سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

کشاورزان میل و رغبتی به بیمه محصولات خود ندارند/ اعتبارات اندک صندوق بیمه جوابگوی بخش کشاورزی نیست


بسیاری از مسئولان بر این باورند که بی‌توجهی دولت به اعتبار اندک صندوق بیمه در برابر حجم بالای خسارات دلیل اصلی کاهش رغبت کشاورزان نسبت به بیمه محصولات است.


 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از تصویب قانون بیمه محصولات کشاورزی، صندوق بیمه به عنوان یکی از روش‌های نوین  مقابله با خطرات فعالیت‌های کشاورزی و ابزار حمایتی به تمامی زیر بخش‌ها کار خود را آغاز کرد.

اگرچه صندوق بیمه محصولات کشاورزی در بخش کشاورزی می‌تواند مشکلات کشاورزان در مراحل کشت تولید و برداشت محصولات ناشی از خشکسالی‌های اخیر و وقوع بلایای طبیعی نظیر سیل،  طوفان، تگرگ و غیره را به حداقل برساند، اما اختصاص اعتبار اندک به صندوق بیمه محصولات کشاورزی جوابگوی حجم گسترده بخش کشاورزی نیست.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که تأخیر در پرداخت غرامت‌ها ناشی از اعتبار پایین صندوق بیمه محصولات کشاورزی و بی توجهی دولت به بخش کشاورزی موجب شده تا کشاورزان تمایل چندانی نسبت به بیمه محصولات خود نداشته باشند و استمرار این روند می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را در این بخش به همراه داشته باشد.

با توجه به آنکه اعتبار صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای سال زراعی آینده ۵۰ درصد افزایش یافته است، اما باز هم این میزان نمی‌تواند مشکلات کشاورزان و بهره برداران بخش را به طور صد در صد مرتفع کند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از دلایل کاهش رغبت کشاورزان به بیمه محصولات و اعتبارات صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای سال جدید با خبر شویم:

کاهش سهم بیمه‌گذاران محصولات گلخانه‌ای در سال زراعی ۹۸-۹۷/ ۲۰ درصد از باغات بارور تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت

محمدعلی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت پوشش بیمه محصولات کشاورزی در سال زراعی جدید اظهار کرد: بر اساس گزارش‌ها بیمه باغات در سال زراعی۹۶-۹۷ به شدت افزایش یافت به طوریکه یک هزار و ۳۷۴ هکتار از باغات و ۶۰ هزار هکتار تنه درختان تحت پوشش بیمه قرار گرفت، ضمن آنکه برای سال زراعی ۹۸-۹۷ اقبال خوبی از بیمه محصولات توسط باغداران صورت گرفته است.

وی افزود: در سال زراعی ۹۶-۹۵ به سبب عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی مبنی بر تأخیر در پرداخت غرامت‌ها اقبال عمومی نسبت به بیمه محصولات کاهش یافته بود که در سال زراعی ۹۷-۹۶ این میزان با بحث‌هایی مبنی بر تهاتر و غیره  از سوی صندوق بیمه جبران شد.

طهماسبی با اشاره به اینکه اقبال عمومی کشاورزان در سال زراعی جدید برای بیمه محصولات و باغات نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود، بیان کرد: از مجموع ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار باغات بارور در کشور پییش‌بینی می‌شود که حدود ۵۰۰ هزار هکتار رقمی بیش از ۲۰ درصد باغات تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره تأثیر افزایش هزینه بیمه در رغبت کشاورزان نسبت به بیمه محصولات و باغات خود بیان کرد: بیمه محصولات کشاورزی به نوعی پوشش ریسک است که می‌تواند در حوادث غیر مترقبه نظیر سیل، زلزله، طوفان، سرمازدگی، گرمازدگی و غیره به کمک کشاورزان بیاید، از این روز وزارت جهاد کشاورزی به دنبال آن است تا صندوق بیمه محصولات دارای اعتبارات ویژه‌ای باشد تا بتواند در مواقعی که کشاورزان دچار خسران می‌شوند از آنها حمایت حداقلی داشته باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه بیمه محصولات کشاورزی از تنوع بسیاری همچون بیمه یک عامل، بیمه چند عامل، الحاقی و غیره برخوردار است از این رو کشاورزان و باغداران بر اساس تجربیات سال‌های گذشته می‌توانند آن را انتخاب کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از کاهش سهم بیمه گلخانه‌داران خبر داد و گفت: برای سال زراعی جدید کاهش سهم بیمه گذار در خصوص محصولات گلخانه‌ای نوید خوشی است چرا که به درصد قابل توجهی حق بیمه گذار کاهش پیدا کرده است، ضمن آنکه صندوق بیمه برای گلخانه‌دارانی که از روش‌های جدید سازه و غیره استفاده می‌کنند امتیازات ویژه‌ای قایل شده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: با توجه به اهمیت بالای تولید محصولات کشاورزی و باغی در امنیت غذایی کشور از دولت و مجلس انتظار می‌رود که اعتبارات ویژه‌ای به صندوق بیمه محصولات کشاورزی اختصاص دهد تا این صندوق بتواند در موقع بروز حوادث به کمک کشاورزان بیاید.


