سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون علمی و  فناوری ریاست جمهوری مطرح کرد؛

۶٠ دارو و ٨ واکسن دانش بنیان وارد بازار خواهند شد/ صنعتی که بخواهد با پول مفت نفت اداره شود، وضع خوبی نخواهد داشت

ستاری گفت: سال گذشته با ۱۰۰ قلم تولید دارو توانستیم ارز آوری به ارزش ٣۵٠ میلیون دلار داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  سورنا ستاری معاون علمی و  فناوری ریاست جمهوری در مراسم توانمندی‌های صنعت داروسازی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که با معرفی ١٢٠ دارو برگزار شد، اظهار کرد:ما وارداتچی هستیم و باید مفاهیم را عوض کنیم ؛ باید بتوانیم مفاهیمی مانند آموزش و پژوهش را تغییر دهیم و تمام پژوهشکده‌های دولت مشخص کنند با پولی که از دولت گرفته‌اند چه دستاوردی برای مردم داشته اند.

ستاری با بیان اینکه  باید مراکز علمی  پاسخگو باشند با ٢ هزار استادی که در دانشگاه‌های که از پول دولت ارتزاق می‌کنند چه پژوهش‌هایی انجام گرفته است گفت: باید دید چه مقدار  از  ٩٧ درصد داروی که در داخل تولید می‌کنیم محصولات پژوهشکده‌های دولتی بوده .

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به پژوهشکده‌های دولتی اظهار کرد: می‌توان ادعا کرد که پژوهشکده‌های دولتی در پرورش نیرو‌های انسانی موفق بوده اند، اما چون از بخش خصوصی در این حوزه کمکی نگرفته‌اند در تولید و فناوری‌های نوآورانه موفق‌های چندانی به دست نیاورده اند.

۴٠ درصد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت‌اند

ستاری ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان توسعه پیدا کرده و ۴٠ درصد آن‌ها در حوزه سلامت هستند و باید توجه داشت که دانش بنیانی یک محیط است و ما سعی کردیم در این سال‌ها با دانش بنیان‌های به نتیجه برسیم و اگر می‌خواهیم محصولی با پژوهش بیرون بدهیم فقط با شرکت‌های دانش بنیان ممکن است.

وی با تاکید بر اینکه به  شرکت‌های  دانش بنیان نباید انگ زد، گفت: شرکت داشتن و شرکت زدن افتخار است و روش‌های تعامل صنعت و دانشگاه را توسعه داده‌ایم و یکی از آن‌ها ایجاد شتاب دهنده‌هایی در حوزه سلامت بوده؛ ظرف ٢ سال در یک شتاب‌دهنده ١٨ تیم تحقیقاتی شکل گرفت  که ٢٠٠ میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته اند و همه این‌ها به دلیل ماهیت بخش خصوصی است و بدون نقش آفرینی پژوهشکده‌های دولتی است

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: جوانان در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند تولید ثروت کنند، اما این کار از عهده یک پژوهشکده دولتی خارج است؛ در پارک‌های علمی و فناوری نسبت به بودجه دولتی به خصوصی ۱ به ۱۰ است و ما با پول دولت و دانشگاهی که تمام بودجه‌اش را از دولت می‌گیرد، نمی‌توانیم محصولی که به درد جامعه می‌خورد تولید و وارد بازار کنیم.

ستاری با بیان اینکه ۶۰ قلم دارو ۸ قلم واکسن در سازمان غذا و دارو فرآیند‌های اخذ مجوز را طی می‌کنند، گفت: افزون بر این، برنامه‌ریزی کردیم تا ۱۰۰ قلم مواد اولیه و دارو که در شرکت‌های دانش‌بنیان فرآیند‌های تولید را سپری می‌کنند، سال آینده به سازمان غذا و دارو برای اخذ مجوز معرفی کنیم و این ۱۰۰ قلم دارو و مواد اولیه وارد بازار شوند که ۳۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به دنبال خواهند داشت.

