سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روسیه رسماً اجرای توافق موشکی با آمریکا را تعلیق کرد

رئیس‌جمهور روسیه حکم تعلیق اجرای تعهدات این کشور در معاهده منع موشکهای هسته‌ای میان‌برد (INF) با آمریکا را امضا کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، پس از  اقدام آمریکا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز روز دوشنبه حکم تعلیق اجرای تعهدات این کشور در معاهده منع موشکهای هسته‌ای میان‌برد (INF) با آمریکا را امضا کرد. با تعلیق همزمان اجرای تعهدات مسکو و واشنگتن این توافق دو جانبه تا ۶ ماهه دیگر رسماً لغو خواهد شد.

بنا به گزارش راشاتودی آنگونه که در این حکم اجرایی آمده  اگر آمریکا نقض تعهدات خود در این توافق‌نامه را متوقف و جبران کند، این توافق را می‌توان دوباره احیا کرد، در غیر این صورت توافق لغو و دیگر وجود خارجی نخواهد داشت.

آمریکا در ماه فوریه با بهانه اینکه روسیه مفاد پیمان موشکی بین دو کشور را نقض کرده اعلام کرد واشنگتن از دوم فوریه سال جاری اجرای تعهدات خود در پیمان آی‌ان‌اف را تعلیق و فرآیند خروج از این معاهده را که شش ماه طول می‌کشد، آغاز می‌کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز تأکید کرد این اقدام واشنگتن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و مسکو نیز اجرای تعهدات این توافق‌نامه را متوقف می‌کند.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین افزود مسکو تسلیحات میان‌برد جدید طراحی خواهد کرد. او در واکنش به خروج آمریکا از پیمان مذکور، با طرح پیشنهادی وزارت دفاع روسیه برای آغاز ساخت موشک‌های میان‌بُرد با سرعت مافوق صوت موافقت کرد.

۳۲ سال پیش، رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را امضا کردند. هدف از این پیمان انهدام همه موشک‌های کروز و بالستیک آمریکا و روسیه که از زمین پرتاب می‌شوند و موشک‌هایی که بُرد آن‌ها بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر است، بود. واشنگتن ماه‌هاست که مسکو را متهم می‌کند با مستقر کردن موشک‌های نواتور M. ۷۲۹۹ در زرادخانه نظامی خود، این توافق را نقض کرده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.