سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیشترین کتابخانه های روستایی کشور در خوزستان هستند

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان خوزستان گفت: بیشترین کتابخانه‌های روستایی کشور در خوزستان احداث شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، منصور کوهی رستمی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان خوزستان با اشاره ۱۷ اسفند، سالگرد تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: از اینکه در این روز در روستای دوستدار کتاب، مربچه در شهرستان رامهرمز حضور پیدا کردیم تا کتابخانه‌ای را تقدیم به مردم کتابخوان و کتابدوست این روستا کنیم، خوشحال هستم.

وی، توجه به کتابخانه‌های روستایی و مناطق محروم را از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد و بیان داشت: در استان خوزستان در حال حاضر ۴۳ کتابخانه روستایی فعال داریم و امروز ۴۴ باب از این کتابخانه‌ها را افتتاح کردیم.

کوهی رستمی با بیان اینکه کتابخانه روستایی در مربچه، دومین کتابخانه‌ای است که بعد از روستای صلیعه باوی افتتاح شده، تصریح کرد: در روستا‌های دهکده حمیدیه، رمیله رامشیر، خروسی شادگان و سوره خرمشهر نیز کتابخانه‌های در حال ساخت با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ تا ۱۰۰ داریم که بزودی تقدیم به مردمان نجیب روستا‌های استان خواهند شد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان خوزستان اذعان داشت: علیرغم اینکه در کشور به نوعی بیش‌ترین کتابخانه‌های روستایی را در استان خوزستان داریم، اما همچنان نیازمند توجه جدی برای توسعه کتابخانه‌های روستایی هستیم، که امروزه به گفته معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس‌جمهور، از هر ۱۰ خانوار روستایی یک نفر تحصیل‌کرده به کشور معرفی می‌شود، علاوه بر این نزدیک به ۳۰ درصد جمعیت کشور یعنی ۲ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۶۲۵ نفر در روستا‌ها زندگی می‌کنند، در استان خوزستان نیز یک میلیون و ۱۵۱ هزار و ۵۹۶ نفر در ۱۴۴ دهستان و ۴ هزار و ۴۲ روستا در حال زندگی هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه روستا‌ها نیز همچون شهر‌ها نیازمند دریافت محصولات فرهنگی و اطلاعاتی از طریق نهاد‌های اطلاع‌رسانی هستند، افزود: کتابخانه‌های روستایی بعنوان نهادی آموزشی، فرهنگی و اجتماعی درصورتیکه متناسب با سبک زندگی روستایی طراحی شوند، نقش بارزی در بهبود نگرش روستاییان ایفا می‌کند و تفکر ریشه حیات هر تمدنی است. سازمان‌های بین المللی از جمله یونسکو تاکید زیادی بر ایجاد کتابخانه‌های روستایی دارد و در گزارش این سازمان در این خصوص آمده است که: ساکنان روستا‌ها به داشتن کتابخانه‌های مرتب و منظمی که حوائج آن‌ها را برآورده سازد احتیاج مبرم دارند.

منصور کوهی رستمی اذعان داشت: همچنین امروزه به خاطر ظهور تکنولوژی‌های ارتباطی تنها تفاوت روستا و شهر در بعد مسافت و شرایطی محیطی است، بطور نمونه همان‌طور که امروز نسل جدید شهرنشینان در دنیای مجازی غرق‌شده‌اند، در هر روستایی که پای امواج مخابراتی تلفن همراه و سایر شبکه‌های اجتماعی نیز مهمان خانه‌های روستانشینان شده است که نشان دهنده ضرورت توجه به مسائل فرهنگی روستاهاست، همان‌طور که امروزه شهرنشینان ما به علت کتاب نخواندن دچار سطحی‌نگری شده‌اند و در برابر تهاجم فرهنگی و هویتی بدون سلاح‌اند، روستا‌ها نیز شرایط مشابهی دارند با این تفاوت که روستا‌ها به کلی به حال خود رها شده اند. علاوه بر این در شرایطی که حوزه نشر و توزیع کتاب در کشورمان به‌طور مناسبی گسترده نیست و مردم در نقاط دور دسترسی به ناشران و مراکز کتاب ندارند، وجود کتابخانه‌های عمومی تا حدودی امکان دسترسی عادلانه مردم به کتاب را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: نگاه ما به کتابخانه صرفا محلی برای خواندن کتاب نیست. در مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان به دنبال تبدیل کتابخانه¬های عمومی استان به مراکز فرهنگی و اجتماعی هستیم و همین ایده را با جدیت بیشتر در روستا‌هایی که دارای کتابخانه هستیم نیز دنبال خواهیم کرد. چرا که در خلاً وجود نهاد‌های فرهنگی و آموزشی در روستاها، کتابخانه‌های عمومی می¬توانند این خلاً را به خوبی پر کنند. برای کتابخانه‌های روستایی چندین کارکرد در نظر گرفته ایم که از مهم‌ترین آن ها:
۱- ایجاد محیطی که از طریق آن بتوان بر گستره پوشش آموزش‌های ترویجی در حوزه‌های گوناگون کشاورزی، بهداشت، محیط زیست، مسکن و ... افزود.
۲- به عنوان پایگاهی برای فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستا و کاهش شکاف اطلاعاتی بین روستا و شهر
۳- ایجاد محیطی برای فعالیت‌های فوق برنامه، تفریحی، آموزشی در روستا
۴- پایگاهی برای سوادآموزی روستائیان و تقویت سواد بین بزرگسالان و
۵- پایگاهی برا توسعه کودکی و رشد و ارتقای کودکان
از آنجا که شرایط خدمات رسانی در روستا‌ها متفاوت از شهر است لازم است چندین سازمان دیگر با همکاری کتابخانه‌های عمومی روستایی در این زمینه تلاش کنند.
۱- مدرسه ۲- نهضت سوادآموزی ۳- شورای اسلامی روستا‌ها ۴- خانه‌های دهیاری ۵- خانه‌های بهداشت ۶- پایگاه‌های بسیج
کمک به توسعه و توانمندی¬های روستا‌های استان، از کوچ افراد و یا حداقل از کوچ افرادی بدون مهارت به شهر جلوگیری خواهد کرد.
کوهی رستمی، در پایان تأکید کرد که نباید از توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در روستا‌ها به علت شرایط خاص آن‌ها غفلت کرد، هرچند برای رسیدن به اهداف مدنظر شرایط سختی وجود دارد، اما اهمیت این مسئله، تحمل سختی‌ها را توجیه می‌کند، اما با توجه به حضور استاندار خوزستان در این مراسم، چند پیشنهاد نیز برای توسعه کتابخانه‌های روستایی استان دارم:
- در استان ۲۱ روستای بالای ۵ هزار نفر جمعیت، ۸۳ روستای بین ۲ تا ۴ هزار و ۹۹۹ نفر داریم، طی برنامه‌ای چند ساله اعتبار لازم برای ساخت کتابخانه‌ها این روستا‌ها پیش بینی گردد.
- از آنجایی که در استان کتابخانه سیار نداریم، با اختصاص اعتباراتی نسبت به ارائه خدمات به صورت کتابخانه سیار به سایر روستا‌های خدمت فرهنگی و کتابخوانی ارائه نماییم.

