سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تمهیدات اورژانس برای افزایش شانس حیات مصدومان تصادفی/ آمبولانس‌ها با دستگاه‌های جدید ایرانی تجهیز می‌شوند

معاون فنی عملیاتی اورژانس گفت: برخی تولید کنندگان داخلی وعده ساخت تجهیزات لازم برای کمک به مصدومان سوانح جاده‎‌ای را داده‌اند.

حسن نوری معاون فنی عملیاتی اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تجهیز  آمبولانس‌های سازمان اورژانس کشور به امکاناتی برای کمک به مصدومان تصادفی اظهار کرد: با توجه به شرایطی که کشور ما دارد و بحران‌هایی که با آن روبرو است؛ طرح تجهیز آمبولانس‌ها به امکانات ویژه برای مصدومان تصادفی کمی مشکل است و باید آن را با بخش تولیدات داخلی پیش ببریم.

معاون فنی عملیاتی اورژانس کشور تشریح کرد: مدتی می‌شود شرکت‌های تولیدکننده داخلی را به این امر یعنی تولید تجهیزاتی لازم برای مصدومان تصادفی دعوت کردیم و برخی از آنها وعده ساخت و فراهم کردن تجهیزات را تا ۳ ماه دیگر به ما داده‌اند پس می‌توانیم به زودی شاهد تجهیز شدن آمبولانس‌های اورژانس و راه‌اندازی فرآیند جدیدی در امدادرسانی به مصدومان تصادفی باشیم.

نوری بیان کرد: یکی از مهم‌ترین علل فوت مصدومان تصادفی، خون‌ریزی‌های داخل شکمی است؛ به دنبال آن هستیم تا با اضافه کردن دستگاه‌های مورد نیاز به تجهیزات آمبولانس‌ها این خون‌ریزی‌ها را به موقع تشخیص دهیم و فرد را به اتاق عمل منتقل کنیم یا حتی امکان تزریق خون در داخل آمبولانس را فراهم کنیم.

وی درباره امکانات لازم برای این طرح گفت: تجهیزات لازم برای امدادرسانی به این مصدومان معمولاً شامل دستگاه‌های سونوگرافی است تا به تکنسین‌های اورژانس کمک کند تا وضعیت داخل شکمی و قفسه سینه بیماران را بررسی و برای متخصصان مربوطه ارسال کنند.

مهم‌ترین علل فوت در بیماران تصادفی

تصریح کرد: سالانه بالغ بر ۸۰۰ هزار مورد مصدوم از خارج از بیمارستان به بیمارستان منتقل می‌کنیم که این مصدومان اغلب شامل مصدومان تصادفی، سقوط و حوادث محل کار می‌شوند.

معاون فنی عملیاتی اورژانس کشور ادامه داد: شایع‌ترین علت مرگ در این نوع بیماران خونریزی‌های داخل شکمی و ورود هوا به داخل فضای قفسه سینه است؛ این موارد معمولاً پیش از رسیدن به بیمارستان موجب مرگ در بیمار می‌شود در حالیکه تشخیص به موقع می‌تواند جان آن‌ها را حفظ کند در مواردی که هوا وارد فضای قفسه سینه افراد شده است استفاده از یک سوزن و تخلیه هوا می‌تواند حالت بیمار را تا رسیدن به بیمارستان و انجام اقدامات لازم پایدار کند.

نوری بیان کرد: در مورد خونریزی‌های داخل شکمی هم حفظ وضعیت مایعات بدن و حجم خون فرد آسیب دیده تأثیر زیادی بر حفظ سلامت او دارد؛ پروسه انتقال به اتاق عمل با انجام سونوگرافی و کنترل حجم خون بیمار تسریع می‌شود و می‌توانیم با این تجهیزات به جای آن که مصدوم را ابتدا به بخش اورژانس و بعد به بخشش سی تی اسکن منتقل کنیم او را مستقیماً به اتاق عمل ببریم تا این تسریع فرآیند باعث کاهش آمار مرگ و میر و یا آسیب‌های وارده به فرد شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.