سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

خودروسازی روس‌ها در ایران عملیاتی می‌شود؟

اخباری مبنی بر عزم روس‌ها برای خودرو سازی در ایران شنیده می‌شود، آیا در صورت تحقق این امر، رضایت مصرف کنندگان داخلی به تولیدات روسی جلب خواهد شد؟

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روند حضور خودروسازان خارجی و تولید اتومبیل و عرضه آن به بازار داخلی کشور در سالیان گذشته با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است.

در سالیان اخیر و با شدت گرفتن تحریم ها، کشور چین برای پر کردن خلاء خودروسازان خارجی (همچون فرانسوی و...) تلاش بسیاری را در دستور کار قرار داد و البته به تبع این تلاش سهم قابل توجهی از تولید خودرو‌های خارجی در داخل کشور را نصیب خود کرد.

در حال حاضر، با یک بررسی و مشاهده میدانی در خیابان‌ها و جاده‌های کشور، شاهد حجم انبوهی از خودرو‌های چینی، در رنگ‌ها و مدل‌های متفاوت و متنوع خواهیم بود.

با اعمال تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده، خودروسازان چینی تا حدودی برای فعالیت در ایران با تردید‌هایی مواجه شده اند و هر از چند گاهی اخباری تایید نشده مبنی بر خروج فلان اتومبیل ساز چینی از کشور به گوش می‌رسد، فارغ از صحت این اخبار، آنچه که مبرهن است معطوف به این امر می‌شود که چینی‌ها به مانند گذشته به فعالیت در حوزه خودروسازی در داخل ایران نمی‌اندیشند.

حالا خودروسازی روسی، موسوم به "آوتوواز"در صدد است از این فضا استفاده کرده و در یک معامله بُرد بُرد فعالیت در این عرصه را کلید بزند، امری که البته هنوز بصورت قطعی و رسمی عملیاتی نشده، اما زمزمه‌ها و شواهد و قرائن حاکی از این واقعیت است که به دلیل همسویی برخی از مواضع سیاسی روس‌ها با ایران و عدم توجه مسکو به برخی از فشار‌های واشنگتن، ورود روس ها در خودروسازی ایران دور از انتظار نیست.

بنابر مطالعات و بررسی‌های انجام شده، یکی از معروف‌ترین تولیدات"آوتوواز"خودروی " لادا " است که به بیش از ۳۰ کشور جهان همچون ترکیه، شیلی، کوبا و... صادر می‌شود (گفتنی است بنا بر گزارشات موجود میزان تولید لادا، سالیانه حدود ۴۰۰ هزار دستگاه برآورد می‌شود).

اما نکته حائز اهمیت به این امر باز می‌گردد که بنابر اخبار موجود، بیش از ۶۵ درصد از سهام این خودروسازی به شرکت رنوی فرانسه تعلق دارد.

به نظر می‌رسد، فرانسوی ها، همچنان تلاش می‌کنند، حتی بصورت غیر مستقیم، ظرفیت بالقوه و ویژه و البته جذابِ عرضه خودرو در ایران را از دست ندهند و حتی اگر بصورت غیر مستقیم نیز شده از این بازار جذاب بهره‌مند شود.


بیشتر بخوانید: خودروسازان برای ایفای تعهداتشان تنها ۳ روز فرصت دارند/ ارسال پرونده بهمن خودرو به تعزیرات


اما تمامی این موارد، زمانی قابل حصول خواهد بود که ساز وکاری برای ارسال و تامین قطعات مورد نیاز خودرو‌ها و تبادلات پولی و بانکی فراهم شود، در غیر اینصورت در صورت انسداد در این مسیر، عملیاتی شدن این طرح، ناممکن به نظر می‌رسد.

عرضه خودروی اصیل روسی یا تولیدی ترکیبی برای مصرف کنندگان داخلی؟

در این میان، برخی از مصرف کنندگان همواره قائل به این نظر هستند که خودرو‌های خارجی می‌باید بصورت صد در صدی وارد کشور شوند و خودروسازان داخلی در ساخت آن هیچگونه مداخله‌ای نکنند.