۳ محصول سلول‌های بنیادی تولید و وارد بازار شده‌ است

وی با بیان اینکه باید در حوزه سلول‌های بنیادی نیز تمرکز کنیم، گفت: در حوزه سلول‌های بنیادی ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم و تاکنون ۳ محصول از سلول‌های بنیادی تولید و وارد بازار شده‌اند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تأکید کرد: باید همه زنجیره نظام سلامت مورد توجه قرار گیرد و روی غذا کار جدی کنیم و در این راستا کود و سموم شیمیایی را حذف و آن‌ها را با کود‌های زیستی جایگزین کنیم.

ستاری ادامه داد: در دولت یازدهم روی بحث سلامت غذا اقداماتی شده است و باید برنامه مفصلی در این حوزه داشته باشیم که اقدامات صورت گرفته در حوزه دارو مقدمه کار است و در دولت قبل اولین آزمایشگاه‌های سلامت غذا راه‌اندازی شد.

وی تأکید کرد: باید در حوزه علوم شناختی سرمایه‌گذاری کنیم چرا که بسیاری از بیماری‌ها را با علوم شناختی می‌توان درمان کرد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ایجاد یک شتاب‌دهنده در حوزه دیجیتال هلس، گفت: موضوع دیجیتال سلامت یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه کنیم، متأسفانه در این حوزه رفتار‌های بدی با جوان‌ها می‌شد و برخی شرکت‌ها در این حوزه را تعطیل کردند، اما خوشبختانه اخیرا اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داده است و در نهایت این جوان‌ها هستند که همیشه پیروز می‌شوند.

بخش سنتی جامعه جلوی جوانان می‌بازند

ستاری تأکید کرد: بخش سنتی جامعه ما باید بدانند جلوی جوانان می‌بازند و این پیامی است که جوانان به بخش سنتی اقتصاد داده‌اند. ما کنون دشمن مشترکی با عنوان فرهنگ ترجیه واردات به تولید داریم و این فرهنگ به دلیل سود نفت مفت است، وقتی نفت را ۵ دلار درمی‌آوریم و ۴۰ تا ۱۲۰ دلار می‌فروشیم، هیچ کاری حتی دزدی تا این میزان سود ندارد و این موضوع زیرساخت‌های فکری و توانمندی ما را از بین می‌برد، مثل بچه پولدار‌ها که نیاز به کار و تلاش ندارند.

وی ادامه داد: فردی که بخواهد استخدام دولت شود، سقف آرزوهایش مشخص است یا دانشگاهی که با پول دولت اداره شود، نمی‌تواند درآمد داشته باشد و صنعتی که بخواهد با پول مفت نفت اداره شود، وضع خوبی نخواهد داشت.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تأکید کرد: کاری که ما در دولت می‌کنیم این است که با فرهنگ ترجیه واردات به جای تولید مبارزه کنیم و در این جبهه در کنار هم قرار گیریم و از مدیرانی حمایت کنیم که از این فکر پیروی می‌کنند.

ستاری اظهار کرد: دولت‌ها که از منابع زیرزمینی استفاده می‌کنند، حکومت‌های چاقی هستند و این‌ها بروکراسی ایجاد می‌کنند و دشمن اول داخل خودمان است، باید تولید را ارتقا دهیم و همه این‌ها در شرایطی است که همه در کنار هم کار کنیم.

وی گفت: یکی از مشکلات جدی شرکت‌های دانش‌بنیان ما تأییدیه گرفتن از سازمان غذا و دارو است و ما درخواست کرده‌ایم که فرآیند رسیدگی به شرکت‌های دانش‌بنیان را سازمان غذا و دارو تسریع کند. ما نه تنها در حوزه دارو بلکه در تجهیزات پزشکی نیز محصولات زیادی داریم که بر صف تأییدیه گرفتن قرار گرفته‌اند و به دنبال آن هستیم ۱۰۰ قلم دارو و مواد اولیه را تولید و روانه بازار کنیم که در این صورت حجم اندکی دارو‌های گران قیمت باقی می‌مانند که در داخل کشور تولید نمی‌شوند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآوری کرد: دکتر هاشمی نیز همکاری نزدیکی با ما داشتند و باید دانست که اختلاف نظر‌ها همیشه هست و خوشبختانه دکتر نمکی به تولید داخل اعتماد دارند و این ارزشمند است. درخواست من این است که به مدیران بخش خصوصی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی کمک کنیم تا با اقتصاد نفتی، بروکراسی و پول مفت مبارزه کنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.