سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

صنعت اجاره‌ در بخش هوایی گره‌گشاست/ ورود سه فروند هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی کشور

عمر هواپیما‌های کشور هم اکنون بالای ۲۵ سال است و باید با ورود ناوگان هوایی جدید و یا اجاره هواپیما‌ میانگین عمر ناوگان را کاهش داد.

به گزارش خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت هوایی ایران به عنوان مهمترین صنعت حمل و نقل کشور همزمان با اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا دچار مشکلات زیادی در بخش قطعات هواپیما و خرید ناوگان هوایی شد. پس از لغو کوتاه مدت برخی از تحریم‌ها، شرکت‌های ایرانی موفق شدند که تجهیز قطعات بیش از ۲۰ فروند هواپیمای خود را عملیاتی کنند تا در مسیر‌های داخلی و بین‌المللی پرواز کنند. یکی از این شرکت‌ها، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بود که توانست ۱۳ هواپیمای‌ای تی آر را برای پرواز در مسیر‌های کوتاه وارد کشور کند.

هم اکنون عمر میانگین ناوگان هوایی ایران به ۲۶ سال رسیده این در حالی است که در بخش بین‌المللی تمام هواپیما‌های بالای ۲۰ سال جزو ناوگان فرسوده محسوب شده و باید از رده خارج شوند، اما شرکت‌های ایرانی با تحمل مشکلات و هزینه‌های بسیار زیاد سعی کرده‌اند ناوگان هوایی کشور را سر پا نگه دارند.

 ورود سه فروند ناوگان جدید ایرباس به شبکه حمل ونقل هوایی

همزمان با سالگرد ۵۷ سالگی تاسیس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، این شرکت توانست سه فروند هواپیمای ایر باس ۳۱۹ را به ناوگان هوایی ایران ایر الحاق کند.

در همین رابطه فرزانه شرفبافی مدیر عامل ایران ایر اعلام کرد که پس از امضای برجام اداره خزانه داری آمریکا مجوز فروش ایر باس، بوئینگ و‌ ای تی آر را صادر کرد و مقرر شده بود ۲۰ فروند‌ ای تی آر، ۸۰ فروند بوئینگ، ۱۰۰ فروند ایر باس را ۱۰ سال دیگر تحویل هما دهند.

وی افزود: در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ سه فروند ایرباس و تا پایان ۲۰۱۷ هم ۸ فروند‌ ای تی آر تحویل گرفتیم، اما همزمان با خروج یک جانبه آمریکا از برجام، اداره خزانه‌داری به هر سه شرکت اعلام کرد مجوز شما باطل شده و تنها می‌توانید برای خدمات پس از فروش درخواست مجوز دهید.

شرفبافی توضیح داد: شرکت‌های هواپیمایی ایران به ویژه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با شرایط بسیار پیچیده توانستند با موفقیت پرواز داشته باشند.


بیشتر بخوانید:صدور ۲۱ هزار مجوز پرواز نوروزی داخلی و خارجی/ ۱۵۱۰ پرواز فوق العاده تاکنون


وی اظهار کرد: هم اکنون نه تنها شرکت هواپیمایی ایران ایر بلکه بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی خصوصی برنامه‌ریزی‌های لازم را برای نوسازی و یا ساخت قطعات هواپیما انجام می‌دهند، زیرا ما از تحریم‌های گذشته تجربه‌های بسیار خوبی داریم و امیدواریم در این دوران هم بتوانیم مشکل ناوگان را بر طرف کنیم.

همچنین چندی پیش عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور اعلام کرد: سال آینده باید با قدرت بیشتری صنعت هوایی را پیش ببریم تا دشمنان مجبور شوند برای ایران سر تعظیم فرو بیاورند.

وی افزود: هدف اولیه دشمنان، صنعت هوایی بوده، اما ما با قدرت بیشتری توانستیم این صنعت را سر پا نگهداریم البته این یک کار بسیار سخت و دشوار بود و ادامه این مسیر نیاز به فداکاری بیشتری دارد.

عابدزاده گفت: هم اکنون در حوزه تعمیرات و ساخت قطعات هواپیما به خود کفایی رسیده‌ایم به طور مثال در ساخت لاستیک هواپیما یک آیتم بسیار پیچیده و مهم است ما توانستیم با استفاده از تکنولوژی‌های داخلی و نیرو‌های متخصص به خودکفایی در این بخش برسیم.

وی تاکید کرد: امسال به گفته بسیاری از سیاستمداران سال سخت و دشواری خواهد بود، اما ما با توجه به تجربه‌های ارزشمندی که در این حوزه داشته‌ایم با سربلندی این سال را طی خواهیم کرد.

