سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوروز به کجا برویم/۱۳

سعدآباد؛ وارث شهر تاریخی توز یا توج

شهر سعدآباد که در استان بوشهر قرار گرفته، وارث شهر تاریخی توز یا توج است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،حتما شما هم مثل من با شنیدن نام سعدآباد به یاد یکی از مناطق شمالی شهر تهران میفتید، اما ما در اینجا می‌خواهیم شهری را به شما معرفی کنیم که در بخش سعدآباد شهرستان دشتستان استان بوشهر قرار گرفته است. این شهر با نام سعدآباد شناخته می‌شود و با مروری بر پیشینه تاریخی آن متوجه می‌شویم که وارث شهر تاریخی توز یا توج است.

شهر تاریخی توز یا توج در گذشته از توابع شاپورخوره بوده و در ۳۲ کیلومتری شهر شیراز و بین شهر دالکی فعلی و روستای نظرآقای دشتستان قرار داشته است. این شهر تاریخی همچون برخی از شهر‌های تاریخی دیگری که در جنوب کشورمان قرار داشت، در زلزله سال ۵۷۶ شمسی تا اندازه زیادی تخریب شد و با تخریب آن صنعت پارچه و عطرسازی از خرما به طور کامل از بین رفت.

 

گفتنی است، اصطخری، جغرافیدان و نقشه‌نگار برجسته ایرانی شهر توز یا توج را چنین توصیف کرده است توج شهری است بسیار گرم، در گودی جای دارد. خانه‌های آن از گل ساخته شده و شهر دارای نخل‌های فراوان است. اصطخری شهر تاریخی توز یا توج را از نظر وسعت با شهر شاپور، اصطخر، کثه، جور و نوبندجان هم‌طراز می‌دانسته است. شهر شاپور یا بیشاپور یکی از شهر‌های باستانی کشورمان است که در بخش مرکزی کازرون و در استان فارس قرار دارد. این شهر در زمان ساسانیان ساخته شده است و امروزه ویرانه‌های آن به جا مانده است.


در اینجا بهتر است بار دیگر به شهر توز یا توج بپردازیم و بگوییم این شهر تاریخی در دوره هخامنشیان ساخته شده است و پایان کار آن سده دوازدهم میلادی بوده است.
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.