به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگار جوان از یاسوج ، بر اساس تحلیل آماری مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در ۶ روز گذشته به طور متوسط یک روز در میان تونل شماره چهار و پنج، یک انسان قربانی تصادفات در این محدوده شده است.
همچنین در این مدت اندک در تصادفاتی که در حدفاصل تونل چهار و پنج این جاده ارتباطی به وقوع پیوست دهها نفر مصدوم شده اند که برخی از آنها وضعیت وخیمی دارند.
تونلهای شماره چهار و پنج همواره محل بروز تصادفاتی سنگین و دردناکی بوده، اما تاکنون برای رفع مشکلات آن که از جمله دار بودن پیچهای تند و نبود روشنایی کافی و سیستم تهویه مناسب هستند، راه حلی اندیشیده نشده است.
البته به جز این محور، جادههای خطرناک دیگری از جمله جاده مرگ دشتروم - تنگاری معروف به کمربندی یاسوج سالهاست که به قتلگاهی برای مسافران تبدیل شده و طرح چهار خطه کردن این محور که بیش از ۱۲ سال به طول انجامید نیز همواره سوژه رسانهها و دغدغه متولیان امر بوده است.
تونل شماره چهار محور یاسوج -بابامیدان در استان کهگیلویه و بویراحمد با طول ۲ هزار و ۱۰۰ متر، گفته شده که یکی از بزرگترین تونلهای جنوب کشور است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: در مدت این ۶ روز در حدفاصل تونل شماره چهار و پنج جاده ارتباطی یاسوج به بابامیدان سه نفر کشته و حدود ۲۰ نفر مصدوم شدند.
جلال پوران فرد با اشاره به آخرین تصادف روی داده در روز گذشته در این تونل ها، افزود: بر اثر برخورد یک دستگاه کامیون با خودروی پژو ۴۰۵ در محور یاسوج به بابامیدان، یک نفر کشته و چهار نفر مصدوم شدند.
وی بیان کرد: چهار مصدوم این حادثه بعد از ارائه خدمات پزشکی اولیه توسط تکنسینهای اورژانس آب سفید و دشتروم به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج انتقال داده شدند که حال ۲ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز وضعیت افزایش میزان تصادفات فوتی در استان به ویژه در برخی محورها همچون محور یاسوج به بابامیدان را نگران کننده و در عین حال ضعف محسوس متولیان امر در انجام وظایف میداند.
عزیز فیلی گفت: راه و شهرسازی در زمینه اجرای طرحهای چهار بانده اولویتها را رعایت نکرده و همین امر سبب بروز و افزایش میزان تصادفات شده است.
وی یادآور شد: پروژه چهارخطه یاسوج، بابامیدان- سمیرم در حقیقت یک طرح محسوب میشود و راه وشهرسازی نیز باید اولویت اجرای این طرح را در مسیر کمربندی یاسوج تا پلیس راه یاسوج- اصفهان - دارشاهی متمرکز کند.
فیلی گفت: راه و شهرسازی هم اینک تمرکز خود را بر فعال کردن و شتاب بخشی در طرح چهارخطه کردن مسیر یاسوج - اصفهان به بعد از دارشاهی کرده در حالی که اولویت نخست این نهاد باید با توجه به شاخص تصادفات رخ داده از سمت دشت روم و کمربندی یاسوج باشد.
وی همچنین اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان را نیز به افزایش میزان و نصب علائم هشدار دهنده و آشکارسازی نقاط خطرناک به ویژه در سه محور خطرناک استان شامل یاسوج- بابامیدان- یاسوج- اصفهان و گچساران- بابامیدان ملزم کرد.
معاون استاندار بر ضرورت ایمن سازی جادههای ارتباطی استان و آمادگی کامل نیروهای امدادی از جمله اورژانس، هلال احمر و پلیس راه در آستانه سفرهای نوروزی تاکید کرد.
فیلی یادآور شد: بر اساس ارائه آمارهای پزشکی قانونی بیش از ۶۳ درصد فوتیها در محل وقوع حادثه ظرف ۱۰ ماه گذشته اتفاق افتاده که این مساله جای تامل دارد و متولیان امر به ویژه اورژانس جادهای باید پاسخگوی چنین وضعیت بغرنج و نگران کننده باشد.
تونل شماره چهار به طول دو کیلومتر و تونل بعد از آن به طول بیش از یک کیلومتر به لحاظ وجود تودههای از گازهای آزاردهنده اگزوز ماشینهای سنگین و فرسوده یک مخاطرهای برای مسافران دارای مشکلات تنفسی، کودکان و افراد سالخورده و دلهرهای برای رانندگانی است که همواره در این مسیر تردد دارند.
یکی از رانندگان تاکسی برون شهری یاسوج دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از سه سال است که در این مسیر کار میکنم و بر اثر گازهای سمی تونلهای جاده یاسوج به بابامیدان دچار آلرژی تنفسی شده ام.
محمد رازی به مشکلات آلودگی تونل شماره ۴ و ۵ این مسیر اشاره کرد و افزود: گاهی ورود همزمان چند خودروی سنگین دودزا کامیون و اتوبوس این تونل را به جهنمی از دود غلیظ تبدیل میکند.
رفع فاجعه زیست محیطی تونلهای راه ارتباطی یاسوج که سالهاست تهدیدی برای سلامت مردم کهگیلویه و بویراحمد و تمامی رانندگانی که از دیگر نقاط کشور از مسیر میگذرند، نیازمند عزمی جدی و تدبیری مسوولانه است.
امیداست دولت تدبیر و امید که تاکنون اقدامات موثری در حوزه محیط زیست و کاهش آلودگی هوا برداشته است، این معضل را نیز به شکل مطلوبی برطرف کند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: به منظور از بین رفتن مقاطع قیفی شکل در کمربندی یاسوج باید هر چه سریعتر این پلها ساخته شده و همچنین راه چهار خطه تکمیل شود.
نصیری راد تاکید کرد: بیشتر تلفات محور یاسوج به بابامیدان حد فاصل کیلومتر ۱۵ تا ۳۰ یعنی حدفاصل دشتروم تا بعد از تونل گل زردی (حدفاصل تونل چهار و پنج) رخ داده است.
وی تصریح کرد: وجود مقطع قیفی شکل پل تنگاری، تقاطع نیمه تمام سه راهی سپیدار با قوسهای همراه با شیب و تونل این محدوده را حادثه خیز کرده است.
نصیری راد گفت: تکمیل طرح و پل مورد پیمان شرکت سما سازه زاگرس، تشدید علائم و افزایش کنترل پلیس در محور یاسوج به بابامیدان برای کاهش تصادفات ضرورت دارد.
مسیر یاسوج به بابامیدان ۷۰ کیلومتر فاصله دارد که در حدود ۳۰ کیلومتر از این مسیر ۹ حلقه تونل حفر شده است.
پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد پیش از این تعداد فوتیهای ناشی از سوانح رانندگی در ۱۰ ماه گذشته سال جاری در این استان را ۱۵۰ نفر ذکر کرد که ۱۵ نفر از این تعداد تنها در کمربندی یاسوج حدفاصل دشت روم و تنگاری بوده است.
بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور سال گذشته ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر در حوادث رانندگی و ترافیکی کشته شده اند.
همچنین این میزان تصادفات بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان هزینه برای کشور در بر داشته است.
بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۶ رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بر حسب جمعیت داشته است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استانهای خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استانهای کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راههای روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
راکد ماندن طرحهای بزرگ راهسازی از جمله بزرگراهها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راهها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.
انتهای پیام/غ