متن بیانیه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
بسیاری هستند که ثروتهای باد آوردهای دارند، مالیات نمیدهند، از اموال عمومی به نفع شخصی خود استفاده میکنند و بدون استحقاق بسیاری هستند که مالیات و حقی را که متعلق به مردم است از درآمد و کسب خود منع میکنند و نمیدهند، این کاری نارواست. بنابراین، گرفتن مالیات و ادا کردن آن و کمک به دولت و استنقاذ مالیات، یک وظیفه است، (بیانات رهبر معظم انقلاب در نوروز سال ۱۳۷۵).
در بسیاری از کشورهای جهان مالیات اصلیترین منبع درآمدی دولتهاست، اما متاسفانه در ایران فروش نفت سهمی بزرگ از درآمد دولت را به خود اختصاص داده است که به علت نوسانات قیمت نفت، امکان تحریم توسط دشمنان نظام و نمیتواند منبع درآمدی قابل اتکا برای کشور باشد. این همه لزوم اصلاح نظام مالیاتی را بیش از پیش مهم و اجتناب ناپذیر میکند. اصلاح نظام مالیاتی علاوه بر آنکه میتواند یکی از موثرترین راههای تامین بودجه عمومی کشور باشد، از وابستگی بیش از حد اقتصاد ایران به درآمد نفتی میکاهد و سبب تحقق عدالت، ایجاد موازنه بین اقشار مختلف جامعه و کاهش شکاف طبقاتی میشود.
در این میان باید توجه داشت که افزایش درآمدهای مالیاتی نباید به فشار بیشتر به اقشاری همچون کارمندان، کارگران و غیره که جز اقشار کمدرآمد جامعه هستند منجر شود، بلکه این افزایش درآمد باید از محل مالیات بر درآمد اقشار پر درآمدی همچون پزشکان، صرافان، طلافروشان، بازرگانان، دلالان و سایر مشاغل پر درآمد کسب شود.
متاسفانه به دلیل ضعف ساز و کارهای قانونی و عدم اتصال پایگاههای اطلاعاتی به یکدیگر، اخذ مالیات واقعی از برخی مشاغل امکان پذیر نیست و حوزه سلامت مصداق بارز این مسئله است، در حالی که بنا به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و همچنین اذعان برخی از کارشناسان این حوزه مقدار واقعی مالیات پزشکان حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است،
سازمان امور مالیاتی، مالیات پزشکان را تنها ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد میکند. این در حالیست که بسیاری از کارکنان بخش دولتی و خصوصی که معمولا قشر ضعیفتری در جامعه هستند، مالیاتهای خود از جمله مالیات بر حقوق را به طور کامل پرداخت میکنند. با توجه به این مسائل، ایجاد ساز و کاری برای اخذ مالیات مشاغل پردرآمد و جلوگیری از فرار مالیاتی آنها ضروری به نظر میرسد.
خوشبختانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بودجه عمومی سال ۱۳۹۸ به پیشنهادی رای دادند که بر مبنای آن مقرر شد از کارانه اعضای هیئت علمی دانشگاهها و دانشگاههای علوم پزشکی به صورت پلکانی مالیات دریافت شود. همچنین بنا به مصوبه دیگر مجلس، تمامی صاحبان حرفه و مشاغل پردرآمد از جمله پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی مکلف شدند در چهارچوب مادهی ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم از ابتدای سال ۹۸ از پایانهی فروشگاهی (دستگاه کارتخوان) استفاده کنند. هرچند که مصوبات فوق با شرایط مطلوب فاصله دارد، اما گامی ارزشمند در جلوگیری از فرار مالیاتی اقشار پردرآمد محسوب میشود.
به هر حال آن چه واضح است، نقش مهم مالیات در تحقق عدالت در جامعهی اسلامی و جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال است. از این رو ما دانشجویان انقلابی بر خود لازم میدانیم اولا ضمن رصد عملکرد مسئولین در جلوگیری از فرار مالیاتی، تحقق کامل مصوبات مجلس را در این خصوص را مطالبه کرده و از مواضع خود کوتاه نیاییم. در ثانی، خود را موظف میدانیم که پیشنهادات اصلاحی که به صورت فنی و تخصصی از طرف دانشجویان به عنوان نخبگان جامعه ارائه میگردد را به حاکمیت منتقل کنیم. یکی از آن برنامههای مطلوب از نظر صاحب نظران این حیطه، طرح نسخه الکترونیک میباشد.
طبیعی است که دولت الکترونیک میتواند مشکلات مالیاتی حوزههای مختلف را حل کند و راه فرار مالیاتی را سد نماید، اما در شرایط کنونی که هنوز این امکان میسر نشده است، طرح نسخه الکترونیک بصورت نسبی میتواند در این زمینه اثرگذار باشد. این طرح علاوه بر روشن ساختن مالیات پزشکان و سهولت در امر بیمه گذار، اگر بدرستی صنعت دارو را پوشش دهد، از احتکار و کمبود دارویی ناشی از آن نیز جلوگیری میشود.
به امید سربلندی روز افزون ایران عزیز
انتهای پیام/