البته علت چنین تمایلی (از سوی برخی از مصرف کنندگان) ناظر بر اُفت کیفی خودرو‌هایی است که بصورت ترکیبی و به اصطلاح مشارکتی ساخته می‌شوند، تجربه‌ای که در خصوص پژو و پراید در ایران تکرار شد.

مسعود صادقی، از کارشناسان فنی خودرو در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به لزوم ارتقای کیفی تولیدات داخلی اظهار کرد: این ذهنیت در میان بسیاری از افکار عمومی وجود دارد که پراید‌های قدیمی، موسوم به کره ای، به مراتب از کیفیت بالاتری برخوردار بوده اند و همین طرز تلقی در خصوص خودروی پژو نیز وجود دارد و بعضا برخی از مالکان خودرو‌های پراید و پژوی قدیمی، در وصف اتومبیل‌های خویش این چنین ابراز می‌کنند که این خودرو از پراید‌های کره ایِ قدیمی محسوب می‌شود و یا فلان پژو از نمونه‌ها و سری‌های نخست پژو‌های عرضه شده در ایران به شمار می‌رود.

وی افزود: از دیگر سو نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که زمانی فعالیت با شرکت‌های صنعتی و تولیدی خارجی به مصلحت کشور خواهد بود که تولیدات بصورت مشارکتی انجام پذیرد در غیر اینصورت عرضه محصولات خارجی بصورت ۱۰۰ درصدی و با اتکای صرف به تولیدات خارجی، منطقی به نظر نمی‌رسد.

صادقی در ادامه بیان کرد: البته اطلاق عنوان مونتاژ کاری و سرهم بندی کردن پیچ‌ها به جای تولید مشارکتی صحیح‌تر به نظر می‌رسد، زیرا متاسفانه در بسیاری از مواقع ما یک مونتاژ کار هستیم که این روند و رویه برای توسعه صنعتی کشور مطلوب اثر به نظر نمی‌رسد.

وی افزود: از دیگر سو، نمی‌توان این تجربه تلخ را نیز نادیده اِنگاشت که متاسفانه بعضا و بنابه دلایل گوناگون، مداخله خودروسازان داخلی در تولید مشارکتی، با اُفت کیفی خودرو همراه می‌شود و این نقیصه‌ای بزرگ است که تجارب گذشته آن را به اثبات رسانده و نمی‌توان آن را انکار کرد.

این کارشناس فنی خودرو تصریح کرد: برای بنده به عنوان یک کارشناس اتومبیل که از حیث فنی در این عرصه، تخصص دارم به عینه ثابت شده که به عنوان نمونه کیفیت موتور پرایده کره‌ای به مراتب مطلوب‌تر از پراید‌هایی است که در طول سالیان گذشته از سوی خودروسازان داخلی به کشور عرضه شده است. به اعتقاد بنده به جای سرپوش گذاشتن بر روی این واقعیت باید در صدد حل و فصل و بهبود این وضعیت بود.

وی افزود: راهکار منطقی برای غلبه بر این نارسایی در واردات صرف و مطلق خودرو‌ها نیست، بلکه می‌باید سیاست تولید مشارکتی (تولید به معنای واقعی کلمه و نه مونتاژ کاری) به عنوان یک استراتژی اصلی در اولویت قرار گیرد، اما به موازات آن می‌باید با اعمال نظارت‌های لازم، کیفیت خودرو‌ها در سطحی مطلوب ارتقاء پیدا کند و نسبت به حفظ کیفیت حاصل شده نیز تلاش افزون‌تر لحاظ شود.

صادقی گفت: در غیر اینصورت با فعالیت خودروسازان روسی یا هر خودروساز دیگری، همان راه تلخ گذشته تکرار خواهد شد و باید با صراحت عنوان کرد خودرو‌های روسی نیز می‌توانند به تجربه دیگر خودرو‌های ساخته شده ترکیبی یا به اصطلاح مشارکتی گرفتار شوند.

