سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه اقتصادی رادیو گفتگو مطرح شد؛

حمایت از تولید باید جای کنترل قیمت در تنظیم بازار را بگیرد

معاون اقتصادی اتاق اصناف گفت: در کشور‌های توسعه یافته، ابزار کنترل قیمت برای تنظیم بازار جای خود را از دست داده است و بیشتر به دنبال حمایت‌های تولیدی هستند.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هوشیار فقیهی معاون اقتصادی و برنامه ریزی اتاق اصناف ایران در برنامه اقتصادی رادیو گفتگو تصریح کرد: دخالت حاکمیت اقتصادی در هر کشوری برای تنظیم بازار‌های مختلفی که مشکلات در آن وجود دارد اجتناب ناپذیر است و همواره مورد توجه قرار می گیرد، اما رویکرد و روش برخورد با این مسئله نسبت به توسعه اقتصادی که در کشور‌ها صورت گرفته، متفاوت است.

فقیهی افزود: در کشور‌های توسعه یافته از دهه ۹۰ به بعد تغییرات اساسی در این رویکرد‌ها صورت گرفته است و ابزاری به اسم کنترل قیمت جای خودش را از دست داده و بیشتر به دنبال حمایت‌های تولیدی هستند، چرا که وقتی پایه‌های تولید تقویت و کیفیت کالا‌ها افزایش داشته باشد منافع مصرف کنندگان حفظ و باعث ایجاد اشتغال پایدار و درآمد بیشتر می‌شود.


بیشتر بخوانید: دولت تنها منافع مصرف کننده نهایی را در نظر می‌گیرد


معاون اقتصادی و برنامه ریزی اتاق اصناف ایران تصریح کرد: کشور‌های مختلف به جای مداخلات دولتی، بیشتر به سمت تنظیم روابط تولید کالا و خدمات می‌روند. در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی موجود در کشور، طبیعی است که به سمت کنترل قیمتی بازار برویم.

ضرورت ایجاد بازار رقابت کامل برای تنظیم بازار

خلیل حیدری مدیر گروه پژوهش های بازرگانی داخلی وزارت صمت در ادامه افزود: نظام های اقتصادی به این امر معتقد هستند که بازار بهترین کارایی را در خود تنظیمی دارد؛ اما بازاری که مطرح می شود، بازار رقابت کامل است و این باید در کشور ایجاد شود چرا که یک سری پیش فرض مانند، اطلاعت کامل عرضه کننده، مصرف کننده و تولید کننده را داراست و در نتیجه با در اختیار داشتن این اطلاعات می توان بهترین تصمیم گیری را کرد.

حیدری افزود: تولید کننده برای خرید مواد اولیه و قیمت گذاری محصول خود، اطلاعات کامل را دارد و از طرفی هم مصرف کننده قیمت ها را می داند و مشاهده می کند که در همه مراکز عرضه یکسان است و تفاوتی وجود ندارد، این موضوع در نتیجه چنین بازاری می تواند هم رفاه تولید کننده و هم رفاه مصرف کننده را تامین و خود را تنظیم کند؛ اما هر کدام از این پیش فرض ها که وجود نداشته باشد دولت ها برای برای هم تراز کردن آن وارد می شوند که این می شود تنظیم بازار.

وی تصریح کرد: طبق آخرین بررسی های مرکز پژوهش های مجلس، روند مصرف ۱۸ مورد از اقلام اساسی مواد خوراکی که بیش از ۸۰ درصد سبد خانواده ها را تشکیل می دهد، کم شده و استفاده آن در سفره خانوار متاسفانه کمرنگ شده است. اقلامی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماکارانی و حبوبات و ... که این  امر زیان های بیشتری را به بار می آورد.

انتهای پیام/

برچسب ها: تنظیم بازار ، تولید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.