سن هواپیما‌های جدید باید زیر ۱۰ سال باشد

در همین رابطه مجید کیان‌پور عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه بیشتر از ۵۰ درصد ناوگان هوایی کشور فرسوده است گفت: برای داشتن صنعت هوانوردی مناسب باید سن ناوگان هوایی کشور را کاهش دهیم.

وی افزود: هم اکنون عمر ناوگان هوایی کشور بیش از ۲۳ سال است که این میزان سن در دنیا بسیار بالا است و حداکثر هواپیما‌ها باید ۱۰ تا ۱۲ سال عمر مفید داشته باشند.

کیان‌پور گفت: شرکت‌های هواپیمایی که اقدام به واردات هواپیما می‌کنند باید در نظر داشته باشند که هواپیما‌های با بیش از ۲۰ سال وارد نکنند، زیرا که ورود این هواپیما‌ها برای ما بسیار هزینه آور است.

وی توضیح داد: باید سعی شود که از هواپیما‌هایی با عمر مفید ۱۰ تا ۱۲ سال استفاده شود و شرکت‌های خصوصی به جای خرید هواپیما از صنعت اجاره داری در این بخش استفاده کنند.

کیان پور با بیان اینکه هم اکنون ۲۶۰ فروند ناوگان هوایی در کشور وجود دارد گفت: از این میزان ناوگان تنها ۱۵۰ فروند هواپیما فعال است و مابقی هواپیما‌ها زمین‌گیر و فرسوده هستند که در چنین شرایطی با کمبود قطعات آن‌ها روبرو هستیم بنابراین ضروری است که به جای خرید هواپیما از صنعت اجاره داری در این بخش استفاده شود.

همچنین در این رابطه مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هوایی اعلام کرده است شرکت‌های هواپیمایی در تلاش هستند که کمبود ناوگان هوایی موجود را بر طرف کنند و با توجه به آنکه در ایام نوروز هستیم این شرکت‌ها از حداکثر ظرفیت خود استفاده می‌کنند.

سامانی اظهار کرد: آمریکا نهایت تلاش خود را برای تهدید ناوگان هوایی در پیش گرفته است و شرکت‌های هواپیمایی برنامه‌ای برای دور زدن تحریم‌های آمریکا دارند، اما به دلایل امینتی نمی‌توانیم اطلاعات لازم را اعلام کنیم.

بر اساس برآورد‌های رسمی وزارت راه و شهرسازی، ناوگان هوایی کشور طی ۱۰ سال پیش رو به ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز دارد به طوری که ورود ۱۶ فروند هواپیما منجر به حل مسئله هواپیمایی نشده و همچنان نیازمندی‌هایی در این زمینه وجود دارد.

 همکاری با وزارت دفاع و ارتش برای نوسازی ناوگان هوایی کشور

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه نوسازی ناوگان هوایی کشور باید با مدیریت شرکت های حمل و نقل هوایی انجام شود گفت: شرکت های هواپیمایی باید در تامین قطعات و تامین اقلام مورد نیاز بخش هوایی با متخصصان داخلی همکاری لازم را انجام دهند.

وی افزود: شرکت های هواپیمایی ظرف مدت سه ماه آینده و با مدیریت صحیح، برنامه های کافی برای واردات و همچنین نوسازی ناوگان هوایی دارند.

بدری اظهار کرد: وزارت راه وشهرسازی و سازمان هواپیمایی همکاری های لازم با وزارت دفاع و ارتش برای تامین و نوسازی ناوگان هواپیمایی را در دستور کار خود قرار داده اند.

