سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر همایش و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح کرد؛

MRI، دقیق‌ترین روش تشخیص بیماری‌های پروستات/ مزایای تصویر برداری MRI در مقایسه با سونوگرافی ترانس رکتال

غفوری گفت: امروزه ما به کمک تصویربرداری MRI می‌توانیم بیماری‌های خوش خیم و بد خیم پروستات را زودتر از قبل تشخیص دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مهیار غفوری دبیر همایش و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در کنفرانس یک روزه تازه‌های سونوگرافی و اقتصاد رادیولوژی که صبح امروز در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران درباره بیماری‌های پروستات اظهار کرد: بیماری‌های خوش خیم و بد خیم پروستات در بین مردان بسیار شایع است، در گذشته سونوگرافی ترانس رکتال دقیق‌ترین شیوه تشخیص بیماری‌های خوش خیم و بدخیم پروستات بود، اما امروزه MRI دقیق‌ترین روش تشخیص این عوارض است به گونه‌ای که متخصصان اورولوژی هم برای تشخیص این بیماری‌ها MRI را درخواست می‌کنند.

وی بیان کرد: MRI دقت و کیفیتی بالا دارد، بنابراین این روش تصویر برداری ضایعات پروستات را به خوبی نشان می‌دهد.

چگونه بیماری‌های خوش‌خیم پروستات را از عوارض بدخیم جدا کنیم؟

وی افزود: در MRI پروستات معیاری به نام PI-RADF وجود دارد که این معیار عددی بین یک تا پنج را به خود اختصاص می‌دهد به گونه‌ای که برای بیماری‌های خوش خیم پروستات این عدد نزدیک به یک و برای عوارض بدخیم نزدیک به پنج است.

غفوری تاکید کرد: اگر PI-RADF بین چهار تا پنج باشد ما بیوپسی (نمونه برداری) را انجام می‌دهیم که در گذشته ما به کمک بیوپسی سیستماتیک ضایعه را مشخص می‌کردیم، ولی اکنون به شکل مستقیم از ضایعه بیوپسی می‌کند به گونه‌ای که تصویر MRI را وارد سونوگرافی پیوژن می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ما امروزه سونوگرافی را با MRI منطبق می‌کنیم بنابراین تعداد بیوپسی کاهش پیدا می‌کند و درد، خونریزی و عفونت بیمار هم کمتر می‌شود از سوی دیگر قدرت تشخیص افزایش پیدا می‌کند بنابراین سرطان پروستات زودتر تشخیص داده می‌شود.

هزینه سنگین تجهیزات وارداتی در حوزه رادیولوژی

همچنین جلال جلال‌شکوهی رئیس انجمن رادیولوژی ایران هم در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران درباره معضلات فعلی رادیولوژیست‌ها در کشور اظهار کرد: متاسفانه ما امروزه به تکنولوژی فیلم رادیولوژی با هوش مصنوعی (AI) برای تشخیص برخی بیماری‌ها در کشور مجهز نشده ایم.

وی بین کرد: رادیولوژیست‌ها امروزه در کشور در زمینه تشخیص بیماری‌ها با مشکلاتی مواجه هستند همچنین تجهیزات وارد شده در رشته رادیولوژی هم گران قیمت هستند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.