سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دردسرهای دودستگی در آمریکا/ شکست احتمالی مذاکرات سنا در خصوص اصلاح قانون حالت فوق‌العاده

جمهوریخواهان سنا اعلام کردند گفتگوهایشان به منظور یافتن راه‌حلی برای قانون اعلام حالت فوق‌العاده به دلیل دودستگی احتمالا با شکست مواجه شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هیل، جمهوری‌خواهان سنا شب گذشته (چهارشنبه) اعلام کردند دونالد ترامپ از لایحه پیشنهادی سناتور «مایک لی» برای اصلاح قانون حالت فوق‌العاده که مربوط به سال ۱۹۷۶ است، حمایت نخواهد کرد و از کنگره خواهد خواست پس از ۳۰ روز اعلام حالت فوق‌العاده را تصویب کند.

جان کورنین، عضو گروه میچ مکانل که رئیس اکثریت سنا است، پس از نشست با همکاران خود در این خصوص گفت: «برداشت من آن است که رئیس‌جمهور از این طرح حمایت نخواهد کرد».

لی در این جلسه پس از گفتگوی تلفنی با دونالد ترامپ، رویکرد رئیس‌جمهور را به اطلاع سایر همکارانش رساند. جان کندی، سناتور جمهوریخواهان، پس از این نشست به خبرنگاران اظهار داشت آشکار است رأی این بار کنگره منفی خواهد بود. او ادامه داد «زمان رأی دادن است و هر کسی می‌داند که چه رأیی می‌خواهد بدهد. فکر نمی‌کنم رئیس‌جمهور این بار برنده شود».

سه‌شنبه اندک امیدی وجود داشت که توافقی با کاخ سفید حاصل شود و ترامپ قول دهد از قانونی که قدرت او را در اعلام حالت فوق‌العاده کاهش می‌دهد، حمایت کند اما بنابر گفته سناتور‌های جمهوریخواه، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته است در برابر مهار قدرت خود مقاومت کند.

این در حالی است که قطعنامه رد اعلام حالت فوق‌العاده که مجلس نمایندگان تصویب کرده است با وتوی حتمی ترامپ مواجه است و از سویی حمایت کافی هم از جانب سنا و یا مجلس نمایندگان برای پافشاری بر آن وجود ندارد. یک سناتور جمهوریخواه که خواست نامش فاش نشود در این خصوص گفت: «این رئیس‌جمهور مانند باقی رئیس‌جمهور‌ها از قدرتی که از گذشته کنگره به آن‌ها اعطا کرده است، دست نخواهد کشید. از دهه هفتاد این قدرت به آن‌ها داده شده است. چرا این رئیس‌جمهور باید از آن دست بکشد؟»

میچ مکانل، رهبر اکثریت سنا، سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده بود قصد دارد محدودیت‌هایی را در قانون اعلام حالت‌ فوق‌العاده ملی ایجاد کند. وی در این خصوص گفت: ما به دنبال راه‌هایی هستیم که تغییراتی در این قانون ایجاد کنیم. این قانون دردسر‌هایی دارد. آیا در دهه ۷۰ میلادی که این قانون تصویب شد، بسیار گسترده نبود؟ بله بود و ما در حال گفتگو برای ایجاد تغییراتی در آن هستیم.

پیش از این هم تعداد زیادی از قانونگذاران و سناتور‌های آمریکایی برای ایجاد تغییرات در قانون اعلام حالت فوق العاده ملی ابراز تمایل کرده‌اند تا رؤسای جمهور آتی آمریکا نتوانند همانند دونالد ترامپ از قدرت سوء استفاده کنند.

مایک لی، سناتور جمهوری خواه ایالت یوتای آمریکا در این رابطه لایحه‌ای را ارائه کرد که در آن در آینده در صورتیکه رئیس جمهور این کشور حالت فوق العاده ملی اعلام کند، کنگره برای تأیید می‌تواند آن را به رأی بگذارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.