سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گزارش می‌دهد؛

صادرات محصولات گلخانه‌ای گلستان / گوجه فرنگی‌های گالیکش به روسیه سفر می کنند

گوجه فرنگی‌های گلخانه‌ای در منطقه محروم شهرستان گالیکش به کشور‌های بزرگ منطقه مانند روسیه صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گلخانه فضایی برای کشت انواع گیاهان است، که به وسیله پوشش‌های شفاف پوشیده و باعث تجمیع انرژی خورشیدی می‌شود که گیاهان را از سرمای بیش از حد زمستان یا گرمای بیش از حد تابستان حفظ می‌کند.

در کشور ما کشاورزی به دلیل داشتن اقلیم‌ متفاوت و حاصلخیز بودن خاک رونق دارد، اما آنچه سبب نگرانی کشاورزان و مسئولان بخش کشاورزی شده کمبود آب در سال‌های اخیر است .
 
یکی از راهکار‌ها برای جلوگیری از هدر رفت آب و صرفه جویی کشت گلخانه‌ای و توسعه آن است.
 

سطح کشت گلخانه‌ای کشور هم اکنون ۱۴ هزار هکتار و دولت با تسهیلاتی که برای توسعه این کار در نظر گرفته افزایش ۲ هزار و ۷۰۰ هکتاری را تا پایان امسال هدف گذاری کرده است.
 
استان گلستان که یکی از قطب‌های کشاورزی است چند سالی است برای مبارزه با کم آبی کشت‌های جایگزین، احداث گلخانه و روش‌های نوین آبیاری را انتخاب کرده است.
 

احداث گلخانه در منطقه‌ای محروم


روستای محروم محمد آباد شهرستان گالیکش در فاصله ۱۱۲ کیلومتری از مرکز استان قرار دارد که در این منطقه جوانی با ایده‌ای متفاوت و اجرایی کردن آن توانست نگاه برخی‌ها را تغییر دهد.

الداغی جوان کارآفرین گالیکشی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: بعد از سال‌ها تلاش و تحقیقات در کشور‌های مختلف تصمیم گرفتیم تا در این منطقه گلخانه‌ای احداث کنیم که اکنون بعد از ۶ ماه تلاش مداوم گلخانه به بار نشسته است.
 

الداغی افزود:بخش اول این طرح با هزینه ۳ میلیارد تومان در یک و نیم هکتار احداث و سعی بر آن شد که از تمام فضای این گلخانه بهینه استفاده شود.

وی افزود: اکنون در این گلخانه ۲۵ خانوار از روستای محمد آباد برای برداشت و بسته بندی محصولات با ما همکاری می‌کنند.


سفر خوشه‌های گوجه فرنگی گالیکشی به بزرگ ترین کشور جهان


کابوسی کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: گوجه فرنگی‌های این گلخانه از نوع همرس با ویژگی مانند ماندگاری و وزن مناسب و میزان تولید سالانه حدود ۳۵۰ تن در هکتار است که نسبت به سایر ارقام توانسته رضایت مشتری و بازار رابدست آورد.
 

الداغی مجری طرح گلخانه نیز در خصوص این محصولات گفت: اکنون محصولات ما به کشور‌های منطقه مانند روسیه و قزاقستان با قیمتی حدود ۱۱ هزار تومان صادر می‌شود که البته از اردیبهشت سال ۹۸ این محصولات به کشور‌های حومه‌ خلیج فارس مانند: امارات و قطر صادر خواهد شد.

وی افزود: همچنین در این فضای گلخانه ای علاوه بر گوجه فرنگی، کاهوی فرانسوی سبز و قرمزهم کشت شده است که این محصولات ، شب‌ عید همراه با گوجه فرنگی‌ها به کشور روسیه و بخشی از آن نیز به بازار‌های تهران صادر می‌شود.

الداغی در پایان افزود: از جمله برنامه‌های این طرح افزایش مساحت گلخانه به ۵ هکتار و ایجاد اشتغال برای تعداد نفرات بیشتر است.
 


روشی نوین در تولیدات گیاهی / راهی برای افزایش در آمد کشاورز


کابوسی کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: یکی از راه‌هایی که می‌تواند سبب تحقق توسعه کشاورزی شود ایجاد گلخانه است که هم سبب افزایش درآمد کشاورزان و هم حفظ آب و خاک و هم امنیت غذایی مردم می‌شود.
 

وی ادامه داد: توسعه گلخانه و کشت محصولات در این فضا مزیت‌های مانند: صرفه جویی بسیار زیاد در مصرف آب، افزایش تولید در واحد سطح، تولید بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت محصول تولیدی، و کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه است.

کابوسی ادامه داد: افزایش حداکثر ۱۲ برابری تولید در گلخانه‌ها در مقایسه با فضای باز به دلیل امکان تولید در تمام فصول سال از ویژگی‌هایی است که باعث تداوم درآمد و کارخواهد شد که این شرایط رضایت و بهبود اوضاع اقتصادی کشاورزان را به همراه خواهد داشت.


قدم‌های جدی‌تر کشاورزان در راستای توسعه گلخانه


موسوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: بعد از موفقیت آقای الداغی اکنون ۱۴ مجوز دیگر با هدف احداث گلخانه در این شهرستان صادر شده و دولت نیز برای حمایت از این صاحبان این طرح ها تسهیلاتی در نظر گرفته است.
 

استان گلستان ۶۵۰ هزار هکتار زمین حاصلخیز با تنوع تولید ۷۴ نوع محصول را دارد که ۱۵ و نیم هکتار از این سطح گلخانه است .
 

گزارش از گنجا محمودی
 
انتهای پیام / اس
برچسب ها: کشاورزی ، صادرات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.