌ها موفقیتی حاصل کرده باشد.

مشروح گفت‌وگوی کوتاه هوک با تلویزیون آمریکایی «الحره»:

الحره: آیا ایران از طریق سفر حسن روحانی به عراق، اهدافش را محقق کرد؟

هوک: سیاست ایران به حاکمیت و استقلال کشور‌های دیگر احترام نمی‌گذارد. ایران برای بی‌ثباتی در خاورمیانه و کاشت بذر خشونت و خونریزی تلاش می‌کند. زمانی که حسن روحانی به عراق رفت، وعده سود‌های زیادی به مردم داد. ما باید ببینیم که وضع مردم ایران در دوره روحانی چطور است. 

الحره: آیا ایران از طریق این سفر توانست پیشرفتی در دور زدن تحریم‌ها کسب کند؟

هوک: نه. من فکر نمی‌کنم در دور زدن تحریم‌ها پیشرفتی حاصل کرده باشند. فشار اقتصادی زیادی بر ایران وارد شده است. ما از طریق تحریم مالی و نفتی، ایران را از میلیارد‌ها دلار محروم کرده‌ایم. ما خیلی از روزنه‌هایی که ایران می‌توانست از آنان استفاده کند، مسدود کرده‌ایم. ما رویکردی متفاوت را در اجرای تحریم‌ها در پیش گرفته‌ایم.

الحره: آیا عراقی‌ها به تحریم‌های آمریکا متعهد هستند؟

هوک: ما انتظار داریم که متعهد باشند و این به نفعشان است. ما از طریق محروم کردن ایران از درآمدش که آن را برای بی‌ثباتی منطقه استفاده می‌کند، رویکرد متفاوتی در پیش گرفته‌ایم. جدای از توافق‌هایی که امضا شد، ایران تلاش می‌کند بر عراق سلطه پیدا کند. ایران تلاش می‌کند عراق را گذرگاه خود در خاورمیانه قرار بدهد. آمریکا می‌خواهد که عراق، قوی و دارای حاکمیت و آزادی بدون دخالت [دیگران] باشد.

الحره: مسیر معافیت عراق از تحریم آمریکا برای واردات برق از ایران چیست؟ آیا درآمد آن مستقیم به ایران می‌رود یا به صندوق ویژه مرتبط با تحریم‌های آمریکا؟

هوک: ما استثنا‌هایی [معافیت‌هایی] داده‌ایم از جمله برای جنوب عراق برای واردات برق. ما این کار را برای کمک به مردم عراق کرده‌ایم نه بهره‌مند شدن ایران. ما در نظام تحریم‌ها استثنا‌هایی قرار داده‌ایم و پول به صندوقی می‌رود که دولت ایران از ارزی محروم می‌شود که آن را برای توسعه روابط خارجی خود استفاده می‌کند.

الحره: آیا دولت عراق می‌داند که پول باید به آن صندوق برود نه مستقیم به ایران؟

هوک: بله. می‌داند.

الحره: ایرانی‌ها از نتیجه سفر رئیس جمهور روحانی خوشحالند و این سفر را با سفر رئیس‌جمهور ترامپ مقایسه می‌کنند. آیا حق دارند از این سفر راضی باشند و نظرتان درباره این مقایسه چیست؟

هوک: فکر نمی‌کنم این مقایسه منطقی باشد. وقتی که به سفر [روحانی] نگاه می‌کنید، می‌بینید که من و وزیر پمپئو به عراق رفته‌ایم و گروهی منظم از دیپلمات‌های آمریکا و هیئت‌هایی از کنگره به عراق رفته‌اند. این با گفتگو‌های روحانی با عراقی‌ها متفاوت است. ما دنبال عراق قوی و دارای حاکمیت هستیم و ایران چنین هدفی ندارد.

الحره: نظرتان درباره حضور آمریکا در عراق چیست؟

هوک: نمی‌توانم چیزی بیشتر از آنچه رئیس جمهور ترامپ گفت، بگویم. وزیر پمپئو درباره سوریه گفت، سطح نیرو‌ها در منطقه بالا و پایین می‌رود، اما مهم نفس آن است. ما به آینده عراق، آینده روشن و شکوفا متعهد هستیم. اما تا زمانی که رئیس جمهور روحانی چنین وعده‌هایی برای تعمیق روابط می‌دهد، این به زیان مردم عراق است.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۵۸ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
انشاالله خدا چنان سرتان رابه خودتان گرم کندکه نفهمیدازکجاخورده اید خداجای حقه.ماتقاص ازدشمنان داخلی وخارجی رافقط به خدا واگذارکرده ایم.