وی افزود: هرچند کالاها با تاخیر ترخیص میشدند اما کیفیت بررسی کالاهای وارداتی را افزایش دادیم. همچنین از فساد مواد دارای تاریخ انقضا جلوگیری کردیم، برخی افراد، خبر ممنوعیت واردات ۱۳۳۹ قلم کالا به کشور را کاهش واردات کالای اساسی معرفی کردند و جوی روانی برای افزایش قیمت کالاهایشان به راه انداختند. هیچ کاهشی در واردات مایحتاج مردم نداشتیم این قبیل اخبار شایعاتی بود که سال گذشته مطرح می شد. معتقدم ممنوعیت واردات برخی کالاها عمدتا به دلیل چرخش چرخ تولیدات داخلی بوده است تا نیاز کشور به محصولات خارج از کشور کم شود.
میر اشرفی با اشاره به ضعف ماندگاری محصولات وارداتی بعد از اعمال تحریمها گفت: متاسفانه در مدیریت ترخیص کالاها پس از اعمال تحریمهای ظالمانه، خیلی موفق نبودیم، اما با گذر چند ماه کمی وضعیت عادی شده است و توانستیم بر شرایط بحرانی غلبه کنیم. در واقع موضوع رسوب طولانی مدت کالاها در گمرکات رفع شده است.
بیشتر بخوانید: پرونده خودروهای دپو شده در گمرک چه زمانی تعیین تکلیف میشود؟
وی در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه چه میزان از این رسوبات در سال گذشته مربوط به مواد اولیه بوده است، گفت: سال گذشته شاهد واردات ۴۰ میلیارد دلار کالا به کشور بودیم که چیزی حدود ۱۲ میلیارد دلار مربوط به کالاهای اساسی و مابقی یعنی ۸۰ درصد آن مربوط مواد اولیه بوده است.
معاون وزیر اقتصاد در امور گمرکات بیان کرد: معتقدم تنها عاملی که میتواند تاثیر تحریمها را به صفر برساند، هماهنگی دستگاههای مهم کشوری اعم از وزارت صمت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و در نهایت سایر اعضای هیئت دولت و سازمانهای نظارتی است، زمانی که هماهنگیها با سرعت و یک هدف صورت پذیرد قطعا مشکلات خارجی به کشور تحمیل نخواهد شد.
میر اشرفی به تلاش برای تعیین تکلیف خودروهای دپو شده تا پایان سال ۹۷ اشاره کرده و گفت: تمام برنامهها چیده شد تا این خودروها تا پایان سال یا متروکه و یا به کشور بازگردانده شوند که از این بین تنها ۲۰۰ خودرو موفق به ورود به کشور شدند و به علت پیچیدگیهای اداری و مبهم بودن مسیر وارداتی، موفق به ترخیص خودروها در سال گذشته نشدیم.
رئیس گمرک ایران تاکید کرد: مشکلاتی که در سال گذشته برای بازار گوشت بوجود آمد و این بازار را غیرعادی جلوه داد قاچاق دام زنده بود که آن هم به اندازهای نبود که بازار را برهم زند از اینرو تنها جوی روانی ایجاد شد.
انتهای پیام/