سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمله پلنگ به ۸ رأس بز در سیستان و بلوچستان

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: یک قلاده پلنگ در منطقه سرایدان ابتر در حاشیه رودخانه دامن شهرستان ایرانشهر به دام‌های یکی از دامداران و عشایر منطقه حمله و تعداد ۸ رأس بز را تلف کرد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید پورمردان مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار کرد: کارشناسان محیط زیست شهرستان ایرانشهر پس از وصول گزارش به منطقه اعزام و زیستگاه، محل خسارت، تعداد دام‌های تلف شده و میزان خسارات وارده را بررسی کردند.

وی افزود: با توجه به پراکنش پلنگ در قسمت‌هایی از منطقه بلوچستان و حضور دامدار‌ها در زیستگاه‌های پلنگ، عدم مراقبت اصولی چوپان‌ها از گله موجب بروز حمله پلنگ به دام‌ها می‌شود.

پورمردان تصریح کرد: سیستم غذایی پلنگ متنوع بوده از علف خواران کوچک چثه مانند خرگوش تا علف خواران بزرگ چثه قوچ و میش وحشی تغذیه کرده و تخریب زیستگاها، کمبود آب و غذا و کاهش طمعه باعث شده که این حیوان از زیستگاه خود خارج شده و به محل سکونت انسان‌ها نزدیک شود که این امر متاسفانه باعث تعارض بین انسان‌ها و پلنگ شده است.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان تأکید کرد: استان سیستان و بلوچستان یکی از زیستگاه‌های پلنگ ایرانی در کشور است که در آن مانند سایر زیستگاه‌ها برای حفظ بقاء خود با تهدیدات زیادی روبرو است.

وی بیان کرد: در حال حاضر مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست از امن‌ترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی در مقایسه با مناطق آزاد به شمار می‌روند، این در حالی است که گونه پلنگ در برخی از زیستگاه‌های آزاد استان نیز حضور داشته و موجب تعارض گونه با دامداران در این مناطق است.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان ضمن ابراز تأسف از دامداران درخواست کرد از ورود به مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست و زیستگاه‌های حساس مناطق استان خودداری کنند و موارد لازم در حفاظت از گله‌های دام را انجام دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
توروخدا ازش محافظت کنید و به شخص خسارتشو بپردازید که به پلنگا کار نداشته باشه تعداد خیلی کمی ازشون مونده
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خدا رحم کنه