سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لک لک‌های تالاب‌های مهاباد قصد مهاجرت ندارند

در یک اتفاق کم سابقه طی زمستان امسال، بیش از ۱۵۰ قطعه لک لک مهاجر درتالاب‌های شهرستان مهاباد ماندگار شده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: لک لک‌ها جزو پرندگان مهاجر هستند و تنها در فصل بهار و تابستان برای لانه سازی و جوجه آوری وارد این منطقه می‌شوند. 

فاروق سخنور افزود: به خاطر شرایط آب و هوایی، امنیت موجود در تالاب‌ها و شرایط مطلوب برای ماندگاری لک لک ها، امسال شمار زیادی از آن‌ها در فصل پاییز که مهاجرت لک لک‌ها به مناطق جنوبی آغاز می‌شود، کوچ نکرده و در تالاب‌ها و حاشیه شهر مهاباد ماندگار شده اند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تجمع این لک لک‌ها بیشتر در حاشیه تالاب حسن خان (یوسف کند)، رودخانه مهاباد و اطراف مجتمع کشت و صنعت مهاباد ماندگار شده و در طول زمستان به تغذیه و استراحت می‌پردازند.

وی از روستاییان حاشیه این تالاب‌ها و مناطقی که لک لک‌ها در آن‌ها ماندگار شده اند، خواست در این فصل از مزاحمت و برهم زدن آرامش این میهمانان زمستانی خودداری کرده و در صورت امکان مواد غذایی و خوراکی را برای لک لک‌ها فراهم سازند.

سخنور از تلاش‌های برخی از دوستداران محیط زیست در زمینه لانه سازی و ایجاد محیط‌های امن برای لک لک‌ها در حاشیه روستا‌های این شهرستان قدردانی کرد.

وی گفت: لانه سازی لک لک‌ها در روستا‌های مهاباد نشانه وجود محیطی مناسب توام با امنیت و آرامش در این منطقه بوده و این اتفاق بسیار خوبی برای دوستداران محیط زیست این شهرستان است.

همزیستی که بین مردم این منطقه و لک لک‌ها در چندین دهه اخیر بوجود آمده موجب شده است تا مردم در حراست از این پرنده و فراهم ساختن محیطی امن برای زندگی آن تمام توان خود را بکار گیرند.

این رفاقت دیرینه بین پرندگان و مردم این دیار حتی باعث شد تا چند سال قبل یکی از روستاییان این شهرستان در حین کمک به این پرنده و هنگام بالا رفتن از یک تیر چراغ برق جان خود را از دست دهد.

وجود تالاب‌های کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق، مهاباد را به یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان در آذربایجان غربی تبدیل کرده است و براساس آخرین بررسی‌ها، بیش از ۷۰ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی در تالاب‌های مهاباد شناسایی شده اند.

انتهای پیام/ج

لک لک‌ها مهمان تالاب‌های مهاباد 

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.