سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تامین مالی ۶ هزار میلیارد تومانی برای ساخت راه آهن قزوین رشت/ انعقاد تفاهم نامه با منطقه آزاد برای اتصال ریل به بندر کاسپین

خادمی گفت: فردا با حضور رئیس جمهور، پروژه ریلی قزوین- رشت به بهره برداری می‌رسد و به صورت همزمان عملیات مسافرگیری آن هم آغاز می‌شود.
به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  خیر‌الله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه راه آهن قزوین رشت به عنوان یک ابر پروژه عمرانی به شمار می‌رود، گفت: احداث و بهره برداری از این راه آهن نقش بسیار موثری در شبکه حمل و نقلی کشور دارد و این پروژه دسترنج متخصصان و کارگران عمرانی کشور است.

خادمی گفت: این پروژه به عنوان زیبا‌ترین کار مهندسی در کشور به شمار می‌رود که توسط مهندسان و پیمانکاران ایرانی ساخته شده و می‌تواند یک پروژه قابل ارائه برای صدور خدمات مهندسی باشد.

وی با اشاره به اینکه در ساخت این پروژه توجه به زیر ساخت‌های حمل و نقلی توجه بسیار زیادی شده است گفت: علی رغم تمامی مشکلات و مسائل مالی و همچنین تحریم‌های سخت این پروژه متوقف نشده و پروژه‌های ریلی با اولویت بسیار زیادی ساخته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال اجرا است، گفت: این میزان خط ریلی برای ۳۲ طرح عمرانی است که از این میزان ۱۶۴ کیلومتر مربوط به راه آهن قزوین_رشت است که این خود یکی از موثرترین پروژه‌های عمرانی کشور به شمار می رود.

وی توضیح داد: در دولت یازدهم و دوازدهم برنامه ریزی برای ساخت پروژه‌های اولویت دار انجام شد و شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور ساخت آن‌ها را  تسریع کرد.

خادمی ادامه داد: اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی از مهمترین این اولویت‌ها بوده است. ما اتصال ۵ مرکز استان را به سمت افغانستان تکمیل کردیم که هم اکنون ۹۷۵ کیلومتر کار ریل گذاری به اتمام رسیده، اما کار رو سازی آن انجام نشده که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۳ الی ۴ سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: راه آهن اردبیل به میانه با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی، راه آهن چابهار- سرخس، راه آهن همدان- سنندج، راه آهن چهار محال بختیاری- شهر کرد و راه آهن درود- خرم آباد با پیشرفت فیزیکی ۴۶ درصدی از مهمترین مراکزی است که باید به شبکه ریلی متصل شود.

وی گفت: چابهار به طول ۶۲۰ کیلومتر طولانی‌ترین و موثر‌ترین شبکه ریلی است که باید ساخته شود.

خادمی با بیان اینکه ۳ مرکز استان طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ به شبکه ریلی متصل شده‌اند گفت: ساخت راه آهن قزوین- رشت از لحاظ اقتصادی اجتماعی بسیار تاثیر گذار است که فردا ۱۵ اسفند ماه با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: فردا این پروژه با حضور ۵ وزیر از کشور‌های همسایه به بهره برداری می‌رسد و حضور مهمانان خارجی نشان دهنده اهمیت این پروژه است.

وی با بیان اینکه راه آهن قزوین رشت یک بخش سخت و مشکل دار کریدور شمال جنوب به شمار می‌رود، افزود: این کریدور از بندر عباس شروع می‌شد، ولی به دلیل سخت و دشوار بودن مسیر به سمت شمال تکمیل نشده بود، اما با همت متخصصان و مهندسان ایرانی قسمت دشوار این کریدور فردا به بهره برداری می‌رسد و از طریق این راه آهن به آستارا و سپس به آذربایجان و بعد از آن به روسیه و اروپا متصل می‌شویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بار‌ها و کالا‌هایی که از سمت جنوب کشور، خلیج فارس، عمان و اقیانوس هند به صورت ترکیبی جا به جا می‌شدند در طول مدت ۳۶ روز به دست صاحبان کالا می‌رسید، اما با ساخت و تکمیل این کریدور و راه آهن میزان جا به جایی کالا‌ها به ۱۶ روز کاهش می یابد.

خادمی گفت: از لحاظ قیمت هم جا به جایی کالا‌ها و بار از طریق ریل ۳۵ درصد ارزانتر می‌شود.

وی افزود: ۴۰ میلیون تن بار سالانه از هند، روسیه و اروپا جا به جا می‌شود و اگر بتوانیم ۱۰ میلیون تن بار را جذب کنیم می‌توانیم هزینه‌های ساخت این پروژه را تامین کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به دلیل آنکه محل عبور این پروژه کوه‌های البرز است، گفت: از لحاظ زمین شناسی ساخت این پروژه پیچیدگی‌های خاصی داشته و همچنین از کنار دهلیز و رودخانه سپید رود عبور می‌کرد و به همین دلایل ساخت این پروژه به عنوان پروژه ملی به شمار می‌رود.

وی گفت: در این پروژه ۲۵ کیلومتر تونل و گالری و ۹ کیلومتر پل ساخته شده و ۲۲ میلیون متر مکعب که برابر با بزرگ‌ترین سد خاکی کشور است خاک برداری انجام شده است.

