سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رکنی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

آسمان امروز میزبان مقارنه ماه و خوشه پروین

رئیس نجوم و اکتشافات فضایی گفت: امروز ماه و خوشه پروین در ساعت ۱۵:۱۰ به وضعیت مقارنه می‌رسند.

کورش رکنی رئیس نجوم و اکتشافات فضایی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:  خوشه پروین، خوشه‌ای با ستاره‌های بسیار جوان که ۹۰ ستاره درخشان‌تر آن در میدان دید تلسکوپی (۱.۵ درجه) به خوبی جای می‌گیرند و در شرایط ایده آل رصدی تیزبین‌ترین رصدگران تا ۱۴ ستاره این خوشه را با چشم غیر مسلح تشخیص می‌دهند، اما اگر با یک دوربین یا تلسکوپ این خوشه را رصد کنیم به طور حتم تعداد بیشتری از ستاره‌ها را می‌بینیم که به دلیل نور کم آنها با چشم غیر مسلح قابل رصد نیستند.

ارتباط خوشه پروین با هفت خواهران

رئیس نجوم و اکتشافات فضایی بیان کرد: رد پای این جرم زیبا در تاریخ به حدود ۳۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد و حتی در کتاب‌های مقدس دینی نیز به آن اشاره شده است؛ شاید به همین سبب این خوشه تا این حد در شعر و ادبیات جهان جای دارد و به هفت خواهران نیز معروف است، در اسطوره‌ها این‌گونه آمده است که این خواهر هفتم با فرد عبوسی ازدواج کرده و به این دلیل نیز درخشانی‌اش از سایر خواهران کمتر شده است.

رکنی ادامه داد: خوشه پروین یا ثریا (M ۴۵) در صورت فلکی گاو واقع شده است؛ M. ۴۵ یک خوشه ستاره‌ای باز شامل بیش از هزار  ستاره عمدتا از رده طیفی B با سن متوسط است؛ این جرم در زمره نزدیکترین خوشه‌های ستاره‌ای به زمین است؛ بنابراین با چشم غیرمسلح به آسانی در آسمان شبانگاه قابل رویت است.

وی یادآوری کرد: امروز ماه و خوشه پروین در ساعت ۱۵:۱۰ به وضعیت مقارنه می‌رسند؛ در این وضعیت، ماه در فاصله ۹ درجه جنوب خوشه پروین قرار می‌گیرد. به دلیل روشنایی روز امکان رصد این دو جرم در زمان مقارنه وجود ندارد، اما شما می‌توانید در ساعت ۱۹:۱۰ آن‌ها را در افق بین غرب و جنوب غرب رصد کنید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.