سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چگونه یک کودک مهاجر افغان توانست فرانسه را محکوم به پرداخت جریمه کند؟

دادگاه اروپایی حقوق بشر فرانسه را به دلیل نقض حقوق یک مهاجر خردسال افغان به پرداخت جریمه محکوم کرد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دادگاه اروپایی حقوق بشر روز پنجشنبه ۲۸ مارچ فرانسه را به دلیل نقض حقوق یک مهاجر خردسال افغان به پرداخت جریمه محکوم کرد.

این مهاجر در دوازده‌سالگی شش ماه را در جنگل کاله سپری کرده بود. دادگاه اروپایی حقوق بشر می‌گوید فرانسه هم از قوانین داخلی این کشور و هم از قوانین بین‌المللی مرتبط به حقوق کودکان سرپیچی کرده است.

جمیل خان در مارچ ۲۰۱۶ شکایتش علیه دولت فرانسه را در دادگاه اروپایی حقوق بشر درج کرد. وی که در یازده‌سالگی تک و تنها به فرانسه آمده بود، ناگزیر بود شش ماه را در جنگل لا لاند کاله سپری کند. جمیل خان در شکایت خود به این محکمه از بی‌توجهی به حقوق کودکان مهاجر خارجی و بی‌سرپرست پرده برداشته بود.

جمیل خان زاده سال ۲۰۰۴ در افغانستان است. وی پس از مرگ پدرش افغانستان را ترک کرد. در آغاز می‌خواست به انگلستان برود، اما مسیرش به کاله افتاد.

وی چندین ماه را با جمعی از مهاجران در جنگل لا لاند کاله گذراند، در اتاقکی موقت و بدون دسترسی به آموزش.

جمیل خان حالا پانزده سال دارد و در اقامتگاهی عمومی در برمنگهام انگلستان زندگی می‌کند. بر بنیاد تصمیم دادگاه اروپایی، دولت فرانسه مکلف است مبلغ ۱۵۰۰۰ یورو به وی جریمه بپردازد. قاضیان دادگاه نام‌برده می‌گویند فرانسه در این مورد نه به قوانین داخلی و نه به قوانین بین‌المللی مرتبط به حقوق کودکان توجه نکرده و گذاشته این مهاجر خردسال برای ماه‌ها در محیطی نامناسب زندگی کند.

لیونل کروزه، نماینده جمیل خان در دادگاه اروپایی حقوق بشر می‌گوید: «با این تصمیم دادگاه می‌توانیم مقامات فرانسه را ناگزیر سازیم تا به وضعیت افراد آسیب‌پذیر در تبعید توجه بیشتری کند.»

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.