احداث و افتتاح کتابخانه در روستای مربچه اقدام فرهنگی ارزنده‌ای است

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در مراسم افتتاح کتابخانه در روستای مربچه رامهرمز ضمن تبریک حلول ماه مبارک رجب، میلاد باسعادت امام محمدباقر (ع) و گرامیداشت ۱۷ اسفندماه، سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌ها در کشور گفت: سال گذشته عملیات احداث این کتابخانه آغاز شد و امروز آن‌ها افتتاح و به اهالی این روستا تقدیم کردیم.

وی احداث و افتتاح این کتابخانه را اقدام فرهنگی ارزنده‌ای دانست و اظهار کرد: در دهستانی که دهستان برگزیده کشوری از نظر دوستدار کتاب به شمار می‌رود و در سال‌های پیاپی مقام‌های کشوری کسب کرده و باشگاه کتابخوانی بسیاری در آن شکل گرفته، ما را بر آن داشت که حتما در مراسم افتتاحیه این کتابخانه حضور پیدا کنم.

شریعتی افزود: روستایی که این چنین خودجوش در مسیر کتابخوانی و مطالعه تلاش کرده است، حتما در آینده شاهد کسب موفقیت توسط اهالی این روستا خواهیم بود و ان شاءالله جوانان این روستا بتوانند در آینده‌ای نزدیک امورات شهر، روستا و کشور به عهده بگیرند.

آگاهی، مهم‌ترین عنصر انسان توسعه یافته است

علی حسین حسین زاده، معاون سیاسی-اجتماعی استاندار خوزستان ضمن تبریک حلول ماه رجب، میلاد امام محمدباقر (ع) بیان داشت: جا دارد در مراسم افتتاح این کتابخانه از پیگیری تمام مسئولان از جمله استاندار، فرماندار شهرستان رامهرمز، نماینده مردم رامهرمز در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل کتابخانه‌های خوزستان که تلاش کردند تا این کتابخانه در این روستا احداث و افتتاح شود، تقدیر و تشکر کنم.

وی در ادامه افزود: در جهان امروز، در مباحث توسعه، اگر تمام امکانات برای توسعه جامعه فراهم باشد، اما انسان توسعه یافته وجود نداشته باشد، توسعه و پیشرفت در این جامعه امکانپذیر نیست.

حسین زاده مهم‌ترین عنصر انسان توسعه یافته را آگاهی دانست و گفت: این عنصر مهم می‌تواند به ما کمک کند انسان توسعه یافته در مسیر‌های پیش روی جهان امروز که پیچیدگی‌ها و پیشرفت تکنولوژی با آن عجین شده است گام بردارد.

این مقام مسئول، انتخاب منصور کوهی رستمی را بعنوان مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان خوزستان را جایی برای امیدواری است و کار‌های بزرگ فرهنگی را در سطح استان آغاز کرده ایم و امیدواریم در سال آتی حتی در روستا‌های بالای یکهزار نفر جمعیت با هماهنگی اداره کل روستایی استانداری خوزستان کتابخانه احداث نماییم.

معاون سیاسی-اجتماعی استاندار خوزستان ابراز امیداواری کرد بتوانیم گام‌های بلند و موثری در راستای توسعه استان برداریم.

علی حسین حسین زاده اذعان داشت: متاسفانه علیرغم امکانات مطلوب برای مطالعه، اما میانگین مطالعه و کتابخوانی در کشور پایین است و باید تلاش کنیم با ایجاد امکانات و گسترش فرهنگ کتابخوانی و مطالعه، زمینه‌ها و بستر آینده‌ای بهتر را برای این ممکلت ایجاد نماییم.

وی در ادامه به فرمایشات حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) درخصوص تاکیدات ایشان بر گسترش مطالعه و کتابخوانی اشاره و بیان کرد: تلاش می‌کنیم زمینه‌های گسترش کتابخوانی و به دنبال آن گسترش دین و اسلام فراهم نماییم.

انتهای پیام/گ

افتتاح کتابخانه روستایی در روستای مربچه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.