ظهیری افزود: نیاز مصرفی جامعه باید مورد بررسی قرار گیرد و آمار دقیق آن استخراج شود. این موضوع میتواند کمک قابل توجهی برای رفع نیازهای بازار باشد و با استفاده از این اطلاعات بازار را تنظیم کرد.
بیشتر بخوانید: حمایت از تولید باید جای کنترل قیمت در تنظیم بازار را بگیرد
مشاور کمیسیون کشاورزی و صنایع غذائی اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: حدود ۱۱ ماه و ۱۵ روز تنظیم بازار در اختیار کسبه و مردم است. در ۱۵ روز پایانی سال تشکلات و دولت تصمیم به تنظیم بازار میگیرند و در آخر هم با کمبود کالا و افزایش قیمتها مواجه میشویم. بازار باید آزاد باشد و صنفها و بخش خصوصی و مردم در کنار هم نیازهای خودشان را رفع کنند.
علی توسطی نماینده اتاق اصناف ایران در ادامه برنامه در خصوص مباحث تنظیم بازار گفت: در دنیا تفکری به نام تفکر سیستمی وجود دارد و الزامی است برای کارهای مدیریتی، که نبود این موضوع در کشور قابل مشاهده است. بهره وری علی رغم تمام پتانسیل های موجود در کشور وجود ندارد.
توسطی افزود: اتاق اصناف با یک هدایت درست می تواند با حاشیه کم، منافع خوبی را برای اقتصاد کشور و دولت به ارمغان آورد.
نماینده اتاق اصناف ایران اظهار کرد: حدود ۲۸۵ هزار واحد صنفی در پوشش ۱۳۴ اتحادیه در تهران و حدود ۳ میلیون واحد صنفی زیر نظر اتاق بازرگانی در کل کشور در حال فعالیت هستند اما ارتباط بین دولت و اصناف ضعیف است و حتی قیمت گذاری ها و نظارت بر آن به دست دولت صورت می گیرد و خود این موضوع باعثبی نظمی در بازار است.
فهیمه بهرامی عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صمت گفت: نظام تصمیم گیری بر تنظیم بازار ماهیت شاخه محور دارد و در آخر زنجیره تامین قرار گرفته است. با توجه به موقعیت این نهاد در اقتصاد، در حال حاضر نباید توقع زیادی از آن داشت؛ چرا که موقعیت اجرایی آن قدرت سر و سامان دادن به بازار های مالی و ... را ندارد.
بهرامی افزود: تنظیم بازار و تحقق اهداف آن، نیازمند شاخص مهمی به اسم کنترل قیمت است که در این موضوع موفق نبوده است و در بستری پر از چالش و بدون ابزار جلو می رود.
عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صمت تصریح کرد: یکی از فاکتور های اصلی در سیاست گذاری های اقتصاد، جمع آوری آمار کشاورزی، تولید، اصناف و... است. ارتباط بین آمار ها بسیار مهم و حیاتی است و با به دست آوردن این اطلاعات خیلی راحت می توان بازار را مدیریت و تنظیم کرد.
وی ادامه داد: نکته ای که برای اجرایی کردن یک تصمیم در بازار مهم است، قیمت تمام شده کالاهاست که در حیطه کاری نهاد تنظیم بازار نیست و باید این ابزار به دست این نهاد باشد؛ چرا که کنترل قیمت مهمترین فاکتور در بهبود بخشیدن بازار کالاهای مختلف است.
انتهای پیام/