وی افزود: سازمان تعاون روستایی با حضور تاریخی ۷۰ ساله در عرصه روستاها امروزه حدود ۷ هزار تشکل کشاورزی را تحت پوشش خود داشته و وظیفه هدایت، حمایت و نظارت بر آنها را بر عهده دارد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تأکید بر این که نباید تعاونیهای زنان را با عینک تولید بنگاهی و در حد کارگاههای کوچک و مشاغل خانگی پراکنده، برمبنای انتظارات محدود تسهیلاتی و اعتباری نگریست، بیان کرد: تعاونیهای زنان باید به عنوان موتور پیشران توسعه فعالیتهای بانوان با پوشش حقوقی کاملا مستقل قلمداد شده، به همین منظور موضوع توانمندسازی تعاونیهای زنان در کنار آموزشهای تسهیلگری مدنظر سازمان تعاون روستایی ایران است و بدیهی است که در این رهگذر همکاری نهادهای توسعهای جهت باروری حداکثری اقدامات، کاملا ضروری و تعیین کننده خواهد بود.
وی افزود: محیط روستا و فعالیت دهیاریها، قرابت بسیاری با تعاونیهای زنان داشته و میتواند در توسعه روستا نقش تاثیرگذار و موفقی داشته باشد.
بیشتر بخوانید:گرانی به بازار میوه شب عید میرسد؟ / ۳۰ درصد، حداکثر فاصله قیمت از عمدهفروشی تا خردهفروشی
شیرزاد درباره بازرگانی محصولات تعاونی زنان گفت: متأسفانه حضور زنان روستایی در بازار، حضوری خاکستری است و نباید نگاه کلان اقتصادی کشور به آنان به صورت اتمیزه و رها شده باشد.
وی اظهار امیدواری کرد که با اعتباربخشی به تعاونیهای زنان، نگاه به آنها از منظر بنگاه تولیدی به نگاه بینشی دانشی تغییر یابد تا از طریق فعالسازی و سهامداری هرچه بیشتر زنان روستایی در تعاونیهای اختصاصی، سدی جدی در برابر تخلیه روستاها بویژه در مناطق مرزی ایجاد شود.
معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این دیدار به مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: ما موافق تغییر دیدگاه به تعاونیهای زنان بوده و معتقدیم نگاه به آنان به مثابه بنگاه صرف اقتصادی باید اصلاح شود. تولید محصولات سالم یک فعالیت بسیار موفق در روستاها بوده که با دستان زنان روستایی تحقق مییابد و میتواند در زمره اقدامات گسترده تعاونیهای زنان قرار گیرد.
ابتکار همچنین با اشاره به نقش مشارکت سیاسی- اجتماعی زنان در شوراها، بر شناخته شدن شخصیت حقوقی تعاونیهای زنان از طریق رشد فعالیت مشارکتی تشکلهای بانوان به ویژه در مناطق مرزی تأکید کرد.
وی همچنین با یادآوری این که بخش قابل توجهی از دختران روستایی، امروزه صاحب تحصیلات عالیه بوده، تغییر دیدگاههای سنتی در برنامهریزیهای راهبردی را جهت استفاده بهینه از این ظرفیت مناسب، ضروری دانست.
ابتکار در پایان، نفوذ اینترنت در مناطق روستایی را بستری مناسب در زمینه ایجاد و گسترش مشاغل جدید برای بانوان و دختران روستایی نظیر استارتاپها بشمار آورد.
انتهای پیام/