حضور خودروساز خارجی منوط به تولید ترکیبی و مشارکتی است

چندی پیش، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گویی با رسانه‌ها در خصوص کم و کیف فعالیت خودروساز روسی در ایران، بیان کرد: دولت تحت هیچ شرایطی این مجوز را برای واردات خودرو‌های خارجی نخواهد داد و به واقع اگر قرار است خودرویی همچون لادا به بازار ایران راه پیدا کند، می‌باید با یکی از خودروسازان داخلی قراردادی منعقد کرده و بصورت ترکیبی به فعالیت و ساخت اتومبیل مبادرت ورزد در غیر اینصورت امکان فعالیت خودروسازان خارجی فراهم نخواهد شد.

از سکوت دستگاه‌های ذی ربط داخلی تا انعکاس اخبار از سوی رسانه‌های روسی

آنچه که قابل توجه است به سکوت دستگاه‌های ذی ربط داخلی در خصوص فعالیت احتمالی خودروسازی روسی یا همان لادا در داخل کشور معطوف می‌شود، سکوتی که قطعا بنابر مصالحی مد نظر قرار گرفته و به واقع هیچ اظهار نظری در تایید یا تکذیب تلویحی این خبر (احتمال فعالیت خودرو سازی روسی در ایران تا کنون) دیده و شنیده نشده است و منبع اخبار واصله، صرفا به انعکاس اخبار از سوی رسانه‌های روسی باز می‌گردد.

به عنوان نمونه چندی پیش، مدیر سیاست گذاری منطقه‌ای و بین المللی روسیه از انجام شدن مذاکراتی مبنی بر تولید و مونتاژ خودرو‌های این کشور با ایران خبر داد.

به هر ترتیب، فارغ از اینکه مذاکرات میان ایران و روس‌ها در خصوص خودروی لادا به نتیجه خواهد رسید یا خیر، آنچه که حائز اهمیت است و ضروری به نظر می‌رسد و از سوی جامعه مصرف کننده با حساسیت بسیار دنبال می‌شود به ارتقای کیفی تولیدات باز می‌گردد، امری که همواره به عنوان یک مطالبه جدی از سوی بسیاری از متقاضیان خودرو مطرح بوده است.

