سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت ملی اثر فرهنگی – تاریخی ساختمان فلاطوری لاهیجان

ساختمان فلاطوری یا اداره نوغان لاهیجان ثبت ملی می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، شهرود امیر انتخابی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه‌ای به استانداری گیلان ثبت اثر فرهنگی – تاریخی ساختمان فلاطوری یا اداره نوغان لاهیجان را ابلاغ کرده است.

وی افزود: در این ابلاغ آمده است ساختمان فلاطوری یا اداره نوغان لاهیجان تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرمت وبازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: این اثر تاریخی به شماره ۳۲۱۰۳ مورخ ۲۷/۰۵/۹۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

شهرود امیر انتخابی، با بیان اینکه اداره نوغان لاهیجان نام یونانی برگرفته از دو واژه فلا و طور به معنی ابریشم دارد، افزود: این ساختمان ۱۲۰ سال قدمت دارد.

وی تصریح کرد: مهندسان آلمانی ساختمان فلاطوری را در زمان مظفرالدین شاه قاجار و در اوج شکوفایی صنعت ابریشم گیلان بنا کردند.

 

انتهای پیام/م.ع

ابلاغ ثبت ملی اداره نوغان ساختمان فلاطوری لاهیجان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.