بیشتر بخوانید: کشاورزان نسبت به بیمه محصولات کشاورزی دلسرد شدند/ صندوق بیمه راه به جایی نبرد 


بی‌توجهی دولت به کشاورزی عامل اصلی کاهش رغبت کشاورزان به بیمه محصولات / تأخیر در پرداخت خسارت وارده از سوی دولت کشاورزان را ناامید کرد

مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کشاورزان میل و رغبتی نسبت به بیمه محصولات خود ندارند، اظهار کرد: عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی طی سال‌های قبل موجب شده سطح بیمه محصولات کشاورزی همه ساله نسبت به سال‌های گذشته کاهش یابد که علت آن را باید در کم لطفی دولت به بخش کشاورزی و تأخیر در پرداخت سهم خسارت وارده به صندوق بیمه محصولات کشاورزی جستجو کرد.

وی افزود: طبق قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه ۷۵ درصد حق بیمه توسط دولت و مابقی از سوی کشاورز پرداخت می‌شد در حالیکه در قانون برنامه ششم توسعه که هم اکنون در حال اجرا است، سهم دولت به ۵۵ درصد کاهش و در مقابل سهم کشاورز به ۴۵ درصد افزایش یافته است که همین موضوع موجب شده تا کشاورزان نسبت به بیمه محصولات و باغات و مزارع خود دلسرد شوند.

اسدی با انتقاد از تأخیر فراوان در پرداخت غرامت محصولات کشاورزی به کشاورزان بیان کرد: طی سال‌های قبل صندوق بیمه محصولات کشاورزی به سبب کم لطفی دولت به این بخش نتوانسته به تعهدات خود عمل کند که در نتیجه این امر اعتبار صندوق بیمه نزد کشاورزان را مخدوش کرده است.

به گفته این مقام مسئول در سه چهار اخیر بی توجهی دولت به انجام تعهدات در برابر صندوق بیمه محصولات کشاورزی به شدت پررنگ شده و عواقب بسیار خطرناکی را در بخش به همراه داشته است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به اینکه سطح بیمه کشاورزان تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است، افزود: این در حالی است که در گذشته ۸۰ تا ۸۵ درصد سطوح توسط کشاورزان بیمه می‌شد که به مرور به سبب بی توجهی دولت و تأخیر در پرداخت غرامت‌ها و واریز مبلغ ناچیز مطالبات موجب شد تا کشاورزان تمایلی به بیمه محصولات خود نداشته باشند.

وی ادامه داد: اگرچه برای سال زراعی جدید آمار و ارقامی دقیقی در خصوص سطح بیمه محصولات نمی‌توان اعلام کرد، اما آنچه که مسلم است کشاورزان به سبب افزایش حق بیمه، تأخیر در پرداخت غرامت‌ها و پرداخت غرامت ناچیز در برابر خسارت وارده ناامیدی کشاورزان را به شدت افزایش داده است و همین امر موجب شده تا کشاورزان میل و رغبت چندانی به بیمه محصولات نداشته باشند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به اینکه تلاش صندوق بیمه برای اعتمادسازی کشاورزان بی نتیجه مانده است، بیان کرد: دولت به بخش کشاورزی توجه چندانی نسبت به سایر بخش‌ها همچون صنعت، خودرو و غیره نداشته که یکی از مهم‌ترین نمود‌های این بی‌توجهی را می‌توان در صندوق بیمه محصولات کشاورزی مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: اگر مسئولان دولتی به بخش کشاورزی به عنوان تأمین کننده امنیت غذایی کشور توجه چندانی نداشته باشند، بی شک عواقب جبران ناپذیری به بخش تولید و در نهایت امنیت غذایی کشور وارد خواهد شد.

