سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر دفتر موسیقی:

آیین نامه جشنواره موسیقی اصلاح می شود

علی ترابی گفت: اگر نقدی به داوری آثار در جشنواره برای انتخاب وارد باشد؛نقد به آیین نامه است که قطعاً در آیین نامه سال‌های بعد اصلاحاتی انجام می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری نقد و بررسی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر صبح شنبه ۲۵ اسفند در سالن اجتماعات دفتر موسیقی وزارت ارشاد برگزار شد.

جشنواره موسیقی فجر ۲۴ تا ۳۰ بهمن به دبیری شاهین فرهت برگزار شد.

در این نشست فرهت حضور نداشت و جلسه با علی ترابی ریاست جشنواره و مدیر دفتر موسیقی، شهرام صارمی دبیر اجرایی جشنواره و امیر بهاری مدیر روابط عمومی جشنواره اداره شد. بکان، قادری، مغازه‌ای از هیئت انتخاب جشنواره در نشست حاضر بودند.

ترابی در ابتدا گفت: این جلسه نسبت به جلسه قبل که پیش از جشنواره برگزار شد، آرامش بیشتری دارد. به همین دلیل می‌توانیم، نگاه جامع تری به جشنواره و حواشی آن داشته باشیم. از دوستان اهالی رسانه تشکر می‌کنیم که با نقدهایشان کمک می‌کنند که در آینده اتفاقات خوبی بیفتد. همه این برنامه‌ها از هزینه بیت المال است و بهتر است که اتفاقات با دستاورد‌های خوب همراه باشد.

وی با بیان اینکه امسال به لحاظ اقتصادی، کشور ما با شرایط ویژه‌ای همراه بود،گفت: سعی کردیم به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که در نهایت به جشنواره آسیبی نرسد. از روز اول عرض کردم که ادعای بهترین بودن و این که جشنواره بهترین دوره خود را سپری می‌کند، نداشتم.

ترابی ادامه داد: طبق آیین نامه جلسه شورای ارزشیابی برگزار شد و بحث‌هایی صورت گرفت. در این جلسه دبیران جشنواره حاضر نبودند و بعد از سال جدید جلسه برای انتخاب تیم جشنواره برگزار می‌شود.

مدیر دفتر موسیقی درباره بخش پاپ بیان کرد: درباره بخش پاپ دو دیدگاه وجود دارد، عده‌ای می‌گویند بهترین امکانات جشنواره از جمله سالن‌های استاندارد و بزرگ در جشنواره به بخش پاپ اختصاص دارد. یک عده هم می‌گویند بهای زیادی به بخش پاپ داده نمی‌شود. ما در هیچ بخش، المان رقابتی نداشتیم. نقد وارده این است که ما می‌توانستیم بخش جدی‌تر و شاید کم طرفدار‌تر پاپ را بیشتر کنیم و در کنار پرطرفدار‌ها از گروه‌های حرفه‌ای و شاید کم طرفدارتر هم دعوت می‌کردیم که اشکالی نداشت اگر مخاطب کمتری برای این گروه‌ها به سالن می آمد.

وی با بیان اینکه ما باید تعادلی در این بخش رقم می‌زدیم،گفت: طرفداران پاپ نه تنها در ایران بلکه در دنیا هر روز بیشتر می‌شود و  در شرایط فعلی گریزی از وضعیت پاپ نداریم.

ترابی درباره انتخاب شاهین فرهت اظهار کرد: اینکه آقای فرهت بر مبنای منویات من انتخاب شده ، غلط است. من سعی کردم بر احساسات غلبه کنم و انتخاب فرهت، انتخاب شورای جشنواره بود. یکسری صحبت‌ها درباره خانه موسیقی بود که خودشان باید به آن جواب دهند. اگر به نحوه انتخاب نقد است که باید آیین نامه نقد شود، اگر آیین نامه انجام نشد، آن موقع نقد به ما وارد است.