تردیدی وجود ندارد که سوار شدن بر خودروی با کیفیت ایرانی یک اصل و ضرورت به شمار می‌رود، ضرورتی که حصول آن، مباهات و افتخار ایران و ایرانی را در پی خواهد داشت و قطع به یقین تحقق این امر، با برنامه ریزی دقیق، هوشمندانه، هدفمند و البته نظارت دقیق و جدیِ دستگاه‌های نظارتی امکان پذیر خواهد بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۲۴ ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
ایران خودرو و سایپا نباید در ساخت هیچ خودرو خارجی دخیل شوند چون با افت کیفت مواجهه خواهند شد راه حل مشکلات خودرو این دو شرکت هستند
مهرابادی
۱۷:۵۴ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
خودرو ایرانی با کیفت با این مدیریت افسانه است بی خیال خودرو داخلی باید شد چند هزار نفری که در این صنعت هستند باید محاکمه شوند چون چند برابر آنها از این صنعت ضرر مال جانی و.. می کنند
تک زنگ
۰۹:۲۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
جمله قابل توجه :آخر یعنی چه؛
سهم قابل توجهی از تولید خودرو‌های خارجی در داخل کشور را نصیب خود کرد.
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
زانتیا و مزدا 323 خوب بودند.ماشین های امریکایی هم خوب بودند. روس و چین خوب نیستند بایک شرکت ژاپنی درست کنار بیاین و ماشین درست دست مردم بدین.
محمد
۰۸:۲۹ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
خودرو سازی در ایران مانند گنجشکی می ماند که در داخل اتاقی دربسته گرفتار شده و هی خود را به شیشه می کوبد تا بیرون رود ولی تشخیص نمی دهد که شیشه مانع است و بارها و بارهاخود را به شیشه می کوبد و دست آخر باید یکی برایش پنجره باز کند تا بتواند بیرون رود آن که پنجره را باز میکند اینبار روس ها هستند !!!؟
مهدی
۰۷:۵۳ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
این همه جوان نخبه یه بار هم شده به داخل اطمینان کنید تا برای همیشه مشکل خودرو حل شود .
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
فقط بایدگفت، متاسفم
فواد
۰۳:۰۲ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
تنها را ثبات قیمت خودرو اینه که قانونی تصویب شود که هیچ کسی ( حتی اگه خودرو شخصی و دلال نباشد )حق ندارد فلان خودروی صفر رو بیشتر از قیمت تصویب شده بفروشد در صورت مشاهده فروشنده و خریدار هر دو مجرم شناخته میشوند و باید مجازات شوند تا این موضوع بهانه ایی برای خودروسازان نباشه که چون در بازار قیمت فلان چرا ما نفروشیم...
ایرانی
۰۰:۱۰ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
اگه ورشکست شدن، خبرم کنید
ر
۲۱:۵۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
خودروسازان و دولتمردان باید بدانند که حاضر نیستیم پول با ارزشمان را صرف خرید خودرو بی کیفیت با قیمت گران نماییم نه ان پول را داریم و نه گول تبلیغات حمایت از تولید ملی را نمی خوریم حمایت از تولید ملی وقتی ارزش دارد که کیفیت و قیمت مناسب و قدرت خرید مردم و جان ملت ایران ارزشمند تلقی شود ولی تنها پول برای این مافیای خودروسازی اهمیت دارد نه هیچ دیگری.
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
چاره کار فقط استفاده از ایده های نو توسط جوانان و دانشجویان هست
ناشناس
۰۱:۱۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
متاسفانه کار بجای اینکه بیفتد دست جوانان مومن و تحصیل کرده همانگونه که در صنایع دفاعی حضور دارند صنایع مادر و خودرو سازی افتاده دست بازرگانان و وابستگان به انها!!!
بوق
۲۰:۲۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
گل بود ب سبزه تیز اراسته شد......
ناشناس
۲۰:۲۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
هر چي باشه از این خودروها بهتره.............
هیوا
۲۰:۰۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
نباید خود را گول زد. کمتر کسی است نداند صنعت روسی اصلاً صنعت نیست و مزخرفترین تولیدات را دارد! ب
ه ماشینهای نظامیش نگاه کنید که چه دوامی دارند! من در ارتش بودم و بدلیل سمتم یک ماشین نو زیل روسی را برای اولین بار در اختیارم گذاشتند تا با سربازنم که به یک مانور برویم. داخل کابین راننده و کنار دستیش بوی تازگی تولید میداد!
خدا شاهد است؛ شاید 5 یا 6 کیلومتر راه نرفته بودیم که در یک تعویض دنده راننده، دنده جا نمیرفت و راننده با تجربه، هر چه تقلا کرد درست نشد و ماشین همانجا ماند! از موتوری مهندس مکانیک آمد و با مدتی بررسی گفت که جعبه دنده خرد شده است! آن ماشین بزرگ را بعداً مجبور شدند با ماشین جرثقیلی ببرند!؟!
بیچاره شدیم!
فتح الله احمدیان.
۱۹:۵۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
ای کاش کل ماشینهای خارجی رو آتش میزدن،فقط پیکان با کیفیت تولید میکردن.
ناشناس
۰۵:۲۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
احسنت پیکان ماشینی بسیار خوب بود
