سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک مقام مسئول در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

اجرای سامانه‌های نوین آبیاری امری مهم در افزایش ۳۰ درصدی تولید

زارع گفت: با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در مزرعه شاهد افزایش ۳۰ درصدی محصول و کاهش ۳۰ درصدی مصرف نهاده‌های تولید اعم از سم و کود هستیم.

عباس زارع، مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را یکی از پروژه‌های اولویت دار افزایش راندمان و بهره وری منابع آب برشمرد و گفت: در چند سال اخیر طرح توسعه سامانه نوین آبیاری به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت دار در افزایش راندمان تولید و حفاظت از منابع آب و خاک مورد توجه مسئولان تراز اول کشور قرار گرفته است.

وی افزود: در برنامه ستاد اقتصاد مقاومتی مقرر شده که سالانه ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی آبی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شوند که تا کنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار اراضی سنتی و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی پایاب شبکه‌های بزرگ کشور به سامانه نوین آبیاری تجهیز شدند.

زارع ادامه داد: در سال ۹۷، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز ۱۴۳ هزار هکتار اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری از بودجه سنواتی و صندوق توسعه ملی به سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص یافت که براساس موافقت نامه‌ای حدود ۲۴۰ هزار هکتار اراضی آبی به سامانه‌های نوین تجهیز شدند.


بیشتر بخوانید: بهره‌وری ۶ درصدی آب در بخش کشاورزی/ سالانه ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه نوین آبیاری تجهیز می‌شود


به گفته این مقام مسئول، در سال ۹۸ پیش بینی شده که از بودجه سنواتی و صندوق توسعه ملی اعتباراتی به پروژه سامانه‌های نوین آبیاری تخصیص داده شود، اما به سبب تصویب نشدن آن در بودجه نمی‌توان رقم دقیقی برای آن اعلام کرد.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری ادامه داد: براساس تحقیقات صورت گرفته، از مجموع ۳۴ درصد افزایش بهره وری مربوط به بخش آب و آبیاری، ۶ درصد افزایش بهره وری مربوط به بخش کشاورزی است.

زارع ادامه داد: با توجه به اهمیت امنیت غذایی و استفاده از منابع پایه به ویژه آب و خاک به نحو مطلوب، سرمایه گذاری مناسبی در خصوص زیرساخت‌های آب و خاک، تجهیز و نوسازی اراضی سنتی، احداث کانال بتون‌های آبیاری، زه کشی، احیا و مرمت قنوات و سایر پروژه‌های اولویت دار آبیاری تحت فشار و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در برنامه قرار گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت تجهیز ۸.۵ میلیون هکتار از اراضی آبی اعم از سنتی و شبکه‌های مدرن گفت: اثر بخشی و افزایش بهره وری تجهیز سامانه‌های نوین آبیاری نسبت به سایر پروژه‌های آب و خاک از مزیت بیشتری برخوردار است به طوریکه با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در هر هکتار به طور متوسط ۴۴ درصد راندمان آبیاری در داخل مزرعه افزایش می‌یابد.

وی در پایان تصریح کرد: با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در مزرعه شاهد افزایش ۳۰ درصدی محصول و کاهش ۳۰ درصدی مصرف نهاده‌های تولید اعم از سم و کود هستیم.

انتهای پیام/

توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را یکی از پروژه‌های اولویت دار در بهره وری منابع آب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محمدرضا کیانفر
۱۵:۵۱ ۱۰ فروردين ۱۳۹۸
حسن روحانی رئیس‌جمهور با بهره‌برداری از فاز نخست طرح آبیاری نوین به خوزستانی‌ها عیدی داد.

آقای روحانی،
کشاورزی برای اقلیم ما مانند زهرهلاهل است، وظیفه داریم مواد خاممان را که مفت می‌فروشیم تبدیل به فرآورده کنیم سپس بفروشیم تا بیست میلیون شغل در کشور ایجاد گردد.