سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه اقتصادی رادیو گفتگو مطرح شد؛

توزیع نامناسب کالا دلیل بروز چالش در تنظیم بازار است

مشاور اتاق اصناف ایران گفت: کمبود کالایی در کشور وجود ندارد و مشکل تنظیم بازار از روند توزیع کالا است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمدرضا جعفریان مشاور اتاق اصناف ایران در برنامه اقتصادی رادیو گفتگو تصریح کرد: وضعیت کنونی تنظیم بازار باید آسیب شناسی شود چراکه در بخش توزیع کالا، نظارتی صورت نمی‌گیرد و چند سالی که با مشکل مواجه است. در یکی ۲ سال گذشته برای کالا‌های اساسی، ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شده، ولی همچنان دیده می‌شود که تنظیم بازار دچار چالش است.

جعفریان افزود: بزرگترین مشکل در تنظیم کردن بازار نبود نظارت است چرا که در کشور کمبود کالایی وجود ندارد و مشکل از روند توزیع کالا است.

مشاور اتاق اصناف ایران تصریح کرد: اتحادیه‌های صنفی می‌توانند بازوی قوی برای دولت در تنظیم بازار باشند، ولی متاسفانه هیچ اختیاراتی نظیر اطلاعت ثبت سفارش، موجودی انبار‌ها و ... به اتحادیه‌ها داده نمی‌شود.


بیشتر بخوانید: بررسی آمار مصرفی کشور، اولین قدم برای تنظیم بازار


وی ادامه داد: مصرف کننده در کشور جایگاهی ندارد و سازمان حمایت از مصرف کنندگان هیچ اهمیتی به مردم و همچنین تولیدکنندگان نمی دهد.

در ادامه برنامه حمید گرمابی عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: سیستم های فعال در رساندن کالا به دست مردم اصناف، فروشگاه های زنجیره ای، شرکت های تعاونی، میادین میوه و تره بار و شرکت های تعاونی هستند و این شبکه گسترده نیاز به بازرسی دارد.

گرمابی اظهار کرد: در بودجه ۹۸ اختیاراتی به دولت داده شده تا با توجه به شرایط اقتصادی، کالاهای خود را با ارز نیمایی یا ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین و در بازار قیمت گذاری کند تا کالایی که به دست مصرف کننده می رسد تفاوت قیمتی زیادی نداشته باشد.

عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دراز مدت برای تنظیم بازار بطور حتم باید ساختارها اصلاح شود و در کوتاه مدت، نظارت از سمت وزارت صمت، جهاد کشاورزی و اصناف باید بیشتر شود.

ارز ۴۲۰۰ تومانی نتوانسته چاره ای برای کنترل قیمت ها باشد

احمد كیمیایی عضو كمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی گفت: با تحریم ها و اتفاقات اخیر، شاهد آن بودیم که اقتصاد کشور آن طور که باید پایه های قوی و محکمی ندارد و دست خوش اصلاح ساختار است چرا که با چالش های روبرو، در برخی از شاخص های اقتصاد کشور با مشکل مواجه شده ایم.

كیمیایی تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی و پایین نگه داشتن آن برای تامین کالاهای اساسی مهمترین قدم دولت باید باشد. البته ارز ۴۲۰۰ تومانی در حال حاضر نتوانسته چاره ای برای کنترل قیمت ها باشد و باید با برنامه ریزی های اصولی، فضایی ایجاد شود نا مردم در تهیه و تامین کالاهای اساسی خود مشکل نداشته باشند.

وی ادامه داد: دولت متاسفانه تصمیمات و بخشنامه ها را صادر می کند و بعد با بخش خصوصی مشورت می کند . ارتباط بخش خصوصی کمتر از سابق شده و هیچ‌نقشی در تصمیم گیری ها ندارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.