وی ادامه داد:طبیعی است وقتی دبیر انتخاب می‌شود، باید همه اعضای شورا رضایت داشته و انتظارات بررسی شود که خروجی از دل این شورا باشد و  خارج از این اتفاق نیفتاد. اتفاقا تنها دوره ای است که می‌توانیم درباره کیفیت جشنواره و آنچه روی صحنه رفت، دفاع جدی کنیم. با اطمینان عرض می‌کنم که همه کار‌های اجرایی به نحوه مطلوب انجام شد. به نظرم امسال در طول چهل سال انقلاب بهترین جشنواره بود. البته ما در بخش تبلیغات و اطلاع رسانی جشنواره بودیم؛ تعدد کار‌های دبیر جشنواره را به عنوان نقص می‌پذیرم چرا که کمک می‌کند که جشنواره در آینده اصلاح شود.

صارمی درباره بودجه جشنواره گفت: بودجه تصویب می‌شود، اما تمام آن پرداخت نمی‌شود. اگر پول باشد بودجه کامل داده می‌شود، اما اگر نباشد، بودجه داده نمی‌شود. بودجه امسال ۶۰ درصد پارسال بود ضمن اینکه ارزش ریالی پول رایج ما کمتر از پارسال شده است. ما به همه هنرمندان پیشنهاد حضور در جشنواره را دادیم، یا دستمزد‌ها غیر متعارف بوده است یا خود مایل به حضور در جشنواره نبودند. ما رابطه‌های خوبی با هنرمندان داریم، اما همه با گرایش سیاسی خود جلو می‌روند. برخی نیامدند، اما گروه‌هایی بودند که ۱۵ سال در جشنواره نبودند، اما الان آمدند.

صارمی در ادامه گفت: ما قصد آماده کردن بروشور نداشتیم و  همه اتفاقات فوری انجام شد و اگر از قبل وقت گذاشته بودیم کار به خوبی و پربار پیش می رفت.

ترابی گفت: امسال ما در ۱۵ شهر اجرا داشتیم که از این حیث بزرگترین جشنواره در سی و چهارمین دوره بود. ما یک میلیارد تومان کمتر از پارسال هزینه کردیم. با تورم بی سابقه‌ای که تجربه کردیم. انضباط مالی صد در صد حاکم بود. ما ۷۰ درصد از دستمزد گروه‌ها را تا روز اختتامیه و بقیه بعد از سه روز پرداخت شد.

وی بیان کرد:در ادامه اعضای هیئت انتخاب درباره انتخاب گروه‌ها و اجرای چند آثار شاهین فرهت صحبت کردند.

ترابی در ادامه گفت: ما درحوزه تهیه کتاب و حضور خبرنگاران مشکل جدی داشتیم. برخی گفتند از بانوان در جشنواره استفاده نشده است. در بخش بانوان اثر استانداردی به دستمان نرسید که کنسرت ویژه بانوان برگزار کنیم.

مهرنیا یکی از موزیسین‌هایی که در نشست حاضر بود و در جشنواره حضور پیدا نکرد، گفت: من به قانون اشکال دارم. ما آثار فرستادیم اما ۷۰ درصد از گروه‌های جشنواره دعوت شده بودند. من به این روند اعتراض دارم که به گروه ما و موزیسین‌ها بی احترامی کرد.

صارمی در جواب گفت: من اثری را رد نکردم. از گروه‌هایی که آثارشان را ارسال کردند، خواهش می‌کنم آثار را در اختیار رسانه‌ها بگذارند تا قضاوت کنند.
ترابی در ادامه بیان کرد: ما برمبنای آیین نامه عمل می‌کنیم و اگر نقدی به داوری آثار برای انتخاب وارد باشد، نقد به آیین نامه است؛قطعاً در آیین نامه سال‌های بعد اصلاحاتی باید انجام گیرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.