 افزایش ۵۰ درصدی اعتبار بیمه محصولات کشاورزی در سال زراعی ۹۸– ۹۷/ میزان اعتبارات صندوق بیمه جوابگوی بخش کشاورزی نیست

عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش اعتبار بیمه محصولات کشاورزی در سال زراعی جدید خبر داد و گفت: با توجه به پیگیری و تلاش‌های صورت گرفته اعتبار بیمه محصولات کشاورزی در سال زراعی ۹۸-۹۷ با افزایش ۵۰ درصدی به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده که این میزان بودجه در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس به تصویب رسیده است.

وی با انتقاد از اعتبار پایین صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سال‌های گذشته افزود: همه ساله اعتبار تخصیص یافته به صندوق بیمه محصولات کشاورزی عدد قابل ملاحظه‌ای نبود به طوریکه کفاف پوشش غرامت بیمه محصولات کشاورزی را نمی‌داد و امسال در لایحه بودجه با تلاش‌های صورت گرفته این رقم ۵۰ درصد افزایش یافته است که این میزان در پرداخت مطالبات و غرامت کشاورزان در سال آینده تأثیر بسزایی خواهد داشت.

پاپی‌زاده ادامه داد: امسال در لایحه بودجه دولت یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار صندوق بیمه محصولات کشاورزی به صورت نقدی تخصیص یافته است که با این وجود انتظار می‌رود در سال ۹۸ این میزان اعتبار از سوی خزانه کشور به طور صددرصد در اختیار صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اعتبار یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی صندوق بیمه جوابگوی بخش کشاورزی با این حجم گستردگی نیست، بیان کرد: اگرچه صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای پرداخت به موقع و صددرصد بیمه کشاورزان نیاز به رقم بیشتری دارد، اما به طور کلی با افزایش ۵۰ درصد اعتبارات در سال ۹۸ نسبت به سال‌های قبل وضعیت کمی مساعد‌تر خواهد بود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کشاورزی در ایران حالت سنتی و نیمه سنتی خود را همچنان حفظ کرده است، افزود: بخش کشاورزی به سبب قرار گرفتن در شرایط طبیعی بیشترین ریسک را بر خلاف بسیاری از فعالیت‌ها همچون صنعت و خدمات داراست چرا که بخش‌های صنعت و خدمات تحت عوامل کنترل شده‌ای به تولید ادامه می‌دهد درحالیکه بخش کشاورزی به طور مداوم دستخوش عواملی همچون سیل، تگرگ، سرمازدگی، گرمازدگی و ... است.

وی ادامه داد: در قانون افزایش بهره‌وری برنامه پنجم توسعه به صراحت تأکید شده که دولت باید ۵۰ درصد محصولات کشاورزی را تحت بستر بیمه محصولات کشاورزی پوشش دهد که متأسفانه این اتفاق نیفتاده است و تنها محصولات اساسی نظیر گندم، جو، ذرت، دانه‌های روغنی و عموما غلات تحت پوشش بیمه محصولات هستند که به دلیل اختصاص اعتبارات اندک به صندوق بیمه، پرداخت خسارت به این محصولات در صورت بروز حوادث دچار مشکلات متعددی می‌شود.

پاپی زاده با اشاره به اینکه تزریق یارانه به بخش بیمه بهترین حمایت از کشاورزان به شمار می‌رود، اظهار کرد: دولت برای حمایت از بخش کشاورزی یارانه‌ای به این بخش اضافه می‌کند، در حالیکه بهترین راه برای تزریق یارانه به بخش بحث بیمه است که اگر دولت به صورت هدفمند بخشی از هزینه‌های بیمه را کاهش دهد، تمامی بهره برداران باغات و مزارع خود را در برابر خسارت احتمالی بیمه می‌کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: متأسفانه دولت به سبب مشکلات مالی هیچگاه نتوانسته رضایت مندی کامل کشاورزان در خصوص عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی را جلب کند که از این رو انتظار می‌رود با افزایش اعتبارات و توجه بیشتر به بخش کشاورزی، تمایل کشاورزان نسبت به بیمه محصولات کشاورزی افزایش یابد.

انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
مهدی
۲۱:۱۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
من متشکرم ازصندوق بیمه خوبه میخواستم سوال کنم که سال ۹۸ایاگندم بیمه خواهد شد یانه
علی
۱۵:۰۴ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
سلام،

دریکسال،من بیمه کردم،چندوقت پولم پیش،بیمه بووووود
چقدر،روی پولم دادند؟؟؟؟؟
10هزارتومان،آقازاده ها10هزاااااارتومان
چرا؟چرا؟چرا؟
کو،،،مدیریت،کجاست
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۸ فروردين ۱۳۹۸
وقتی برف وسرما یا سیل بیاد با یه مقدار پول کجا ی زخم دل کشاورز میشه زد
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۸ فروردين ۱۳۹۸
ممنون از تلاش شما،بنده هم یکی از کارشناسان صندوق هستم، باید گفت که صندوق بیمه علاوه بر بی مهری به کشاورزان، از انجام ابتدایی ترین کارها برای پرسنل و کارگزاران خود نیز دریغ می کند، که کارشکنی در تعيين تکلیف کارگزاران که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده از آن جمله است،این کارشناسان در بدترین شرایط در حال خدمت هستند،در حالی که از یک بیمه ساده تامین اجتماعی محروم هستند.
ناشناس
۱۵:۱۵ ۰۸ فروردين ۱۳۹۸
با سلام.بنده دو هکتار گندم آبی رو با مبلغ ۱۲۰ هزار تومان بیمه کردم.متاسفانه در اثر افت محصول بنده از بین رفت بطوریکه میزان برداشت نتوانست هزینه برداشت را جبران نماید.جالب اینکه پس از شش ماه از اطلاع وضعیت مزرعه به صندوق بیمه مبلغ ۴۵۰ هزار تومان بابت خسارت به بنده داده شده است.حال سوال بنده اینست که با چه امیدی کشاورز محصول خود را بیمه تماید؟
.
۱۳:۲۹ ۰۸ فروردين ۱۳۹۸
بنده نیز یکی از کارگزاران بیمه کشاورزی هستم. متاسفانه صندوق بیمه کشاورزی طی سال های اخیر با سیاستی که در پیش گرفته موجود نارضایت کشاورزان و حتی نیروهای کارشناس خودش شده و بنده و همکاران بنده که اول شخص در ارتباط با کشاورز هستیم روز به روز شاهد ناملایمات این صندوق هستیم.
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۸ فروردين ۱۳۹۸
عجب
محمد
۱۰:۲۹ ۰۸ فروردين ۱۳۹۸
سلام ، ممنون از گزارش خوبتون.
من یکی از کارگزاران بیمه کشاورزی هستم، کمبود اعتبارات و عدم حمایت از صندوق بیمه کشاورزی موجبات دلسردی فراوانی هم در بین کشاورزان هم در بین کارگزاران بیمه گر و ارزیاب خسارت بیمه کشاورزی ایجاد کرده ، متاسفانه مجموعه مهم بیمه کشاورزی با این حجم از اهمیت و تاثیرگذاری در اقتصاد کشاورزی سال هاست با بی مهری مواجه شده است . در سال های اخیر صندوق بیمه کشاورزی به شدت با سیاست های اتقباضی که در پیش گرفته است باعث ضعیف شدن سفره خانواده کارگزاران بیمه کشاورزی و به تبع کشاورزان زحمتکش شده است. کشوری که تولید ندارد هیچ ندارد.....
ابوالفضل
۰۹:۵۰ ۰۸ فروردين ۱۳۹۸
سلام ممنون از گزارشتون واقعا بجا بود. کشاورزی ریسک بالایی داره از اونطرف هم بیمه ضعیفه و جوابگو نیست.
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۸ فروردين ۱۳۹۸
اقایان این موسسه بیمه نبو د