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
قیمتی شده باید ار انحصار این دو خودر ساز کشور در اید ومافیای این دو خودرو ساز را باید نابود کرد
ناشناس
۱۹:۱۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
فقط سپاه
ناشناس
۲۲:۲۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
احسنت
ناشناس
۲۲:۳۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
خواسته همه مردم ایران
حمید
۰۱:۳۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
آزاد راه تهران شمالو چرا درست نکرده پس ؟
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
افتادن ازچاله خودروسان چینی به چاه خودروهای دربوداغون روسی به اضافه اشتهای سیری ناپذیر خودرسازان
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
سوالی که ذهن منو خیلی وقته مشغول کرده : از یک طرف ،قطعه سازها از بدهکاری های بزرگ خودروسازها خبر میدن ،از طرف دیگر ،خودروسازها رو میبینیم که فروش نقدی و غیرنقدی هنگفتی دارن که هیچ جای دنیا نداره ، این پول ملت ایران کجا میره
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
چقدر خوب
قاسم
۱۸:۱۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
پایین ترین قیمت این ماشین ۱۲۷۰۰دلار هستش به پول ما میشه چقدر.
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
شاید بتونیم از اونا یه ماشین لااقل بخریم
طهماسب بختیاری
۱۷:۲۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
این کشور بزرگ و این صنعت مهم به قطب های بزرگ تولید خودرو نیاز جدی دارد.
و با تولیدات و قطب‌های گوناگون و زیاد میتواند در جهان یکه تاز باشد!!!!!
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
روسیه همسایه شمالی ماست و هیچگاه تکنولوژی و پیشرفت صنعتی کشور بزرگی همچون روسیه را نباید ندید گرفت حتی خود آمریکا هم تجهیزاتی را از روسیه میخرد که بسیار سزار و با کیفیت تر از محصولات آمریکایین.
روسیه در صنعت هم همچون نظامی قویی است .
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
سپاه باید یک شرکت خودرو سازی مستقل راه بندازه و مثل همیشه مشکل و حل کنه
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
همه مشکلات حل شده ما چقدر خوشبختیم
ناشناس
۲۲:۳۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
درود بر شما
ناشناس
۱۷:۱۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
بهتر ....بزار بیاین حداقل یه ماشین خوب سوار شیم...نه پراید ۵۰ میلیونی
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
پراید که خودروی ملی ماست، اینقدر گرونه توان خریدشو نداریم چه برسه به خودروهای روسیییی!!
ناشناس
۱۷:۱۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
کدوم خودرو عزیز من؟!
Mمحمد
۱۶:۴۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
وقتی خودرو سازای داخلی حاۻر نیست با صداقت و کیفیت دست مردم بده همون بهتر که خارجیها بیان، و چه کشوری بهتر از روسیه
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
چین کم بود روسیه هم اومد
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
به نظرم خودروهاي داخلي رو سرو سامان بديم و کيفيتش رو درست کنيم بهتر از اينه که خودروساز روس بياد
حسین
۱۵:۰۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
اگر یک کارخانه جدید توسط کارشنانسان ایثار گر که موشک و پهپاد تولید می کنند احداث شود و از روس ها کمک بگیریم ، آینده بهتری برای صنعت خود رو سازی است و از انحصار و بازی و رانت خارج خواهیم شد
ناشناس
۲۰:۰۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
نگوو گروه های مافیایی ناراحت میشن!
بهمن
۱۴:۳۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
شرکت های خودرو سازی مردم را اذیت می کنند اینها به اسم خودرو سازی قطعات بی کیفیت را از بیرون وارد میکنند ودر داخل مونتاژ کاری میکنند
ح
۱۴:۳۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
سلام . خودمان خودرو ملی بسازیم تا کی می خواهند این مسئولین دست به دامن این کشور آن کشور باشند اقتصاد مقاومتی که آقا فرمودن را اجرا کند
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
مادرخودروسازی پیشرفتی نکرده ایم ادامه ی این وضعیت صحیح نیست
ولی درصنایع نظامی پیشرفت خوبی داشته ایم موفقیت ما درگرو ادامه ی این راه است
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
باید از جوانان ایرانی کمک کنند
ناشناس
۱۴:۲۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
انشالله
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
راست بگین ساخت تر کیبی مساوی قیمت نجومی پراید هست
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