به گفته بسیاری از کارشناسان صنعت هوایی از آنجا که بیشتر قطعات هواپیما توسط شرکت‌های آمریکایی ساخته می‌شود نمی‌توان با اجرای سازوکار مالی ایران و اروپا شاهد فروش قطعات، تجهیزات و ناوگان نو به ایران باشیم و دولت باید از توان نیرو‌های متخصص داخلی خود استفاده کند، چراکه نیرو‌های متخصص تا به امروز در بسیاری از بخش‌ها از جمله ساخت برخی از قطعات هواپیما به خود کفایی رسیده‌اند بنابراین باید به جای اقدام به خرید هواپیما‌ها بتوانیم به خود کفایی نیرو‌های متخصص اعتماد کنیم و از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
اینهمه هواپیمای باری هرکولس و آنتونف داریم خب همینا رو تغییر کاربری بدن مسافری اش کنن
الان دهها سالم هست که دارن پرواز میکنن و سانحه هم ندادن
فقط مصرفشون زیاده که اونم نفت از خودمونه و مشکلی نیست
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
البته اين هواپيماها تكون و صداشون زياده و مردم عذاب ميكش ولي بهرحال بهتر از اينه كه ساعتها تو اتوبوس و قطار علاف بشن
ناشناس
۲۲:۵۸ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
میدونید چرا ترکیه ایی ها ایرباس خریداری نمیکنن . ؟؟؟؟
یزدان نورانی
۱۶:۵۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
هواپیمای قاهر 313 و صاعقه وآذرخش و کوثر(جنگنده) و شفق و تذرو را برابر خبرها ایران ساخته لازمه یک یا علی گفته بشه و هواپیمای مسافر بری هم ساخته بشه و اینجوری صفر تا صدش در داخله و نیاز به متخصص و تعمییر کار قطعه از خارج نداریم به قول معروف هزینه از این جیب به اون جیب خواهد بود تا راه برای تولید هموار شود انشا الله
محمد
۲۱:۰۸ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
با توجه به تجربه تلخ هواپیمای مسافری ایران 140 این کار باید با احتیاط صورت گیرد و اگر هم هواپیمای با مقاصد تجاری ساخته شود باید 10 سال فقط برای حمل بار استفاده شود
ده هشتادی
۱۶:۴۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
ما باید به خودمون اتکا کنیم و در این زمینه سرمایه گذاذری بشه ایشالله خودمون می سازیم
عباس
۱۳:۳۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
بهترین راه این است که به جای بستن قرارداد با چندین شرکت یک قرار داد بزرگ با یک شرکت بسته شود که پیشنهاد ی که به آن شرکت می شود آن چنان چشم گیر باشد که آن شرکت حاضر به رد آن نباشد
محسن
۱۳:۳۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
از کشوری که ماهواره به فضا میفرسته واتم درس میکنه بعیده که نتونه هواپیما درس کنه همون داشمندانی که انرژی اتمی رو درس کردن درایران بسیارند که هواپیماهم بسازند.نهایتا چن سال طول می کشه ولی میشه ساخت یا کپی کرد.واجاره نکرد
aziz
۱۱:۰۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
اینکه ما بیام درکشورهائی که باهاشون مناسبات سیاسیو الی غیر داریم واین در آن کشورها شرکت هواپیمائی تاسیس بکنیم نیاز به هزینه ها سنگین داره اگر امریکا از برجام خارج نمیشد الان ما باید حداقل یک سوم هواپیماهائی که درخواست خرید داشتیم وارد کشور میکردیم این فکر خوبیه ولی باید درموردش افراد متخصص که در راس کار هستن نظر بدن
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
برجام هم بود به ماهواپیما نمیدادند
ثانیا کو خلبان و متخصص هواپیماهای مدرن
ثالثا کو عرض باند و زیرسازیهای مناسب هواپیماهای پهن پیکر جدید
رابعا
کو مهندس ومتخصص هواپیماهای جدید و آموزش در مورد این دسته از هواپیماهای جدید.
صنعت به متخصص نیاز داره و باید بهه متخصصین احترام وتوجه کرد و باشعار ووعده دادن و برجام برجام کردن هیچ مشکلی حل نمیشه.
نمیگم متخصص نداریم عرض بنده توجه واحترام به متخصصین و نگاه حرفه ای به صنعت هست.
حسین
۱۰:۵۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
کی تا حالا اجاره هم شده " صنعت " ؟ صنعت اجاره یعنی چه ؟
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
صنعت هوانوردی رو سر وجستجوکنی متوجه جواب سوالتون میشید.
علیم
۰۹:۵۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
چرا از تاسیس شرکت هواپیمایی در کشورهای دوست وخرید هواپیما و بکار گیری آن در داخل استفاده نمی کنند
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
شاید ، اقدامات موثّرتر هم انجام شده باشد ولی علنی کردن آن به مصلحت نباشد!
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
شرط خرید 10 سال عمر مفید برای هواپیما یعنی اسقاط !
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
مشكل اصلي گروني
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
مشكل اصلي مملكت گروني بليط هواپيماهاس كه اونم ربطي به تحريم نداره چون كلا لوازم هواپيما گرونه به نظر من دولت باس سنگاشا با شركتاي هواپيمايي وا بكنه و بهشون بگه اولويت مملكت حمل مسافره و نه بار و باس قسمت بار رو تعطيل كنن و به جاش ظرفيت مسافر تو هر هواپيما رو دو برابر كنن تا مردم تند تند با هواپيما برن و بيان و اينقدر عمر گرانبهاشون تو را تلف نشه
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
تو ، یه نابغه ای!!!!
ناشناس
۲۲:۰۹ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
گفتيد نابغه است واقعا بجا گفتيد بايد مجسمه اش در نزديك ترين فرودگاه زادگاهش كار گذاشته شود
ناشناس
۲۲:۴۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
خیلی نابغه ای والا، دمت گرم، ایولا.