خادمی میزان ارزش ریالی این پروژه را ۱۸۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ارزش ریالی روز این پروژه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است و حدود ۱۱ سال ساخت این پروژه به طول انجامیده، اما در ساخت این پروژه از هیچ کارشناس و مشاور خارجی استفاده نشده و تمامی ۱۱ پیمانکاران آن ایرانی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ایران به عنوان یکی از شهر‌های تاریخی دنیا دارای مزیت‌های تاریخی بسیار زیادی بوده و در مسیر ترانزیتی بسیاری از کشور‌ها قرار دارد بنابراین برای جلوگیری از ورود کریدور‌های رقیب باید این کریدور را به اتمام برسانیم.

وی گفت: باید از مزیت‌های ایران در تمام بخش‌ها استفاده کنیم تا کریدور‌های رقیب نتوانند از این فرصت استفاده کنند.

خادمی افزود: کریدور شمال جنوب کوتاه‌ترین ارزان‌ترین و بهترین کریدور برای حمل و نقل است و بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل امنیت بالا و ارزان بودن قیمت آن از این کریدور استفاده می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از چالش‌های عمده کشور در بخش حمل و نقلی هزینه بالای آن است گفت: ۸۵ درصد از کالا‌ها و حتی کالا‌هایی که در بنادر جنوبی کشور تخلیه می‌شوند از طریق جاده جا به جا می‌شوند این در حالی است که در هیج جای دنیا کالا‌ها از طریق جاده جا به جا نمی‌شود.

وی گفت: ما حتی سوبسید بخش ریلی را پرداخت می‌کنیم، اما کالا‌ها از طریق جاده جا به جا می‌شود و این یک زیان بسیار زیادی برای کشور به همراه دارد و باید برای رونق ترانزیت کشور بخش ریلی را توسعه دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی از ایجاد خط جدید تبریز خبر داد و گفت: خط ریلی موجود در تبریز بسیار طولانی است و ما در خط جدید ریلی کوه‌های البرز را دور زده‌ایم و همین امر باعث کاهش مدت زمان سفر شده و از سوی دیگر خط جدید میانه- استان آباد تبریز را دو خطه کرده ایم.

وی افزود: برنامه افتتاح این پروژه تا پایان امسال بوده، اما به دلیل کار‌های جوشکاری و چند کار نیمه تمام خط میانه استان آباد در بهار سال آینده به افتتاح می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سرعت حرکت این خط ریلی ۸۰ کیلومتر است و بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

خادمی گفت: قسمت دوم این خط ریلی که شامل بستان آباد تبریز می شود تا پایان سال ۹۸ و اوایل ۹۹ بهره برداری می‌رسد.

وی گفت: ۹۷۵ کیلومتر مسیر ریلی در طول ۲ سال ساخته شده و ۴ مرکز استان از جمله میانه- بستان آباد، خواف- هرات می‌شود که مسیر ریلی به افغانستان در ایران در مراحل پایانی قرار دارد و اوایل تابستان به اتمام می‌رسد، اما به دلیل آنکه محدودیت‌هایی در کشور افعانستان وجود دارد این خط ریلی به اتمام نرسیده و هنوز مرز افغانستان آن باقی مانده، اما خوشبختانه منابع مالی این پروژه تامین شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: راه آهن رشت- انزلی به طول ۴۰ کیلومتر در حال ساخت است و تا ۲ سال و نیم دیگر به اتمام می‌رسد و همچنین آغاز کار‌های اجرایی راه آهن رشت- آستارا فردا با حضور رئیس جمهور انجام می‌شود، اما عملیات اجرایی آن از فردا کلید نمی‌خورد.

وی گفت: فردا همچنین تفاهم نامه‌ای با منطقه آزاد برای مشارکت اتصال ریلی به بندر کاسپین مبادله می‌شود.

خادمی تصریح کرد: منابع مالی ۱۰ هزار کیلومتر ریل ابلاغ شده و در یک برنامه ۸ الی ۱۰ ساله تکمیل می‌شود.

وی گفت: تولید ریل ملی انجام شده و قابل برداشت است و هر میزانی که ریل تولید شود امکان بهره برداری از آن ایجادمی‌شود همچنین ریل از کشور‌هایی مانند هند، روسیه، چین و ترکیه تولید می‌شود و ما می‌توانیم در زمان تحریم‌ها از ریل این کشور‌ها استفاده کنیم.
 
خادمی اظهار کرد:۸۸ درصد از کالاها از طریق جاده جابه جا می شود که باید حداقل ۵۰ درصد از این میزان به روی ریل منتقل شود.
 
وی گفت: مسافر گیری راه آهن قزوین رشت برای نوروز آغاز می شود البته همزمان با افتتاح قابل مسافرگیری است.
 
خادمی توضیح داد: مدت سفر با راه آهن قزوین رشت ۴ ساعت است و دارای ۶ ایستگاه است که ۴ ایستگاه آن قابل مسافرگیری است.
 
همچنین خادمی از برگزاری نمایشگاهی از آثار و عکس های راه آهن قزوین رشت خبر داد.

انتهای پیام/



فردا با حضور رئیس جمهور، ابر پروژه ریلی قزوین- رشت به بهره برداری می‌رسد


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.