الان همون خودرو زرهی که سپاه پاسداران ساخته چند میلیون دلار ارزش داره یعنی خیلی از کشورها حاضرند بالای ده میلیون دلار بابت خریدش پول پرداخت کنن .
به نظرم یک کارخانه بزرگ مثل ایرانخودرو و سایپا باید بسازیم و بسپاریم به سپاه اونوقت یک رقیب جدی برای این غول های خودروسازی ایران بوجود میاد اونوقت میشه گفت رقابت جدی یا واقعی در صنعت خودروسازی ایران بوجود آمده ، سپاه هم به دو غول خودروساز نشون میده که تولید ملی آن هم با کیفیت عالی و با قیمت پایین یعنی چی..........
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
بله حق باشماست بهتره براي خودروسازهاي داخلي بازار رقابتي ايجاد بشه نه اينکه انحصاري باشه
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
احسنت فقط سپاه چاره کار خودرو سازي هست وسلام
ناشناس
۱۷:۱۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
اونموقع همین پراید هم نمتونی سوار بشی
حسن
۱۸:۱۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
اقا راست میگن بدین دست سپاه همه موافقیم .
خايل
۱۸:۵۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
مديران عامل سايپا و ايران خودرو هم مدعي هستند كه خودرو هايشان در خارج مشتري داره به قيمت گران تر
برادر فزيب اين دروغ ها رو نخور
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
دوباره پیکان تولید کنید اکثرقطعات آن درایران تولید میشه
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
واقعا .اتفاقا چند روز پیش با یکی از دوستان همین صحبتها را داشتیم .همه تایید کردند که پیکان صد در صد بهتر و قویتر و با کیفیت تر و ایمن تر از پراید بود .تنها چیرهایی که کم داشت که به مدل روز بشه و abs براش بزارند و ایربگ و فرمانش پاور استیرینگ بشه .
محمد
۱۳:۴۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
پروژه تولید خودرو خارجی بدون مشارکت خودروسازهای داخلی به نفع ملت است چون از رانتخوری خودروسازهای داخلی راحت میشوند . کارخانه داخل ایران است و کارگرش ایرانی و طبق اصول رقابت با کیفیت و ارزان تولید میشوند البته اگر رانت خودروسازهای داخلی اجازه دهند . نجات خودروسازی و ملت از شر این رانتخوران دو راه دارد یا سپاه با دست باز وارد شود و یا خودروسازهای خارجی با دست باز وارد و تولید کنند و خودروسازهای داخلی نه در تولید و نه در قیمت گذاری دخالت داشته باشند
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
بهترین راه واردات خودرو است وبه جای صنایع خودرو سازی صنایع موشک سازی را گسترش دهیم وصادرات اسلحه وموشک داشته باشیم
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
به نظرم اين کار امکان پذير نيست
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
ماشين روسي خوب نيست اصلا بجاي اينکار خودرو سازي خودمون بدن دست سپاه
ناشناس
۲۱:۳۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
داداش این لادا نه اون لادای قدیمه .کلی پیشرفت کرده و بروز شده .من روندم عالیه .رفته بودم ترکیه کرایه کردم .
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
روس ها ماشین خودشونو هم قبلول ندارن
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
تانك روسى خوبه، ولى ماشين روسى نه
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
کدوم کشور خودروها بي کيفيت روسی وارد میکنه آخه؟؟؟
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
سال ها دل طلب جام جم ازما می کرد آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد
کاش می شد شرکت های ژاپنی وارد ایران می شد ند
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
عاشق اون کلمه برد برد شدم که طبق تجربه یعنی هم اصل را برد و هم فرع را برد چون ما ملت فقط شهید پرور تا کنون بردی ندیدیم
عبدالله
۱۲:۳۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
علی برکت الله .........................
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
اگه شما خودرو 100 درصد ملی، به طوری که تماما در ایران تولید بشود میداشتید، الان این همه مشکل خودرو وجود نداشت.
همین پراید مقادیر زیادی از قطعاتش وارداتی است.
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
داریم خودرو صدر صد، موشک صد در صد
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
گل گفتی
ناشناس
۱۴:۲۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
دقیقا بحثی که هیچ جا هیچ کس مطرح نکرده حتی پراید هم تولید داخل نیست
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
حالا نوبت روسها هست که از این بازار استفاده کنن
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
نبايد بزارن يکي از خارج وارد بازار خودرو بشه
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
خودرو با کیفیت میسازیم پس چی شد
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
