سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقاد شورای حقوق بشر سازمان ملل از عربستان سعودی

دیپلمات‌ها و فعالان حقوق بشر گفتند کشور‌های اروپایی این هفته از عربستان می‌خواهند فعالان بازداشتی را آزاد و با تحقیقات سازمان ملل در خصوص قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی همکاری کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم استفنی نب‌های نوشت، دیپلمات‌ها و فعالان حقوق بشر گفتند کشور‌های اروپایی این هفته از عربستان سعودی می‌خواهند فعالان بازداشتی را آزاد و با تحقیقات سازمان ملل در خصوص قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی همکاری کند.

این نخستین مورد انتقاد از عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل است.

بیانیه مشترکی که قرار است روز پنجشنبه در این باره خوانده شود در بحبوحه نگرانی فزاینده در خصوص وضعیت بازداشتی‌ها در داخل عربستان منتشر می‌شود که از سوی شورای حقوق بشر به عنوان فعال حقوق زنان شناخته شده اند.

بر اساس گزارش ها، دادستان عمومی عربستان در حال آماده سازی برای محاکمه این فعالان است.

ایسلند این ابتکار را رهبری کرده است و توانست حمایت کشور‌های اروپایی را نیز از آن جلب کند.

این کشور احتمالا توانسته حمایت کشور‌هایی از دیگر مناطق جهان را هم از بیانیه انتقادی از عربستان سعودی که خود یکی از ۴۷ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل است، جلب کند. فعالان حقوق بشر از این اقدام استقبال کردند.

ایسلند سال گذشته برای نخستین بار در شورای حقوق بشر صاحب کرسی شد.

این کشور جایگزین آمریکا در این شورا شد که پیشتر به علت آنچه که پیشداوری علیه اسرائیل خوانده بود از آن خارج شده بود.

دیدبان حقوق بشر ضمن استقبال از این بیانیه که نخستین انتقاد جمعی شورای حقوق بشر از عربستان سعودی است، اعلام کرد اعضای شورای حقوق بشر باید از عربستان بخواهند با تحقیقات در خصوص پرونده قتل خاشقجی همکاری کند، دست از هدف قرار دادن فعالان حقوق، روزنامه نگاران و منتقدان بردارد و کسانی را که به اشتباه بازداشت شده اند، آزاد کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.