سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چگونه خداوند را به فرزندمان معرفی کنیم؟

یک روانشناس کودک گفت: کودکان از سه سالگی با نام خدا آشنا می‌شوند و خداوند را به صورت یک انسان تصور می‌کنند.

سارا محمدنژاد روانشناس کودک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: معمولاً کودکان از سه سالگی با نام خدا آشنا می‌شوند در این سن کودکان از سطح تفکر بسیار ابتدایی برخوردارند و تنها مسائل محسوس را درک می‌کنند؛ بنابراین بسیاری از کودکان خداوند را به صورت یک انسان تصور می‌کنند، پرسش‌هایی مثل "خدا کجاست؟ "، "چه می‌خورد؟ " ناشی از همین تصویر کودکانه است.

این روانشناس کودک گفت: این هنر پدر و مادر است که خدا را چگونه به فرزندشان نشان دهند؛ تصویری که از خدا در ذهن کودک ایجاد می‌شود در ضمیر ناخودآگاه کودک باقی می‌ماند و تأثیری ماندگار در احساسات مذهبی کودک در آینده خواهد داشت؛ بنابراین والدین باید کاری کنند که زیباترین تصویر ممکن از خدا را در ذهن کودک ایجاد شود.


بیشتر بخوانید: هرگز این جملات را به فرزندتان نگویید/ چگونه کودکی مستقل تربیت کنیم؟


نباید نام خدا را با عواطف منفی همراه ساخت

محمدنژاد بیان کرد: تصویر کودکان از خدا معمولاً شبیه تصویری است که از والدین یا مربیان خود دارند؛ اگر آنها دلسوز، مهربان و قابل اعتماد باشند خدای ذهن کودک نیز همین صفات را خواهد داشت و اگر کج خلق، خسیس و بی وفا باشند خدای کودک نیز همین گونه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه نباید والدین برای معرفی نام خدا از لفظ‌های منفی استفاده کنند، گفت: نباید نام خدا را با عواطف منفی همراه ساخت مثل اینکه "اگر مادر را اذیت کنی خدا دوستت ندارد" بلکه خدا را با کلمات و احساسات مثبت یاد کنید مثلاً بگویید "خدا بچه‌ها را دوست دارد"و برای این دوستی قید و شرطی قرار ندهید.

نعمت‌های خدا را برای کودک بازگو کنید

این روانشناس کودک تشریح کرد: نعمت‌های طبیعی خدا را برای کودک بازگو کنید و از خدا به خاطر آن نعمت‌ها تشکر کنید، مثلاً بگویید "خدایا از اینکه این چشم‌های زیبا را به ما هدیه دادی متشکرم".


بیشتر بخوانید: بهترین راه فرزندپروری که از آن بی‌خبر هستیم/ راهکار‌های عملی برای تربیت فرزندان که پدران نیاز دارند


محمدنژاد یادآوری کرد: وقتی اتفاق خوبی می‌افتد آن را به خدا نسبت دهید مثلاً وقتی برف و باران می‌بارد، یا گلی شکوفا می‌شود بگویید این‌ کار خداست و در مقابل اتفاقات بد را به خدا نسبت ندهید مثلاً وقتی کودک از علت مریض شدنش می‌پرسد، نگویید "خدا اینطور خواسته است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۷:۵۰ ۱۱ اسفند ۱۳۹۷
خوب است