سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سلب تابعیت دو زن داعشی از سوی انگلیس

انگلیس از دو شهروند زن این کشور که چند سال پیش به سوریه گریخته و عضو گروه تروریستی داعش شده بودند، سلب تابعیت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، این روز‌ها بحث‌ها در خصوص زنانی اروپایی که برای پیوستن به داعش به سوریه گریخته و حالا پس از شکست این گروه تروریستی می‌خواهند به همراه فرزندان خود به کشور‌های اروپایی بازگردند، بالا گرفته است. در همین راستا، بنا به گزارش سان‌دی تایمز، انگلیس دو زن اهل این کشور را که با دو مرد داعشی ازدواج کرده بودند، سلب تابعیت کرد.

همسران داعشی دو خواهر انگلیسی به نام‌های ریما، ۳۰ ساله، و زارا، ۲۸ ساله، با قتل گروگان‌های غربی در ارتباط بودند. بنا به گزارش رسانه‌های خبری، پس از شکست گروه تروریستی داعش، این زنان در اردوگاهی در سوریه به سر می‌برند.

این دو خواهر که گفته می‌شود والدینشان اهل پاکستان هستند در سال ۲۰۱۳ به سوریه گریخته و در آنجا با عناصر داعش ازدواج کردند. ویدئو‌هایی که منتشر شده است نشان می‌دهد شوهران آن‌ها گروگان‌های غربی را سر می‌برند. ثمره ازدواج این دو خواهر با قصابان داعشی پنج پسر بوده که بزرگترین آن‌ها هشت ساله است.

بنا به گزارش بی‌بی‌سی، وزارت کشور انگلیس از اظهار نظر در این خصوص سرباز زده و افزوده سلب تابعیت بر اساس «شواهد بوده است و به آسانی» انجام نمی‌شود.

اخیرا، موضوع احتمال بازگشت شهروندان اروپایی که عضو گروه تروریستی داعش شده‌اند، در اروپا تبدیل به مسئله‌ای بغرنج شده است. در ۱۶ فوریه سال جاری میلادی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از کشور‌های اروپایی خواست بیش از ۸۰۰ نفر از شهروندان خود را که به داعش پیوسته و اکنون در سوریه از سوی نیرو‌های آمریکایی دستگیر شده‌اند به اروپا بازگردانده و محاکمه کنند. اما بیشتر کشور‌های اروپایی واکنش مثبتی به این خواسته ترامپ نشان نداده و آن را به گونه‌ای رد کرده‌اند.

گروه‌های کُرد سوریه نیز پیش از این از کشور‌های اروپایی خواسته بودند عناصر داعشی را که شهروند اروپا هستند به کشور‌های خود بازگردانند. بنابر گفته «عبدالکریم عمر» یکی از مقامات ارشد نیرو‌های کُرد سوریه، باید عناصر خارجی که به داعش پیوسته‌اند، مورد پیگرد قرار گیرند و غیرنظامیان به کشور خودشان بازگردانده شوند. این شامل حال مردان، زنان و کودکان می‌شود. اگر آن‌ها به مدت طولانی در بازداشتگاه‌ها و اردوگاه‌های مستقر در مناطقی که پیش از این تحت اشغال داعش بود حضور داشته باشند، جنبش‌های افراطی جدید ممکن است شکل بگیرد. عمر بر مسئولیت اخلاقی غرب در قبال مسئله صادرات تروریست به منطقه تاکید کرد. او در این‌باره گفت: «شما باید مسئولیت قانونی و اخلاقی شهروندان خودتان را بپذیرید. اگر آن‌ها مجرم هستند باید به دست قانون سپرده شوند».

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.