سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۹۷ کانون بیماری طاعون در خراسان شمالی شناسایی شد

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال تا کنون، ۹۷ کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان گزارش شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، سید مهدی احمدی مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان این‌که طاعون نشخوارکنندگان کوچک ، یک بیماری واگیر با خسارت اقتصادی بالا در جمعیت نشخوار کنندگان کوچک است، گفت: بنا بر آمار موجود از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۹۷ کانون این نوع بیماری در استان شناسایی و در سامانه پایش و مراقبت بیماری‌های دامی این استان گزارش شده است.

وی افزود: این بیماری ویروسی و به شدت قابل انتقال بین جمعیت نشخوار کنندگان کوچک و مشترک بین حیات وحش و دام‌های اهلی بوده و از علائم آن می‌توان به شروع ناگهانی افسردگی ، تب ، ترشحات از چشم و بینی ، ایجاد زخم و تخریب در بافت دهانی ، اختلال تنفسی و سرفه ، آنتریت و اسهال، پنومونی و تلفات بالا اشاره کرد.

احمدی گفت: اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی به منظور پیشگیری و مبارزه با این بیماری در دام‌های اهلی و جمعیت نشخوارکنندگان حیات وحش اقدام به واکسیناسیون دام‌ها در کانون‌های بیماری و مناطق پرخطر من جمله واحد‌های اطراف مناطق حفاظت شده حیات وحش کرده است.
وی بیان کرد: در این رابطه ۷۲۴ هزار و ۲۰۵ رأس دام سبک در این مناطق توسط اکیپ‌های واکسیناسیون در سطح استان واکسینه شدند.

احمدی انتقال غیرمجاز دام و خرید دام از محل‌های غیر مجاز، عدم اطلاع از سابقه دام‌های خریداری شده و ورود دام بیمار به گله و رعایت نکردن شرایط قرنطینه‌ای را از عوامل شیوع این بیماری برشمرد و گفت: انجام واکسیناسیون به موقع و همکاری با اکیپ‌های واکسیناسیون ادارات دامپزشکی، عدم جابجایی و انتقال دام‌های بیمار، درمان دام‌های مبتلا و دفن بهداشتی لاشه‌های دام‌های تلف شده ، رعایت اصول بهداشتی و ضدعفونی کانون‌های آلوده و قرنطینه کردن دام‌های ورودی به گله از مهم‌ترین و مؤثرترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

انتهای پیام / ب

شناسایی ۹۷ کانون بیماری طاعون در خراسان شمالی

برچسب ها: دامپزشکی ، دام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.