سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به مناسبت هفته منابع طبیعی؛

توزیع بیش از ۱۰ میلیون اصله نهال برای روز درختکاری/شعار روز درختکاری: منابع طبیعی بزرگترین سرمایه ملی کشور

جعفریان از توزیع بیش از ۱۰ میلیون اصله نهال برای کاشت در روز درختکاری خبر داد و گفت: نوع درختان بسته به شرایط منطقه متفاوت است.

وحید جعفریان مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه همه ساله بنابه یک رسم دیرینه مراسم هفته منابع طبیعی از ۱۵ تا ۲۱ اسفند در کشور برگزار می‌شود، اظهار کرد: اولین روز هفته منابع طبیعی  روز درختکاری است، از این رو به صورت یک اقدام نمادین با مشارکت آحاد مردم، تشکل‌ها و جوامع مختلف؛ درخت در سراسر کشور کاشت می‌شود.

وی افزود: امسال با اقدامات موثری که در سازمان جنگل ها، منابع طبیعی و آبخیزداری صورت گرفته است، مقرر شد تا زمینه لازم برای حضور گسترده جوامع مردم برای مشارکت در این فرآیند فراهم شود.

جعفریان ادامه داد: در هفته منابع طبیعی عمده فعالیت‌ها بر تقویت ارتقای آگاهی و حساسیت مردم نسبت به مقوله منابع طبیعی تمرکز دارد.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به آنکه منابع طبیعی متضمن پایداری فعالیت در حوزه‌های مختلف است، از این رو امسال شاهد ارائه ابتکارات متعددی از سوی استان‌ها برای برگزاری مراسم روز درختکاری هستیم.

وی از تحول عظیم در حوزه سازمان جنگل‌ها و مراتع خبر داد و گفت: امسال با بهره گیری از ظرفیت منابع اعتباری صندوق توسعه ملی به اذن مقام معظم رهبری برای فعالیت‌های آبخیزداری در اقصی نقاط مختلف کشور با مشارکت مردم شاهد تحول عظیم در این بخش هستیم.


بیشتر بخوانید: ضرورت مشارکت همگانی در توسعه جنگل‌ها/به دنبال مردمی کردن منابع طبیعی هستیم


مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: اقدامات جنگل کاری و نهال کاری در قالب یک برنامه منسجم و هماهنگ در کنار فعالیت‌ها با ایجاد سازه‌های مرتبط مدیریت منابع آب صورت گرفت که به این ترتیب در ۶ هزار و ۴۷ نقطه کشور در عرصه‌های مختلف فعالیت‌های متفاوتی در راستای آبخیزداری با حضور گسترده مردم، عشایر و کشاورزان صورت گرفته است.

وی  ادامه داد: با هماهنگی و همگرایی بیشتر از ظرفیت دستگاه‌های مرتبط در راستای فعالیت‌های آبخیزداری شاهد کاهش مصرف منابع آب در شرایط کم آبی و بروز سیلاب و خسارت در سال‌های ترسالی هستیم.

جعفریان با اشاره به اینکه امسال برنامه منابع طبیعی تنها متمرکز در شهر‌های بزرگ نیست، بیان کرد: امسال برنامه‌های گسترده‌ای با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری‌ها برای هر روستا یک برنامه داریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کاشت درخت به مراتب از سال گذشته بیشتر خواهد بود، اظهار کرد: با فعالیت تشکل‌های مردم نهاد در حوزه منابع طبیعی شاهد مشارکت گسترده در امر مقدس درخت کاری در هفته منابع طبیعی خواهیم بود.

وی از  توزیع  بیش از ۱۰ میلیون اصله نهال  برای کاشت در روز درخت کاری خبر داد و گفت: نوع درختان بسته به شرایط منطقه، وضعیت خاک منطقه و مناطق مختلف متفاوت است.

مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور حفظ خاک، تولید اکسیژن و کاهش گاز‌های دی اکسید کربن را مهم‌ترین ثمره کاشت درخت اعلام کرد.

جعفریان شعار امسال روز درختکاری را "منابع طبیعی بزرگترین سرمایه ملی" اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه منابع طبیعی زیر بنای فعالیت‌های اقتصادی در کشور و متضمن پایداری است، از این رو شعار امسال روز درختکاری متاثر از چنین دیدگاهی است.

وی با اشاره به اینکه بعد از برگزاری مراسم روز درختکاری به صورت دقیق می‌توان تعداد نهال توزیعی در استان‌های مختلف را اعلام کرد، گفت: تمامی این نهال‌ها به صورت رایگان در بین مردم توزیع می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در گذشته عمده نهال‌ها توسط سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی تولید می‌شد، اظهار کرد: این درحالی است که هم اکنون بخش خصوصی و شهرداری‌ها در این زمینه فعالیت دارند که با این وجود زمینه اشتغال برای سایر نهاد‌ها فراهم شده است.

جعفریان در پایان تصریح کرد: افراد با مراجعه به سایت منابع طبیعی استان‌ها می‌توانند از مراکز عرضه نهال رایگان برای کاشت در روز درختکاری اطلاع کسب کنند.

انتهای پیام/

بخش خصوصی در کنار سازمان جنگل ها نهال تولید می کند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
عباس گودرزی
۲۲:۱۱ ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
سلام وقتی آب نباشد چطور درخت رشد می کند ؟ کشاورزی یعنی : کاشت ،داشت ، برداشت . ولی وقتیکه با احداث اتوبان تهران شمال برای اشرافگران ، اکوسیسیتم محیطی را به هم می زنند و نفوذ پذیری زمین را برای آب برف و باران کاهش و وضعیت اقلیمی را با تولید گاز های گلخانه ای تغییر می دهند دیگر نیاز به هزینه مضاعف برای درختکاری نمی باشد .