اشنالله با کمک جوانان نیرومند انشالله
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
واقعا
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
خودرو با کيفيت وقتي ساخته ميشه که سپاه وارد خودرو سازي بشه
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
واقعا ؟!!!!
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
چراماشین روسی؟؟!!!! باچه قیمت وچه کیفیتی؟؟!!! مگرروسیه کمونیست نیست؟؟!!! چراباروسیه یکی شدید ودست رفاقت وهمکاری وامتیاز می دهید؟؟!!
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
یعنی به فرانسه ، ژاپن ، کره و چین امتیاز ندادیم
فقط و فقط باید نخبگان وطنی نه موارد بالا و ایران خودرو سایپا
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
واقعا متاسفم برای مسئولین که یک نگاه به توانایی کشور و جوانان ندارند . # سپاه خودرو بساز
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
سپاه به بحث خودرو وارد بشود دستش رو میشود
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
پس کی می خواد بسازد روسها می سازند به نام ما
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
توانمندي داخل منظورت ايرانخودرو و سايپا كه نيست...
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
دوست عزیز، خود صنعت خودروسازی وابسته به چندا صنعت دیگست که متاسفانه ما توی اکثرشون مشکل داریم، همین کشور روسیه که توانایی ساخت انواع موشک و تجهیزات نظامی رو داره هنوز نتونسته خودروهای با کیفیتی بسازه که مردمش راضی باشن، البته خودروهاشون خیلی بهتر از امثال پراید و ... ایناست ولی خب خیلی چیز دندون گیریم نیستن ...!!!، در کل کار توی صنعت خودروسازی با صنعت نظامی خیلی فرق میکنه ...!!!
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
چرا سپاه چرا بخش خصوص واقعی نباشه
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
بله ديگه نوبت سپاه هست که وارد بشه اين خواست همه مردم ايران هست
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
توليد خودرو رو بدن دست سپاه لطفااااااااااااااااااااااااااااا
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
آره واقعا
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
ایولا
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
واقعا ديگه وقتشه که سپاه دست بکار بشه
ناشناس
۰۸:۵۳ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
خودرو را ارگان نظامی نمیسازه. خودرو ساز میسازه.خودرو ازاد بشه.بهترین کاره.
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
یا نیایند یا مستقل از ایران خودو و سایپا بیایند
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
سلام اگه قراره خودرو روسی وارد بازار ایران بشه با همین قیمت‌های پراید و غیره که در بازار ایران هست هیچ دردی از ما قشر فقیر دوا نمی کنه، درسته که کیفیت حرف اول می‌زنه ولی باید خودروئی وارد بازار بشه که ما توان خرید داشته باشیم نه مثل پراید که ارزشش بیش از 12،000،000میلیون نیست قیمتش بردن 50،000،000میلیون مثل اینکه فراموش کردید سرمایه های شما همین مردم بیچاره هستند که ماشین های بی کیفیت و چند برابری شما را دارند به اجبار می‌خرند پس قدر این مردم بدانید(قبل از اینکه دور شود)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
عمو همین خودرو روسی بالای 150 میلیون قیمتشه پولمون ارزش نداره
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
يعني شما ميگي با قيمتي کمتر از پرايدبرامون ماشين ميسازه روسيه؟
مهدی
۱۱:۱۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
بعد سی سال وعده وعید به مردم که ماشین گرون میخرید ولی صاحب دانش خودروسازی میشیم وخرج یک ملیاردی برای ساخت سمند حالا باز برگشتن سر خونه اول چقدر ملت ایرانو اینها ....حساب کردن دیگه واقعا قباحت داره
ناشناس
۱۳:۴۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
اون زمان با هزینه طراحی سمند میشد کل شرکت سانگ یانگ کره و یا دوو رو کلا خرید.
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
یعنی چی واقعا ؟
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
یعنی اینکه ، مافیای خودروسازی داخلی به فکر مردم و منافع ملی نیست!!!!
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
بالاخره خودروساز روس مياد يا نمياد؟ اگه مياد کي مياد؟ ماشين ارزون ميشه يعني؟
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
سوالی که خودتون جوابش رو میدونید بی معنیه
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
اگر با مشارکت سایپا و ایرانخودرو باشد همان بهتر که نیاید و سابقه خودش خراب نکند
فقط خودشون بیان و با مدیریت خودشون کار انجام بدن
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
