ایشان در حدیثی گران بها میفرمایند: «این که در هر حال مالک نفس خود باشی و خشم خود را فرو بری در حالی که توان مقابله و درگیری با دیگران را داشته باشی، اما از این کار صرف نظر کنی. یعنی حلیم و بردبار هستی.» ایشان در بیان دیگری میفرمایند: «عتاب و پرخاشگری مقدمه و کلید غضب است. انسانی که دچار غضب شود از تفکر و تعقل باز میماند و حرکت یا سخن نابه جایی از او صادر میشود که کمترین حاصلش پشیمانی است.» بنابراین باید با صبر و بردباری به دور از پرخاشگری با مردم به نیکی سخن گفت و به ملایمت رفتار کرد چراکه این اثر مثبتی در مخاطب میگذارد و او را خواه یا ناخواه ترغیب به پاسخی به همان کیفیت میکند.
بیشتر بخوانید: ۱۰ معجزه و کرامت از امام هادی (ع)
حضرت امام هادی (ع) در احادیث متعددی به مردم توصیه میکنند که باید با دیگران با تواضع و فروتنی رفتار کرد. حضرت (ع) میفرمایند: «تواضع و فروتنی یعنی با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو رفتار شود.» واضح است که ما طالب بهترین رفتار و برخورد از سوی دیگران هستیم بنابراین خود نیز باید این نکته را رعایت کنیم.
باید توجه داشت که مشکلات و سختیها در طول تاریخ برای اقوام و ملل مختلف بوده است و تنها کسانی از شر آن خلاصی یافتند که ضمن صبوری بر آن سختیها و تحمل دشواری ها، هرگز امید خود به خدا و آیندهای روشن را از دست نداده اند؛ بنابراین همگی باید با توکل به خدا و به امید او قدم برداریم که نتیجه آن بنا بر وعده خدا در قرآن، فتح و ظفر است. در این بین اگر فردی هم به مدد و کمک ما امید داشت، مباد که ناامیدش کنیم چنان که امام هادی (ع) میفرمایند: «فردی که به تو امید بسته است نا امیدش مگردان و گرنه مورد غضب خداوند قرار خواهی گرفت.» چه نیک است در این ایام دستِ زیردست و تهیدست را در حد توان مان بگیریم و امید آنان به خویش را ناامید نکنیم. برکت و رحمت این کار قطعا در امور جاری دنیا و آخرت ما تاثیر مثبت دارد و راهگشا و کارگشای مشکلات و سختیها خواهد بود.
منبع: روزنامه خراسان
انتهای پیام/