اگر با مشارکت سایپا و ایرانخودرو باشد همان بهتر که نیاید
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
خوبه که
اقلا از دست خودروهای بی کیفیت یه کم راحت میشیم
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
روس ها در خودرو سازی با کشور ژاپن و کشور فرانسه همکاری دارن ، این کشور به تنهایی قادر به ساخت خودرو نیست ، بنابراین همکاری با کشور امکان وجود ندارد ، اگر روس ها در صنعت خودرو حرفی برای گفتن داشتن سالها پیش همکاری میکردن .
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
تا چند سال پیش که ایران خودرو پز میداد که سمند را در روسیه می فروشد و خیلی هم مورد استقبال واقع شده! حالا دارند خودرو روسی می آورند!!!! ! عجب
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
یه سری ۲۰۶ صندوقدار هم برا روسیه تولید شد که همشون برگشت خوردن به اینجا
555
۱۰:۲۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
وای مصیبت
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
مصیبت ، خودروهای بی کیفیت و گران داخلی است!!!!
مونا
۱۰:۲۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
احتمالا قیمت ها سر به فلک کشیده میشه
مردم
۱۰:۲۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
واقعا ؟
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
اگه ما واقعاً موشک و هواپیمای کوثر را صد در صد خودمون ساختیم پس باید بخواهیم تا بتونیم ماشین با کیفیت بسازیم.
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
از پراید بهتره
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
خودرو فقط بنز
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
خود روسی ها تمایل به خرید سمند ایران دارند .پس ببین این ماشینهای روسی چی هستند که خود روسی ها نمیخرند . همچین هم گفتن 400 هزارتا سالیانه .فقط تولید پارسال ایران خودرو 2 میلیون دستگاه بوده .
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
يعني ماشيناشون مثل سمند هستش؟
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
اولا اطلاعاتتان ناقصه ،تولید ایران‌خودرو و سایپا رو هم یک ملیون هم نمیشه به فرض محال شاید تولید دو خودروساز اینقدر باشه.
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
این حجم از سو استفاده و بد عهدی، از سایپا و ایرانخودرو بی سابقه بوده.
اولش میگن قطعه نداریم و خودرو تحویل نمیدن
بعد خودرو و به واسطه دلالاشون گران میکنن
بعد دایه مهربانتر از مادر میشن و به قول خودشون برا تنظیم بازار فروش فروری میذارن
اینا ک قطعه نداشتن، خودرو ها رو سر موعد تحویل ندادن. پس چطور هرروز دارن خودرو و فروش فوری میذارن؟
اگه اسم این رانت و کلاهبرداری و سو استفاده نیست پس چیه؟
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
خوب دارن هرکاری که دلشون میخاد میکنن و ملت رو اذیت میکنن آخرش که چی
موسوی
۰۹:۳۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
وقتی نتونست که قطعات یدکی این خودروها رو فراهم کرد
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
عالیییییییییییییییییی فقط ارزون بفروشن
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
فقط دنبال ارزوني هستي؟؟؟؟؟واقعا که
محمد جواد
۰۹:۲۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
هیچ کسی هم نظارت درستی بر کار آنها نداره
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
دواي درد خودروسازي فقط ورود سپاه به اين مهم است
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
مگر مردم میخوان تانک سوار بشن.خودرو فرق داره داداش.
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
شركت فرانسوي رنو يكي از سهامداران عمده شركت روسي لادا مي ياشد. اين يعني بازهم پاي يك شركت فرانسوي در ميان است!!!!
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
متاسفم بر خودرو سازان داخلی مقصر کسانی هستن که میگن تولید داخلی / ما هرچی بدبختی داریم از همین شرکتها و تولیدات داخلی داریم
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
کاملا با شما موافقم
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
هر روز دست به دامن یه کشور
چی شد ؟
حسن
۰۹:۱۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
اخه روسسسسسسسسسسسس کجا دنیا اینارو سوار میشن اخه
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
150 تا 200 میلیون قیمتشه عزیز
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
خوب
ناشناس
۰۸:۳۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
20 سال پیش من خودم یه طرح داشتم که ون ها به جای در کشویی سه در بشن که ملت راحت سوار و پیاده بشن و رفتم وزارت کشور
بعد از چندین بار مراجعه گفتن شرکت ماز روسیه با ما قراداد بسته